معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۰

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته سوم مردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تصویب وام یک میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول برای تانزانیا –(تانزانیا اینوست):

در 18 ژوئیه 2022، هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول (IMF) یک ترتیب تمدید 40 ماهه تحت تسهیلات اعتباری تمدید شده (ECF) برای تانزانیا با دسترسی معادل 1 میلیارد و 46 میلیون دلار را تصویب کرد. هیئت مدیران از تعهد مقامات برای ایجاد تعادل مجدد در هزینه‌های اجتماعی و بهبود کارایی و اجرای آن استقبال کردند. آنها تاکید کردند که ایجاد فضای مالی اضافی برای هزینه‌های اولویت‌دار مستلزم افزایش درآمد دولت، بهبود کیفیت مخارج و مهار ریسک‌های مالی از سوی شرکت‌های دولتی و دولت‌های محلی است. حصول اطمینان از اینکه اقدامات برای مقابله با قیمت های بالای سوخت و مواد غذایی، هدفمند، موقت و محدود به تامین مالی غیر اعطایی است نیز برای حفظ پایداری بدهی مهم خواهد بود. ایشان از پیشرفت در راستای تعهدات شفافیت مرتبط با کووید استقبال کردند و تلاش‌های مستمر در شفافیت مالی و پاسخگویی را تشویق کردند. مدیران همچنین بر اهمیت استراتژی برای توسعه ظرفیت یکپارچه و تقویت اصلاحات گسترده تأکید کرده از تعهد مقامات به تشدید سیاست های پولی در صورت لزوم و در عین حال اجازه دادن به انعطاف پذیری نرخ ارز برای کاهش شوک ها استقبال کردند.

افزایش میزان مساعدات بین المللی به تانزانیا - (سیتی زن):

با تلاش های بی وقفه سامیه سولوحو حسن رئیس جمهور تانزانیا برای جذب سرمایه‌های خارجی به این کشور، تانزانیا توانست حدود 3.8 میلیارد دلار وام دریافت کند. کارشناسان اقتصادی این دستاورد را به بهبود روابط با شرکای توسعه ای نسبت داده اند. این مبلغ شامل وام های اعطایی و کمک های مالی است که از بانک جهانی (WB)، صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک توسعه آفریقا (AfDB) دریافت گردیده است. بانک جهانی بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون دلار برای پروژه‌های مختلف در کشور تصویب کرده است که حدود 500 میلیون دلار این بودجه صرف تقویت برنامه‌های آموزشی و یادگیری دانش آموزان ابتدایی و 500 میلیون دلار آن در بخش آموزش سطح متوسطه هزینه خواهد شد.از دیگر پروژه‌هایی که توسط بانک جهانی تامین اعتبار گردیده می‌توان به پروژه آموزش عالی برای تحول اقتصادی (425 میلیون دلار)؛ تقویت رشد فراگیر برای زنگبار (150 میلیون دلار)؛ جاده‌های تانزانیا برای مشارکت و فرصت‌های اجتماعی-اقتصادی (300 میلیون دلار) و پروژه عصر دیجیتال تانزانیا (150 میلیون دلار) اشاره کرد.

افزایش 2 برابری صادرات ذرت تانزانیا به کنیا–(دیلی نیوز):

تانزانیا شاهد افزایش 2 برابری صادرات ذرت به مهمترین رقیب اقتصادی در منطقه تبدیل شد. برابر گزارش وزارت کشاورزی میزان صادرات ماهانه ذرت در مقایسه با ماه ژولای سال جاری به بیش از 110 هزار کیسه افزایش یافت. شایان ذکر است که در سال 2021 ، تانزانیا 73 میلیون دلار ذرت صادر کرده این محصول را به دوازدهمین محصول صادراتی در تانزانیا تبدیل کرد. در این گزارش تصریح شده که مقصد اصلی صادرات ذرت از تانزانیا با ذکر مبالغ به ترتیب شامل: کنیا (46 میلیون دلار) ، رواندا (14 میلیون دلار) ، زیمبابوه (7 میلیون دلار) ، بوروندی (5 میلیون دلار) و آفریقای جنوبی (1 میلیون دلار) می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما