معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۶

تاسیس مزرعه عمودی در امارات متحده عربی

مزرعه ای با بیش از 30 هزار مترمربع و سرمایه گذاری 4 میلیون دلاری که به عنوان بزرگ‌ترین مزرعه عمودی جهان قلمداد می‌شود توسط شرکت هواپیمایی امارات EKFC افتتاح شده است.

مزرعه ای که گفته می‌شود بزرگ‌ترین مزرعه عمودی جهان است توسط شرکت هواپیمایی اماراتEKFC افتتاح شده است. این مزرعه که توسط تیم تخصصی بوستانیکا مدیریت می‌شود در منطقه‌ای به مساحت بیشتر از 30 هزار متر مربع در نزدیکی فرودگاه آل مکتوم دبی واقع شده است. تخمین زده می‌شود که مزرعه عمودی قادر به تولید بیش از 1000 تن سبزی برگ در هر سال یا بیش از سه تن در روز است.

در این مزرعه عمودی از یک سیستم حلقه‌بسته استفاده شده که آب را از طریق گیاهان به گردش درمی‌آورد تا به طور موثر از آن استفاده شود. همچنین در طول این فرآیند، آب تبخیر شده و در سیستم بازیافت نگهداری می‌شود و در مقایسه با کشاورزی سنتی در فضای باز، هر سال 250 میلیون لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود.

گیاهان در این مرکز با استفاده از روش های هیدروپونیک رشد می‌کنند . این گیاهان که بدون استفاده از خاک رشد می‌کنند 70 تا 90 درصد آب کمتری نسبت به کشاورزی معمولی مصرف می‌کنند.

کشاورزی عمودی نامی است که به محصولاتی گفته می‌شود که روی هم قرار می‌گیرند تا از استفاده کامل از فضا اطمینان حاصل شود. این روش به عنوان راه حلی برای مشکل دیرینه یافتن فضای کشاورزی در مناطق شهری در حال گسترش و همچنین ارائه تسهیلات کشاورزی در اقلیم هایی که به طور سنتی امکان تولید محصول وجود ندارد به کار گرفته می‌شود.

رابرت فلوز، مدیر تولید شرکت امارات Crop One، گفت: «کاری که ما انجام می‌دهیم حمایت از امنیت غذایی از طریق عرضه محصولات محلی به بازار امارات متحده عربی است. بسیاری از مواد غذایی مصرف شده در امارات وارداتی است، بنابراین ما در تلاش هستیم تا آن را کاهش دهیم تا تاثیر آن بر محیط زیست کاهش یابد. »

در بیانیه شرکت مذکور آمده است: ECO1  به چالش های روبه رشد زنجیره تامین و مسائل مربوط به امنیت غذایی می‌پردازد و میلیون‌ها مصرف‌کننده را با مزایای محصولات کشاورزی عمودی آشنا می‌کند. ماموریت ما در این مزرعه جدید پرورش آینده‌ای پایدار برای پاسخگویی به تقاضای تمام مردم جهان برای غذاهای تازه و محلی است.

توضیحات:

1- در کترینگ هواپیمایی امارات از محصولات این مزرعه استفاده می‌شود. شهروندان امارات نیز می‌توانند این محصولات را از فروشگاه‌های تحت برند Bustanica خریداری کنند.

2- محصولات تولید‌شده توسط این مرکز که به اختصار ECO 1 نام گرفته، از قبل تمیز هستند و نیازی به شستشو اولیه ندارند، زیرا بدون استفاده از آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها یا مواد شیمیایی دیگر رشد می‌کنند. مدیر شرکت گفته است که محصول در حال حاضر آنقدر تمیز است که هر گونه دستکاری بیشتر می‌تواند آلاینده‌ها را دوباره وارد آن کند.

3- کار ساخت این مزرعه عمودی در سال 2018 آغاز شد. در آن زمان شرکت Crop One که در زمینه کشاورزی عمودی فعالیت دارد و هواپیمایی امارات، با انجام یک سرمایه‌گذاری مشترک 4 میلیون دلاری تصمیم به ساخت  Emirate Crop one گرفتند.

4- مزرعه عمودی که بوستانیکا (کلمه عربی باغ یا باغ شما) نام دارد، دارای سه طبقه است که در حال حاضر در آن چهار نوع کاهو، کلم پیچ و اسفناج تولید می‌شود. همچنین برنامه‌هایی برای کشت میوه و سبزیجات در آینده وجود دارد.

5- بر اساس گزارش جهانی امنیت غذایی که ماه گذشته منتشر شد، خاورمیانه و آفریقا دارای بالاترین سطوح ناامنی غذایی در جهان هستند. با این حال، همان گزارش از تلاش های امارات متحده عربی در بخش کشاورزی برای کمک به مقابله با مشکلات امنیت غذایی تمجید کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما