معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۵

اخبار اقتصادی ترکیه - استانبول

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

- اتاق بازرگانی استانبول اعلام کرد که نرخ تورم در استانبول در ماه جولای 4.09 درصد افزایش یافت و نرخ تورم سالانه در این کلان شهر به 99.1 درصد رسید.

- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از جلسه هیئت دولت در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا طی سخنانی اظهار داشت: برآوردها حاکی از آن است که سال 2022 را با 47 میلیون گردشگر و 37 میلیارد دلار درآمد حاصل از گردشگری، بالاتر از اهداف تعیین شده به پایان خواهیم رساند.

- اردوغان پس از نشست کابینه اعلام کرد که بزرگترین پروژه ساخت واحدهای مسکونی را در کشور عملی خواهند کرد. وی در ادامه از مردم خواست تا جهت حل مشکلات اقتصادی صبور باشند.

- تعداد گردشگران ورودی به آنتالیا در هفت ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با 97 درصد افزایش به 6 میلیون و688 هزار نفر رسید.

- دادگاه قانون اساسی ترکیه، دستور العمل افزایش طول مدت بهره برداری از بنادر را تا 49 سال بدون اعلام مناقصه لغو کرد.

- اتاق بازرگانی استانبول در بررسی افزایش قیمت انواع سیفی جات در ماه جولای اعلام کرد که بیشترین افزایش قیمت در این بخش با 58.34 درصد متعلق به قیمت فلفل سبز در بازار است.

- فروش انواع خودروی سواری در ماه جولای سال جاری در مقایسه با سال گذشته با 13 درصد افزایش به 41 هزارو 31 دستگاه رسید. فروش خودروهای تجاری سبک در این مدت با 3.1 درصد کاهش 11 هزارو 175 دستگاه اعلام شده است.

- وزیر صنعت و تکنولوژی ترکیه اعلام کرد که در منطقه چاناق قلعه، معدن طلا به ارزش 80 الی 100 میلیارد دلار کشف شده است.

- محمت موش وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد که ترکیه و جمهوری آذربایجان به مرحله پایانی ایجاد خط گمرکی ساده در انجام امور گمرکی رسیده اند و ترکیه علاقمند است که چنین اقدامی را با ازبکستان ایجاد کند.

- پس از دیدارسه جانبه وزیران امور خارجه، تجارت و حمل ونقل، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان، در تاشکند، بیانیه تاشکند به امضای وزرای امور خارجه این سه کشور رسید. در این بیانیه بر اجرای پروژه‌های کریدور های حمل و نقل از طریق دریای خزر و استفاده از کریدور زنگه زور تاکید شد.

- شمار گردشگرانی که به استانبول سفر کرده‌اند، در ماه ژوئن امسال با 115 درصد افزایش در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به 1 میلیون و 470 هزار و 586 نفر رسید. طبق داده‌های اداره امور فرهنگی و گردشگری استان استانبول، طی این بازه زمانی 1 میلیون و 447 هزار و 273 نفر از طریق هوایی و 23 هزار و 313 نفر نیز از راه دریا به استانبول سفر کرده‌اند. شمار گردشگرانی که به استانبول از طریق هوایی سفر کرده‌اند، 112 درصد افزایش و تعداد گردشگرانی که از طریق دریایی آمده‌اند، 616 درصد افزایش یافته است.آلمانی‌ها در رده نخست بیشترین تعداد گردشگران خارجی که در ماه ژوئن به استانبول سفر کرده‌اند، قرار دارند که آمار آن 126 هزار و 507 نفر اعلام شده است. گردشگران روس با 117 هزار و 169 نفر و ایرانی‌ها با 99 هزار و 115 نفر در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. آمریکا با 96 هزار و 604 نفر، انگلیس 59 هزار و 901، فرانسه 48 هزار و 142، عراق 45 هزار، کویت 40 هزار و 57، ازبکستان 36 هزار و 290، اردن 33 هزار و 417، قزاقستان 31 هزار و 953، اسرائیل 28 هزار و 935، هلند 25 هزار و 443، ایتالیا 25 هزار و 180 نفر در رده‌های بعدی قرار گرفتند. بر این اساس، 8.60 درصد کل گردشگران خارجی که طی ماه ژوئن به استانبول سفر کرده‌اند را اتباع آلمان تشکیل می‌دهد. همچنین روس‌ها با 7.97 درصد، ایرانی‌ها 6.74 درصد، آمریکایی‌ها 6.57 درصد، انگلیسی‌ها 4.07 درصد، فرانسوی‌ها 3.37 درصد بعد از آلمانی‌ها قرار دارند.

- عادل کارااسماعیل‌اوغلو، وزیر حمل‌و‌نقل و زیرساخت ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: فرودگاه بین‌المللی استانبول برای 2 هفته متوالی جایگاه خود را در صدر فهرست سازمان اروپایی ایمنی ناوبری هوایی (Eurocontrol) حفظ کرده است. وی افزود: در فرودگاه‌های اروپا تحویل چمدان 4 ساعت طول می‌کشد، این درحالی است که در فرودگاه استانبول این زمان تنها 16 دقیقه است. کارااسماعیل‌اوغلو اذعان داشت: زمان چک‌این (Check In) در فرودگاه استانبول که در ماه جولای به حدود 7 میلیون مسافر خدمات‌رسانی کرده، تنها 1 دقیقه است. وی با اشاره به عملکرد بسیار موفق ترکیه در دوران همه‌گیری کرونا اذعان داشت: در ماه جولای در مجموع 41 هزار و 794 هواپیما در فرودگاه استانبول تردد داشت که 11 هزار و 62 پرواز داخلی و 30 هزار و 732 پرواز، بین المللی بود.

- وزیر بازرگانی ترکیه: صادرات کشور در ماه ژوئیه با رشد 13.4 درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به 18.6 میلیارد دلار رسید. این بیشترین میزان صادرات تاریخ کشور طی ماه ژوئیه است.

- در ماه جولای سال جاری بیشترین افزایش قیمت در کشور با 18.6 درصد افزایش قیمت دارو و کمترین افزایش نیز با 8.8 درصد دربخش حمل ونقل بوده است.

- وزیر زیرساخت و حمل ونقل ترکیه اعلام کرد که ماهواره مخابراتی ترک ست6A که یک ماهواره ملی و ساخت ترکیه است در سه ماهه دوم سال 2023 میلادی به فضا پرتاب خواهد شد و ترکیه در بین ده کشور نخست جهان قرار خواهد گرفت که در فضا دارای ماهواره ملی هستند.

- ذخیره بانک مرکزی در هفته گذشته با 2 میلیاردو 940 میلیون دلار افزایش به 101 میلیارد و 263 میلیون دلار رسید. ذخیره ارزی بانک با یک میلیاردو 390 میلیون دلار افزایش، 61 میلیارد و 101 میلیون دلار شد.

- سپرده‌های بانکی در ترکیه طی هفته گذشته، 172.4 میلیارد لیر افزایش یافت و به 7 تریلیون و 694 میلیارد لیر ترک رسید. سپرده‌های لیری بانکها در این مدت 1.98 درصد و سپرده‌های ارزی 2.8 درصد افزایش داشته است.

- دریاچه وان که بزرگترین دریاچه ترکیه به شمار می‌رود، در روزنامه رسمی‌به‌عنوان «منطقه حفاظت شده و کاربری کنترل شده پایدار طبیعی» ثبت شد. مساحت این دریاچه و حومه آن طی سال‌های اخیر به دلیل تبخیر بیش از حد و کاهش بارندگی و افزایش دما در سال های اخیر به طور مداوم کاهش یافته است. امینه اردوغان، همسر رئیس جمهور ترکیه با انتشار پیامی در رسانه‌های اجتماعی در این رابطه نوشت: برنامه اقدام و اجرای حفاظت از دریاچه وان، امروز نتیجه داد و به‌عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد. این گام برای تنها دارایی باارزش‌مان یعنی نسل‌های آینده برداشته شد. دکتر فاروق علاالدین‌اوغلو، عضو هیئت علمی دانشگاه یوزونجو ییل وان در این رابطه به خبرنگار آناتولی گفت: با این برنامه هم از دریاچه و هم سواحل آن حفاظت به عمل خواهد آمد، با ایجاد یک منطقه جدید هم میزبان اهالی استان و هم میهمانان که به وان سفر می‌کنند، خواهیم بود. وی افزود: دریاچه وان منطقه بسیار خاصی است. پسرفت آب طی سال‌ها ادامه خواهد داشت. اما بواسطه برنامه جدید، مدیریت مناطق ساحلی جدیدی اجرا خواهد شد. از این رو، به اعتقاد بنده این موضوع کمک بزرگی به رونق منطقه خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما