معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته چهارم مردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

-درخواست شرکت «مولداوگاز» برای تمدید مهلت پرداخت بهای گاز پذیرفته شد. کمیسیون ملی حوادث غیر مترقبه با درخواست شرکت مولداوگاز برای تمدید مهلت پرداخت بهای گاز طبیعی موافقت نمود. مصوبه این کمیسیون اجازه می دهد تا قانون مربوطه در مجموعه قوانین گمرکی در این مورد نادیده گرفته شود و بهای گاز طبیعی در مهلت باقی مانده تا تاریخ 30 آگوست پرداخته شود. لازم به ذکر است که وادیم چبان رئیس شرکت مولداوگاز پیش از این با اشاره به مشکلات مالی این شرکت، خواهان تمدید مهلت مذکور شده بود.

 

-کمک اتحادیه اروپا به مولداوی برای احداث بیمارستان در شهر کاگول. اتحادیه اروپا به مولداوی کمک خواهد کرد تا یک بیمارستان استانی جدید در شهر کاگول احداث شود. با احداث این بیمارستان خدمات پزشکی برای عرضه به 120 هزار نفر بهبود خواهد یافت. صندوق کمک های فنی هم‌پیمانی شرقی که توسط بانک سرمایه گذاری اروپا مدیریت می‌شود و  بنیاد مالی سوئد ، 1.5 میلیون یورو برای تحقیق و اسناد امکان سنجی فنی و اقتصادی ساخت بیمارستان مذکور اختصاص خواهد داد.

 

-گمرک در هفته گذشته بیش از 658.4 میلیون لیی به بودجه واریز کرد. سازمان دولتی گمرک مولداوی در هفته گذشته 658 میلیون لی (نزدیک به 33 میلیون یورو) به بودجه دولتی واریز کرده است که 10.8 درصد بیشتر از برنامه تعیین شده در بودجه دولتی می‌باشد. این سازمان از آغاز سال جاری تا کنون 19.7 میلیارد لی به بودجه کل کشور واریز نموده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 21.8 درصد رشد نشان می دهد.

1.7 برابر شدن صادرات کالا از مولداوی در نیمه اول سال.  صادرات کالا از مولداوی در نیمه نخست سال جاری برابر 2290.4 دلار اعلام شده است که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته 1.7 برابر رشد داشته است. دفتر ملی آمار مولداوی اعلام کرد صادرات کالاهای داخلی در این مدت برابر 1705.5 میلیون دلار (74.5 درصد کل صادرات) بوده است که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته 70 درصد رشد داشته است و به میزان 54.3 درصد در رشد صادرات سهم داشته است. بیشترین میزان صادرات به کشورهای رومانی (29 درصد)، اوکراین (10.8 درصد)، ترکیه (9.2 درصد) و ایتالیا (8.5 درصد) صورت گرفته است. سهم حمل و نقل جاده ای برای صادرات کالا از مولداوی در این مدت 73.1 درصد اعلام شده است. در همین مدت واردات کالا برابر 4347 میلیون دلار اعلام گشته است که نشان دهنده افزایش 33.1 درصدی می‌باشد. بیشترین میزان واردات از کشورهای رومانی (16.2)، روسیه (15.3)، چین (9.4) و اوکراین (9.1) انجام شده است.

کمک 75 میلیون یورویی کمیسیون اروپا در چهارچوب تامین مالی بودجه مولداوی. کمیسیون اروپا با توجه به شرایط سخت ایجاد شده در مولداوی در حوزه انرژی، 75 میلیون یورو در چهارچوب تامین مالی بودجه به جمهوری مولداوی پرداخت کرد. زیگموند مورشان یکی از نمایندگان رومانی در پارلمان اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا به حمایت و پشتیبانی از مردم مولداوی که با وضعیت افزایش قیمت گاز دست و پنجه نرم می‌کنند، ادامه می دهد. وی گفت: جمهوری مولداوی کشوری است که بیش از دیگر کشورهای منطقه از افزایش قیمت انرژی رنج می‌برد و در نتیجه به حمایت های ما احتیاج دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما