معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۶

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تاتارستان آماده انجام آزمایشی در زمینه معرفی بانکداری اسلامی است

معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد جمهوری تاتارستان به ریانووستی گفت: تاتارستان توجه زیادی به توسعه بانکداری اسلامی دارد و آماده است تا به منطقه آزمایشی برای اجرای آزمایشی در این زمینه در فدراسیون روسیه تبدیل شود.

پیش از این، آناتولی آکساکوف، رئیس کمیته بازار مالی دومای دولتی، از این که قانونی شدن بانکداری اسلامی در روسیه در نشست پاییز دومای دولتی به تصویب برسد، ابراز امیدواری کرده بود. به گفته وی، در حالی که داغستان و چچن به عنوان مناطق آزمایشی مورد بحث قرار می‌گیرند، تاتارستان و باشقیرستان علاقه و پتانسیل زیادی نشان می دهند. به گفته آکساکوف، این مناطق نیز باید در آزمایش بانکداری اسلامی‌گنجانده شوند که می‌تواند از اوایل سال 2023 آغاز شود.

معاون نخست وزیر تاتارستان یادآور شد که این جمهوری از سال 2009 میزبان اجلاس بین المللی اقتصادی "روسیه  و جهان اسلام " است که در آن مسائل بانکداری اسلامی مورد بررسی و بحث قرار می‌گیرد، توافقنامه‌ها منعقد می‌شود و تعامل با جهان اسلام انجام می‌شود. رستم مینیخانوف، رئیس جمهور تاتارستان، ریاست گروه چشم انداز استراتژیک جهان اسلام روسیه و جهان را بر عهده دارد.

 

به بانک مرکزی پیشنهاد شد که نقل و انتقالات بیش از ده هزار روبل را مسدود کند

نمایندگان شورای کارشناسی برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان خدمات مالی در بانک روسیه و جهت مبارزه با کلاهبرداران پیشنهاد کردند که انتقال بیش از ده هزار روبل متوقف شود.همانطور که رسانه‌ها توضیح می دهند، برای باز کردن قفل انتقال، مشتری باید اطلاعات شناسایی اضافی را وارد کند یا یک کد پین ثابت داشته باشد. همین امر ممکن است در مورد اخذ وام نیز صدق کند که گاهی اوقات بدون رضایت متقاضی صادر می‌شود.نایب رئیس انجمن بانک های روسیه، الکسی وویلوکوف خاطرنشان کرد که چنین اقدامی منجر به هزینه‌های اضافی برای خود مؤسسات مالی و مشتریان آنها خواهد شد. او توضیح داد که ده هزار روبل مبلغ معمولی برای نقل و انتقالات روزمره است.

 

بانک مرکزی قصد دارد استفاده از روبل دیجیتال را به صورت آفلاین عملی کند

بانک مرکزی فدراسیون روسیه در نظر دارد با توجه به پیش نویس دستورالعمل های اصلی سیاست پولی دولت واحد برای سال 2023، یک حالت آفلاین روبل دیجیتال را تا سال 2025،  اجرا کند و واسطه‌های مالی غیربانکی و زیرساخت های مبادله را به چنین محاسباتی متصل کند.در این پیش نویس آمده است: «در سال 2025، بانک روسیه قصد دارد یک حالت آفلاین روبل دیجیتال را اجرا کند و واسطه‌های مالی غیربانکی، پلتفرم‌های مالی، زیرساخت‌های مبادلات را به هم متصل کند.»

بانک مرکزی: تحریم ها علیه روسیه تا پایان سال 2025 باقی خواهند ماند

بانک روسیه معتقد است تحریم های اعمال شده علیه روسیه تا پایان سال 2025 باقی خواهند ماند و روند تعدیل اقتصاد ممکن است تا 1.5 سال طول بکشد. رگولاتور در پیش نویس دستورالعمل های سیاست پولی یکپارچه دولت برای 2025-2023 نوشت: "در سناریوی پایه، بانک روسیه فرض می‌کند که محدودیت های اعمال شده در افق پیش بینی باقی خواهند ماند. روند تعدیل اقتصاد با آنها ممکن است تا یک سال و نیم طول بکشد."

اقتصاد روسیه در سال 2022 با تحریم های غرب مواجه است. در این زمینه، مقامات مالی انتظار دارند تولید ناخالص داخلی روسیه تا پایان سال کاهش یابد. طبق پیش بینی رگولاتوری، امسال 4 تا 6 درصد و در سال 2023 به 1 تا 4 درصد خواهد رسید.

تاتارستان با همکاری موسسه RosdorNII، در حال ساخت یک منطقه آزمایشی برای پهپادها هستند

ریفکات مینیخانوف، رئیس هیئت مدیره انجمن ترویج تاتارستان، همراه با موسسه تحقیقات جاده ای (RosdorNII)، در حال ایجاد یک منطقه آزمایشی برای آزمایش وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین و وسایل نقلیه بسیار خودکار (VATS) در قلمرو منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا هستند. توسعه دیجیتال تاتارستان، به ریانووستی گفت: "ما در حال ایجاد یک زمین آزمایشی برای آزمایش پهپادها و سیستم های حمل و نقل بسیار خودکار هستیم. در این پروژه، جمهوری با موسسه خودمختار فدرال RosdorNII همکاری می‌کند. محل آزمایش قلمرو منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا و بخش های مجاور منطقه خواهد بود."

به گفته رئیس شورای انجمن، هدف از ایجاد منطقه آزمایشی دائمی در قلمرو جمهوری، تشکیل چارچوب علمی، روش‌شناختی و نظارتی برای آزمایش و راه‌اندازی مرحله‌ای سیستم‌های حمل و نقل بسیار خودکار در جاده‌های عمومی‌بدون حضور سرنشین است. به گفته مینیخانوف، طول کل مسیر 9.2 کیلومتر پیش بینی می‌شود.

فرض بر این است که انواع و مدل‌های سیستم‌های حمل و نقل بسیار خودکار در جاده‌های منطقه آزمایشی آزمایش می‌شوند و همچنین تعامل آنها با زیرساخت حمل‌ونقل جاده‌ای، سیستم‌های موقعیت‌یابی با دقت بالا و نقشه ترافیک دینامیک دیجیتال آزمایش می‌شود. بر اساس نتایج آزمایش‌های در حال انجام، بهینه‌ترین و بهترین فناوری‌ها برای اطمینان از حرکت VATS در شرایط ترافیکی واقعی جاده تعیین می‌شود.

در حال حاضر، شرکت KAMAZ در حال توسعه وسایل نقلیه بدون سرنشین در تاتارستان است. در شهر Innopolis پروژه تاکسی بدون سرنشین Yandex با موفقیت اجرا می‌شود. وزارت کشاورزی جمهوری یک پهپاد برای حمل و نقل کالاهای کشاورزی ساخته است.

هفته دیجیتال کازان (KDW)

شرکت‌ها و متخصصان صنعت فناوری اطلاعات از ترکیه، امارات متحده عربی، میانمار، مالزی و سایر کشورها در مجمع بین‌المللی هفته دیجیتال کازان (KDW) که در تاریخ 21 تا 24 سپتامبر در کازان برگزار خواهد شد، شرکت خواهند کرد. رئیس هیئت مدیره انجمن ترویج توسعه دیجیتال تاتارستان، ریفکات مینیخانوف گفت: "جغرافیای هفته دیجیتال کازان در حال گسترش به کشورهایی است که قبلاً به طور فعال با آنها کار نکرده ایم. در میان شرکت کنندگان امسال، به عنوان مثال، ترکیه، امارات متحده عربی، میانمار، اندونزی، مالزی حضور خواهند داشت. "

هفته دیجیتال کازان یک پلت فرم ارتباطی سالانه برای توسعه دهندگان و کاربران فناوری‌های دیجیتال، سیستم ها  و خدماتی است که بر اساس آنها ایجاد می‌شود. این انجمن امسال برای سومین بار برگزار می‌شود و مانند سال گذشته در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی کازان اکسپو به صورت ترکیبی (آفلاین و آنلاین) برگزار خواهد شد. در سال 2021، 9.4 هزار نفر در 150 رویداد (بیش از 3.8 هزار نفر به صورت حضوری و 5.5 هزار نفر به صورت آنلاین) شرکت کردند. در این نمایشگاه 96 سازمان و شرکت با ارائه 146 نمونه از محصولات با فناوری پیشرفته حضور داشتند.

قیمت خودروی برقی روسی Evolute کمتر از سه میلیون روبل خواهد بود

در خصوص قیمت خودروی برقی روسی Evolute در سرویس مطبوعاتی این برند گفته شد که قیمت این خودرو کمتر از 3 میلیون روبل خواهد بود و اگر محصول جدیدی تحت برنامه وام ترجیحی یا اجاره خودرو خریداری شود قیمت آن به حدود 2 میلیون روبل کاهش خواهد یافت.

همانطور که در وزارت صنعت و تجارت در ماه جولای اشاره شد، تولید خودروهای الکتریکی Evolute در کارخانه Motorinvest در منطقه لیپتسک از اول سپتامبر آغاز می‌شود و در همان ماه به فروش می رسد. این وزارتخانه همچنین گزارش داد که قرار است تعدادی از این خودروهای برقی در روزهای پایانی ماه آگوست به صورت آنلاین پیش فروش شود.

Motorinvest با وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه و منطقه لیپتسک در ماه مارس، برای تولید وسایل نقلیه الکتریکی قراردادی را منعقد کرد که  سرمایه گذاری این شرکت از 13 میلیارد روبل فراتر خواهد رفت. طبق برنامه ریزی‌های این شرکت، پیش بینی می‌شود ظرف ده سال 242 هزار خودرو برقی تولید شود.

نمایندگان تجاری از 46 کشور و منطقه، مشارکت خود را در مجمع اقتصادی شرق (WEF) تایید کردند

آنتون کوبیاکوف، مشاور رئیس جمهور فدراسیون روسیه، دبیر اجرایی کمیته سازماندهی مجمع اقتصادی شرق (WEF) گفت: شرکت در مجمع اقتصادی شرق توسط نمایندگان تجاری از 46 کشور و منطقه فدرال تایید شد. این مجمع در تاریخ 5 تا 8 سپتامبر در ولادی واستوک در محوطه دانشگاه فدرال خاور دور (FEFU) برگزار می‌شود.

بنیاد روسکونگر به نقل از کوبیاکوف گفت: "نمایندگان بازرگانان روسی و خارجی از 46 کشور و منطقه مشارکت خود را تایید کردند.

وی خاطرنشان کرد: "مجمع امسال تفاوت چشمگیری با دوره‌های گذشته خواهد داشت، زیرا تأثیر خاور دور بر توسعه کشور به طور قابل توجهی در حال افزایش است و جهت شرقی در حال تبدیل شدن به محور اصلی در تقویت اقتصاد کشور و تقویت صادرات آن است. "

وی افزود: "اهمیت منطقه کلان در مقابل تحریم‌ها رو به افزایش است، البته این تحریم‌ها از یک سو موانعی بر سر راه توسعه اقتصاد کشور ما ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، ایجاد فرصت های جدید، ما را مجبور به کسب شایستگی‌های جدید می‌کند، که نیازمند تحول در صنعت، نوآوری، علم و کیفیت آموزش است. "

وزارت دارایی در حال بررسی امکان پر کردن صندوق ثروت ملی (NWF) با یوان، روپیه و لیر است

وزارت دارایی روسیه در چارچوب قانون بودجه جدید، در حال بررسی امکان پر کردن صندوق ثروت ملی (NWF) با ارزهای کشورهای دوست، به ویژه یوان، روپیه، لیر ترکیه و غیره  است. پیش نویس گزارش بانک مرکزی در خصوص جهت گیری‌های اصلی سیاست پولی برای سال های 2025-2023 تهیه شده است.

در این سند آمده است: "وزارت دارایی روسیه در حال بررسی امکان اجرای مکانیزم عملیاتی قانون بودجه برای پر کردن و یا خرج کردن بودجه از صندوق ثروت ملی (NWF)  به ارزهای کشورهای دوست (یوآن، روپیه، لیر ترکیه و غیره) است."

وزارت دارایی فدراسیون روسیه، در چارچوب قانون بودجه، سود اضافی حاصل از نفت و گاز را برای خرید ارز خارجی برای پر کردن NWF در نظر دارد. اما در شرایط فعلی که روسیه نمی‌تواند دلار و یورو بخرد، این قانون لغو شده است و دولت شروع به تهیه نسخه جدید و انعطاف پذیرتر آن کرده است.

کشاورزان روسی 78 میلیون تن غلات برداشت کردند

رومن نکراسوف، مدیر بخش تولید محصولات زراعی، مکانیزاسیون، شیمیایی سازی و حفظ نباتات وزارت کشاورزی فدراسیون روسیه، گفت: "تا به امروز، کشاورزان روسی 78 میلیون تن غلات برداشت کرده اند که امنیت غذایی کشور را تضمین می‌کند."

بر اساس پیش‌بینی‌های رسمی‌که قبلاً توسط وزارت کشاورزی اعلام شد، انتظار می‌رود برداشت غلات در سال 2022 به 130 میلیون تن برسد که شامل رکورد 87 میلیون تن گندم در تاریخ روسیه می‌شود. رئیس وزارت کشاورزی روسیه، دیمیتری پاتروشف، هفته گذشته گفت که خطرات ناشی از عدم دستیابی به برداشت 130 میلیون تنی غلات در این فصل را به دلایلی از جمله شرایط آب و هوایی سخت می‌بیند.

در سال 2021، این کشور 120.656 میلیون تن غلات از جمله 75.94 میلیون تن گندم برداشت کرده بود

 منطقه مسکو در حال مذاکره با سرمایه گذاران چینی و هندی است.

اکاترینا زینوویوا، وزیر سرمایه گذاری، صنعت و علم منطقه به خبرنگاران گفت: مقامات منطقه مسکو در حال مذاکره با سرمایه گذارانی از هند، چین و ترکیه هستند. به گفته وی، 186 شرکت از بزرگترین شرکت های جهان در منطقه مسکو فعالیت دارند. زینوویوا تصریح کرد که تنها چهار شرکت تحت کنترل تیم های روسی قرار گرفته اند.

وزیر گفت: "شرکت ها به فعالیت خود ادامه می دهند. ما از همه سرمایه گذاران خارجی که می خواهند و آماده کار در منطقه مسکو هستند استقبال خواهیم کرد."

تعرفه صادرات نفت روسیه به 52 دلار در هر تن کاهش می یابد

مخازن انبار نفت در قلمرو بندر دریایی تجاری نووروسیسک

میانگین قیمت نفت اورال روسیه برای دوره 15 جولای  2022 تا 14 آگوست 2022، 83.06 دلار در هر بشکه یا 606.4 دلار در هر تن در مقابل 84.42 دلار در هر بشکه در ماه قبل بود. بر اساس محاسبات وزارت دارایی روسیه و مطالب موجود در وب سایت وزارت دارایی، عوارض صادرات نفت از فدراسیون روسیه از اول سپتامبر با یک دلار کاهش به 52 دلار در هر تن خواهد می‌رسید. در حال حاضر عوارض صادراتی نفت 53 دلار در هر تن است.

تعرفه فرآورده‌های نفتی و روغن‌های سبک از 15.9 دلار به ازای هر تن به 15.6 دلار و برای محصولات سنگین از 53 دلار به 52 دلار کاهش می یابد. عوارض صادرات بنزین تجاری از 15.9 دلار در هر تن به 15.6 دلار و بنزین معمولی  از 29.1 دلار در هر تن به 28.6 دلار کاهش می یابد.

عوارض گاز مایع (LPG) از اول سپتامبر به 91.6 دلار از 102.2 دلار، و بخش خالص LPG، از 91.9 دلار به 82.4 دلار و برای کک به 3.3 دلار از 3.4 دلار در ازای هر تن کاهش می یابد.

میخائیل سوخوف پیش بینی کرد که اقتصاد روسیه چه زمانی به سمت رشد حرکت می‌کند

میخائیل سوخوف، رئیس آژانس ملی ارزیابی اعتبار تحلیلی (ACRA) در مصاحبه با ریانووستی اظهار داشت: اقتصاد روسیه در تابستان 2023 شروع به بهبود خواهد کرد، در حالی که در شرایط نامشخص با تقاضای نفت و واردات، رشد سریع بعید است. رشد اقتصادی در سال 2024 از 1.5 درصد تجاوز نخواهد کرد.

وی ادامه داد: "پس از تحریم‌های کنونی، باید منتظر موجی از کاهش مصرف نفت روسیه در بازار خارجی باشیم، در حالی که با توجه به تغییر احتمالی جغرافیای صادرات، مقیاس آن نامشخص است، علاوه بر این، شرکت‌ها هم اکنون از ذخایر برای تولید استفاده می‌کنند. اما زمانی که آنها تمام شوند، نیاز به جبران خواهند داشت."

اقتصاد روسیه در سال 2022 با تحریم های بی سابقه غرب مواجه است. در این زمینه، مقامات مالی انتظار کاهش تولید ناخالص داخلی روسیه در پایان سال را دارند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، این رقم در سال جاری به 4 تا 6 درصد و در سال 2023 به 1 تا 4 درصد خواهد رسید و اقتصاد در نیمه اول سال 2023 به پایین ترین حد خود می رسد.

گازپروم تولید گاز را 13.2 درصد طی 7.5 ماه کاهش داد

گازپروم برای 7.5 ماه سال 2022 تولید گاز را 13.2 درصد کاهش داد و به 274.8 میلیارد متر مکعب رساند.

در بیانیه کانال رسمی تلگرام این شرکت آمده است: "از اول ژانویه تا 15 آگوست 2022، گازپروم، طبق داده‌های اولیه، 274.8 میلیارد متر مکعب گاز تولید کرده است که 13.2٪ (41.7 میلیارد متر مکعب) کمتر از سال گذشته است."

در سال 2021، گازپروم 514.8 میلیارد متر مکعب گاز تولید کرد که 62.2 میلیارد متر مکعب بیشتر از سال 2020 بود.

معاون نخست وزیر روسیه دستور داده است تا یک نقشه راه برای همکاری در زمینه هوش مصنوعی ایجاد شود

دیمیتری چرنیشنکو معاون نخست وزیر روسیه در یک جلسه عمومی در چارچوب همایش 2022 ارتش روسیه گفت: « مراکز تحقیقاتی پیشرو، توسعه دهندگان و سازمان‌های زیرساختی در زمینه هوش مصنوعی (AI) یادداشت همکاری امضا خواهند کرد و شرکت کنندگان امضا کننده باید یک نقشه راه تهیه کنند. »

وی پیش از این اعلام کرده بود که مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی در ماه سپتامبر در روسیه راه اندازی خواهد شد.

آیا مرغ روسی می‌تواند جایگزین مرغ های آمریکایی شود؟

به نقل از ریانووستی گوشت مرغ محبوب ترین گوشت در بین روس ها است. با وجود تولید در داخل روسیه، اما 95 درصد مواد پروتئینی و تخم مرغ موجود در بازار وارداتی هستند. در دهه‌های اخیر، بازار روسیه در واقع بین دو تولید کننده مواد پرورشی تقسیم شده است اولی گروه آویژن بریتانیا و دومی‌کاب وانترس آمریکایی است. بر اساس تخمین‌های مختلف، آنها از 95 تا 98 درصد بازار را کنترل می‌کنند. اکنون مسئله اصلاح ژنتیک مرغ روسی برای صنعت مرغداری روسیه بسیار حیاتی است.

ارسال زغال سنگ به آسیا

روسیه پس از اعمال محدودیت در فروش زغال سنگ به کشورهای اروپایی، در ماه جولای،  توانست ارسال ذخایر این نوع سوخت را به چین و هند هدایت کند. کارشناسان تخمین می زنند که روسیه در ماه جولای حدود 3 میلیون تن زغال سنگ کمتر از یک ماه قبل به اتحادیه اروپا عرضه کرد. ولی همزمان صادرات به چین و هند 2.8 میلیون تن افزایش یافت.

کنستانتین اردووف ،دکترای اقتصاد و مدیر مدرسه عالی و دانشگاه اقتصاد روسیه با نام پلاخانوف در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک، تغییر جهت سریع ذخایر زغال سنگ از غرب به شرق را خبر بزرگی برای مناطق و شرکت های روسیه خواند.

خبرگزاری ودوموستی در این باره نوشته است که، تغییر مسیر موفقیت آمیز ذخایر زغال سنگ از غرب به شرق به دلیل ارائه تخفیف برای این نوع سوخت امکان پذیر شد.

پوتین خواستار حاکمیت تکنولوژیک در کشتی سازی شد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: "رفتار شرکای غربی نشان داد که روسیه باید شایستگی‌های خود را در زمینه کشتی سازی توسعه دهد، این کشور نیاز به حاکمیت بر مهمترین فناوری‌ها را دارد.  مایلم تاکید کنم که وضعیت جهان و رفتار شرکای غربی ما بار دیگر نشان داده است که ما باید صلاحیت‌های خود را در زمینه کشتی‌سازی فعال‌تر توسعه دهیم. من قبلاً بارها در این مورد صحبت کرده‌ام. "

 پوتین در نشستی درباره توسعه صنعت کشتی‌سازی گفت: " لازم است تا حد امکان عملیات تجهیز، مقاوم سازی و تعمیر کشتی‌ها در روسیه انجام شود. " وی تاکید کرد که روسیه همه چیز لازم را برای توسعه طولانی مدت مطمئن کشتی سازی دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما