معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

رقابت‌های بندری و نقش آن در باز تعریف آینده تجارت در شرق آفریقا

رقابت‌های بندری در دوران کنونی در میان کشورهای شرق آفریقا علی الخصوص کنیا و دارالسلام در حال تشدید است و دارالسلام با سرمایه‌گذاری‌های سنگین بندری در حال به چالش کشیدن سلطه بندری کنیا بر منطقه شرق آفریقاست. این شتاب توسعه‌ای سبب باز تعریف الگوهای تجاری در منطقه شرق آفریقا شده است. دارالسلام اکنون محموله‌هایی را برای مقاصد زامبیا، مالاوی و جمهوری دموکراتیک کنگو که به طور سنتی به مومباسا وابسته بوده‌اند؛ جذب می‌نماید. با این وجود قدرت نرم لجستکی کنیا که در مقوله‌هایی همچون شفافیت نهادی، مقبولیت تجاری و منطقه‌ای متبلور است، همچنان برتری بنادر کنیا را حفظ نموده است.

نقش بنادر در اقتصاد دریامحور کامرون

کامرون یکی از کشورهای آفریقایی فعال در حوزه اقتصاد دریامحور است. این کشور دارای سه بندر مهم و راهبردی دوالا، لیمبو و کریبی در سواحل اقیانوس اطلس می‌باشد که اقتصاد و تجارت کشورهای مرکز آفریقا را به سایر نقاط جهان پیوند می زند. همچنین بنادر تیکو و گاروا از جمله بنادر واقع در آبراهه‌های داخل سرزمین کامرون می‌باشند که تجارت میان مناطق مختلف کامرون و کشورهای همسایه از جمله نیجریه را تسهیل می‌نماید.

بنادر جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو با وجود اینکه تنها 38 کیلومتر خط ساحلی دریایی در اختیار دارد و به همین دلیل کشوری نیمه محصور در خشکی محسوب می‌شود، اما وجود بنادر داخلی متعدد در امتداد رود کنگو (دومین رود بزرگ آفریقا پس از نیل) زمینه حمل و نقل آبی را برای این کشور فراهم کرده است.

بنادر جنوب چین در میان 5 بندر بزرگ جهان

بر اساس گزارش برنامه ردیابی GoComet در سال 2024، پنج بندر بزرگ جهان عبارتند از شانگهای، سنگاپور، شنزن، نینگبو -جوشان و گوانجو. این پنج بندر که چهار تای آنها در چین واقع شده اند، سهم قابل توجهی از ترافیک کانتینری جهانی را به خود اختصاص داده اند. در این مطلب با توجه به اهمیت منطقه جنوب چین در تجارت جهانی، در ذیل به معرفی دو بندر مهم شنزن و گوانجو در جنوب چین پرداخته می‌شود.

اخبار اقتصادی رومانی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی رومانی در نیمۀ اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آشنائی با بنادر کشور کوبا

نوشتار پیش رو گزارش مختصری با عنوان « آشنائی با بنادر کوبا » به همراه " فهرست نام و کد کلیه بنادر " این کشور است که به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی و دبی در هفته دوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در نیمه اول آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مروری بر سیاست چین در توسعه مناطق ساحلی و مسیر پیش رو

جمهوری خلق چین پس از اتخاذ سیاست درهای باز و اصلاحات در اواخر دهه 1970 میلادی، به جهت تغییر در تئوری اقتصادی خود و ریل گذاری برای توسعه کشور، از ظرفیت سواحل و اقتصاد متکی بر مناطق ساحلی بهره بسیاری برده است. در دستیابی به رشد قابل توجه در مناطق ساحلی، احداث و طرح توسعه بنادر، ایجاد مراکز ویژه اقتصادی و آزاد تجاری، جذب سرمایه و شرکت‌های خارجی و رونق تجارت خارجی متکی بر دریا مهم‌ترین عوامل قابل ذکر هستند. براساس برنامه پنج ساله چهاردهم چین (2021 تا 2025) و اهداف کلی برای سال 2035، چین «گسترش فعالانه فضای توسعه اقتصاد دریایی» را به طور ویژه در دستور کار دارد.

گزارش آماری عملکرد تجارت خارجی استان هرمزگان در سه ماه نخست سال ١٤٠١

طبق آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سه ماه نخست سال 1401 نزدیک به 6.8 میلیون تن کالا به ارزش 3 میلیارد دلار از مبادی گمرکات استان هرمزگان به خارج از کشور صادر شده که نسبت به دوره مشابه سال 1400 از نظر ارزش دلاری 40 درصد و از نظر وزنی هم 29 درصد رشد کرده است.