معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۱

اخبار اقتصادی ترکیه - استانبول

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

- براساس اعلام آمار ارائه شده از سوی وزارت خانواده و خدمات اجتماعی از هر ده نفر یک نفر دارای سن بالای 65 سال است.27 درصد از جمعیت این کشور را گروه سنی زیر 18 سال تشکیل می دهد.

- به گزارش خبرنگار آناتولی، برنامه «جهش ملی فناوری» که با مدیریت وزارت صنعت و فناوری اجرایی می‌شود، هم اکنون طبق برنامه‌ریزی پیش می‌رود که خود را در افزایش صادرات نشان می‌دهد. ترکیه با تمرکز بر اهداف جدید چشم انداز «صنعت فناوری ملی»، در صادرات این محصولات رشد قابل توجهی داشته و در هفت ماه اول امسال با 19.2 درصد افزایش 136.5 میلیارد دلار صادرات را ثبت کرده است. بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی و موسسه آمار ترکیه، صادرات محصولات با فناوری بالا، متوسط و پایین در سال گذشته بالغ بر 212 میلیارد و 809 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال 2021، افزایش 33 درصدی را تجربه کرده است. از این میان، نزدیک به 6.5 میلیارد دلار از محصولات با فناوری پیشرفته و 71 میلیارد دلار شامل محصولات با فناوری متوسط بالا بوده است. افزایش صادرات محصولات مبتنی بر فناوری در طول سال 2021 در هفت ماه اول سال جاری نیز ادامه یافته و در بازه زمانی ژانویه تا جولای با 19.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 5 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته در حدود 114.5 میلیارد دلار بود.

- وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرد: در چارچوب توافق کریدور غلات که در 22 ژوئیه در استانبول امضا شد، صبح امروز از بندر چورنومورسک، کشتی «اوشن لیون» با پرچم لیبریا حامل 64 هزار و 720 تن ذرت به مقصد کره جنوبی و کشتی «رحمی یاغجی» با پرچم ترکیه حامل 5300 تن کنجاله آفتابگردان به مقصد استانبول حرکت کردند. انتظار می‌رود بازرسی 4 کشتی لنگر انداخته در آبهای آهیرکاپی استانبول نیز در ساعات آتی انجام شود.

- رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مراسم « اعزام نخستین فعالیت کشتی حفاری عبدالحمید خان» در بندر تاش‌اوجو مرسین، اظهار داشت: این کشتی نماد چشم‌انداز جدید ترکیه در بخش انرژی است. وی ضمن اشاره به اینکه تصویر حال حاضر، چکیده کارنامه 20 سال اخیر ترکیه است، گفت: کشتی عبدالحمیدخان را به سمت چاه یوروک‌لر-1 در 55 کیلومتری غازی پاشا اعزام خواهیم کرد. این چاه نخستین قدم از برنامه جامع ترکیه در مدیترانه شرقی است. اردوغان در ادامه تاکید کرد: قصد داریم در مرحله اول بهره‌برداری از گاز دریای سیاه، 10 حلقه چاه مورد نیاز را تکمیل کرده و سال 2023 در اختیار مردم قرار دهیم. وی همچنین تصریح کرد با فعالیت 4 کشتی حفاری و 2 کشتی تحقیقاتی لرزه‌نگاری، ما هم دیگر در زمینه اکتشاف گاز طبیعی فعال هستیم. ر‌ئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اکتشافی و حفاری ترکیه در دریای مدیترانه در حوزه صلاحیت ما انجام می‌شود. برای انجام این فعالیت‌ها نیازی به کسب اجازه از کسی نداریم.

- میزان هزینه برق واحدهای مسکونی در سال 2022 میلادی 236 درصد و واحدهای صنعتی و تجاری نیز 304 درصد افزایش یافته است.

- اتحادیه اروپا در میوه‌ها و صیفی جات صادراتی ترکیه ، بیش از حد مجاز سموم زراعی شناسایی کرد.

- صادرات بخش معدن ترکیه در 6 ماه نخست سال جاری با 16.92 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 3.82 میلیارد دلار اعلام شد.

- استان مالاتیا به‌عنوان کانون تولید زردآلو خشک در جهان طی فصل گذشته (1 اوت2021-31 ژوئیه 2022) با صادرات 80 هزار و 720 تنی به 113 کشور برای اقتصاد ترکیه 375 میلیون دلار به ارمغان آورد. طبق داده‌های بورس تجارت مالاتیا، فصل گذشته بیشترین میزان صادرات زردآلو خشک با 11 هزار تن به آمریکا انجام شد. فرانسه با 6942 تن، آلمان با 6032 تن، انگلیس با 4626 تن و برزیل با 3181 تن آمریکا را دنبال کردند.

- کل ذخیره‌های بانک مرکزی ترکیه درهفته گذشته، نسبت به هفته قبل از آن با 7 میلیارد و 374 میلیون دلار افزایش به 109 میلیارد و 637 میلیون دلار رسید. ذخیره طلای بانک مرکزی با 705 میلیون دلار افزایش 40 میلیارد و 868 میلیون دلار اعلام شد.

- صادرات بخش پوشاک در 7 ماه نخست سال جاری میلادی، 12.4 میلیارد دلار اعلام شد.

- مجموع صادرات ترکیه در7 ماه سال جاری میلادی، با 19.1 درصد افزایش نسبت به سال قبل 144.4 میلیارد دلار اعلام شد.

- سود خالص شرکت هواپیمایی ترکیش ایر در شش ماه سال جاری، 737 میلیون دلار بوده است.

- محمد موش، وزیر بازرگانی ترکیه طی سخنانی در ضیافت ناهار در چارچوب سیزدهمین کنفرانس سفرای کشورهای خارجی در آنکارا، با بیان اینکه سفیران را به عنوان همراهان خود برای رسیدن به اهداف می‌دانند، گفت: می‌خواهیم امسال به هدف صادراتی 250 میلیارد دلاری خود با حمایت شما دست یابیم. موش گفت که اقتصاد جهانی که ابتدا با همه‌گیری کووید-19 و سپس جنگ روسیه و اوکراین مورد آزمایش قرار گرفت، با مشکلات عمیق‌تری در زمینه‌های لجستیک، زنجیره تامین، مواد خام، غذا، انرژی و تورم جهانی مواجه شد. او با تاکید بر اینکه به عنوان وزارت بازرگانی همه ابزارهای سیاستی خود را در راستای هدف توسعه اقتصاد کشور بسیج کرده‌اند، گفت: با کمال خرسندی اعلام می‌کنم که با وجود همه شرایط چالش برانگیز، با حمایت شما نتایج مثبتی می‌گیریم. وزیر بازرگانی ترکیه تاکید کرد: ما همچنان عملکرد قوی خود را در صادرات و رشد اقتصادی حفظ می‌کنیم. وی در ادامه گفت که اقتصاد کشور که در سه ماهه اول 7.3 درصد رشد کرد، به سرعت به روند رشد قوی خود در سال 2022 ادامه خواهد داد.

- رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مراسم بهره‌برداری از 34 نیروگاه برق آبی که در مرکز کنگره و فرهنگ مجتمع بش‌تپه آنکارا برگزار شد، شرکت کرد. وی گفت: امروز 34 تاسیسات جدید به نیروگاه برق آبی کشور افزوده می‌شود، این 34 نیروگاه برق‌آبی کوچک و متوسط با سرمایه‌گذاری 16 میلیارد لیری ساخته شده‌اند و سالانه ارزش افزوده 2.7 میلیارد لیری برای اقتصاد کشور به همراه خواهند داشت. رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: به لطف افزایش ظرفیت کل ذخیره آب کشورمان به بیش از 180 میلیارد متر مکعب، حتی در خشک‌ترین فصول سال نیز دیگر بی‌آبی را تجربه نمی‌کنیم.

- کسری حساب جاری ترکیه در ماه ژوئن سال جاری 3.46 میلیارد دلار اعلام شد. کسری جاری این کشور در یک بازه زمانی 12 ماهه به 32.7 میلیارد دلار رسید.

- مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در سیزدهمین کنفرانس سفرا در آنکارا گفت: وقتی به نرخ های رشد در سال گذشته نگاه می‌کنیم، ترکیه بالاترین نرخ رشد را در میان گروه 20 به دست آورده است. درحالی صندوق بین المللی پول به ویژه رشد G-20 را منفی اعلام کرده یعنی اهداف رشد این کشورها را کاهش داد، مال ما را افزایش داد. چاووش‌اوغلو تاکید کرد: به همین دلیل ترکیه سال گذشته بیشترین رشد را بین کشورهای جی-20 رقم زده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما