معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۴

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته سوم تیر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آغاز گفتگوهای تایلند با اتحادیه اروپا برای انعقاد موافقتنامه‌های تجارت آزاد

آقای جورین معاون نخست وزیر و وزیر تجارت تایلند در اولین دور مذاکرات مربوط به امضا قرارداد تجارت آزاد تایلند با اتحادیه اروپا(EFTA)شرکت نمود. قرار است در اولین مرحله، این قرارداد با کشورهای لیختین اشتاین، نروژ و سوئد به امضا برسد. مذاکرات این دور در ایسلند برگزار شده ولی کارشناسان دو طرف در اوخر ماه ژوئن سالجاری میلادی در بانکوک نیز با یکدیگر دیدار و مذاکره نمودند. در این مذاکرات که قرار است ظرف مدت دوسال به نتیجه برسد، شانزده محور ذیل مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت:

تجارت، مقصد کالاها، تسهیلات تجاری، اقدامات فزاینده تجاری، مقررات قرنطینه و حفاظتی، موافقتنامه حل مشکلات فنی، سرمایه گذاری، مالکیت معنوی، رقابت پذیری، موافقت نامه خریدهای دولتی، توسعه پایدار، همکاریهای فنی وتکنولوژیکی، فرصت سازی و روش های حل و فصل اختلافات تجاری.  

حجم روابط تجاری تایلند با اتحادیه اروپا از ابتدای سالجاری میلادی در حدود 4 میلیارد دلار بوده که شامل صادرات سنگ های قیمتی، جواهرات، خودرو و لوازم یدکی بوده و عمده واردات تایلند از این کشورها نیز شامل گوشت، طلا، نقره و سنگ های قیمتی می‌باشد.

دستور وزارت بهداشت برای آمادگی جهت مقابله با موج جدید کرونا

با تشدید میزان مبتلایان به کرونا در تایلند بدلیل لغو کلیه محدودیتها از جمله محدودیتهای سفر و محدودیتها استفاده از ماسک در برخی از مناطق، میزان مبتلایان به کرونا در تایلند روند افزایشی داشته هر چند که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا افزایش زییادی را نشان نمی دهد. به همین دلیل دولت قصد دارد برخی از محدودیتها مانند استفاده اجباری از ماسک در همه اماکن عمومی و ... را بازگردانده و علاوه بر آن وزارت بهداشت با صدور دستوری به همه مراکز درمانی، خواستار آمادگی بیشتر و افزایش تعداد نیروهای درمانی برای مقابله با این روند افزایشی شده است. وزارت بهداشت همچنین آمادگی این وزارتخانه برای تزریق دوز چهارم به کارکنان خط مقدم مبارزه با کرونا و همچنین اقشار آسیب پذیر را اعلام نموده است.

تصمیم تایلند برای پایان پروژه قطارسریع السیر تایلند چین تا سال 2028

بعد از دیدار اخیر وزیر امور خارجه چین با نخست وزیر تایلند در تاریح 5 جولای ، دولت از تعهد کامل تایلند به اتمام پروژه ریلی خط سریع السیر بین تایلند و چین از مسیر لائوس تا سال 2028 خبر داده و عنوان نمود که تمام تلاش خود را برای اجرای به موقع این خط آهن انجام خواهد داد.

عملیاتی شدن این خط آهن مورد توجه و اهتمام چین نیز می‌باشد چراکه چین را به کریدور اقتصادی کشورهای این منطقه وصل خواهد کرد. مرحله اول این پروژه که بانکوک را به استان ناخون راچسیما وصل می نماید، 253 کیلیومتر می‌باشد که 12 % از این پروژه تاکنون انجام شده است. قرار است در سال 2026 به اتمام رسیده و در سال 2027 نیز بصورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گیرد.

برگزاری اولین نشست رهبران آ سه آن و اتحادیه اروپا در دسامبر سالجاری در بلژیک

برای اولین بارقرار است نشست رهبران اتحادیه آ سه آن با همتایان خود در اتحادیه اروپا در روزهای 14 و 15 دسامبر سالجاری در مقر این اتحادیه یعنی شهر بروکسل انجام شود. برگزاری این نشست از آنجائیکه جهان بدلیل جنگ روسیه و اوکراین و عواقب منفی ناشی از آن از جمله بحران انرژی و مواد غذایی در وضعیت آشفته ای بسر می‌برد، بسیار حائز اهمیت و توجه می‌باشد. اتحادیه اروپا در سال 2021 بعنوان شریک گفتگو با اتحادیه آ سه آن انتخاب شده و لذا قرار است همکاریهای دو قطب سیاسی و اقتصادی اروپایی و آسیایی توسعه یابد. موضوعاتی مانند احیا اقتصادی بعد از آندمی‌کرونا، جنگ اوکراین ، بحران انرژی، بحران مواد غذایی و ... مورد بحث و تبادل نظر رهبران این دو قطب قرار خواهد گرفت.

حدف نام ایران از لیست کشورهای پرخطر کرونا توسط ستاد ملی مقابله با کرونا

در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تایلند، نام ایران همراه با نام شش کشور دیگر از جمله مالزی،ایتالیا،کامبوج،لائوس، میانمارو اندونزی از لیست کشورهای پرخطر کرونایی حذف شده که بر این اساس مقررات سخت گیرانه کرونایی برای اتباع ایران در زمان سفر به تایلند لحاظ نخواهد شد. البته این اقدام به مفهوم پذیرش اقدامات این کشورها در مقابله با این بیماری و پیشرفتهای صورت گرفته در این زمینه نیز می‌باشد. بر همین اساس اتباع ایران صرفا با ارائه کارت واکسن در فرودگاههای ورودی تایلند می‌توانند وارد این کشور شده و نیازی به ثبت اطلاعات و یا انجام تست پی سی آر و .... ندارند.حذف نام ایران در کنار نام همسایگان تایلند که برای این کشور از اعتبار و ارزش خاصی از نظر اقتصادی و تجاری برخوردار می‌باشد، در نوع خود جالب توجه می‌باشد.

تلاش تایلند برای تبدیل شدن به قطب تولید کنف در منطقه

دولت تایلند تلاش دارد که با توجه به مزیت نسبی این کشور در تولید کنف، خود را بعنوان قطب اصلی تولید این محصول در منطقه ارتقا داه و علاوه بر توسعه کمی و کیفی این صنعت، برخی از موانع و مشکلات حقوقی و قانونی صادرات این محصول به کشورهای اروپایی و آمریکایی و ... را نیز مرتفع نماید تا این کشور در 5 سال آینده به هدف گذاری کسب 25 میلیارد بات از محل فروش این محصول دست یابد. وزیر صنایع تایلند اعلام نمودکه که ارزش جهانی صادرات کنف در سال 2020 در حدود 142 میلیارد بات بوده که این رقم در سال 2027 به عدد 558 میلیارد بات خواهد رسد که این امر نشان دهنده توجه اقتصاد جهانی به تولید و استفاده بیشتر از کنف می‌باشد و لذا تایلند تصمیم دارد حضور قدرتمندی در عرصه تولید و صادرات کنف در اقتصادی جهانی ایفا نماید.

درخشش نام شهرهای تایلند در لیست برترین‌های توریستی آسیا

در لیست بهترین‌های توریستی آسیا، بانکوک بعنوان اولین شهرو پوکت بعنوان اولین جزیره پر طرفدار گردشگری معرفی شده اند. چیانگ مای یکی دیگر از شهرهای شمالی تایلند نیز در رتبه ششم جدول بهترین‌های گردشگری قرار دارد ضمن آنکه این شهر، بعنوان اولین شهر برتر در زمینه توریست سلامت در آسیا بدلیل انجام اقدامات لازم برای مقابله با شیوع کرونا و مراقبت از وضعیت بهداشتی و درمانی معرفی گردید. جزایر سامویی و پی پی تایلند نیز در لیست 10 جزیره برتر آسیا برای گردشگری قرار گرفتند. در مجموع جایزه بهترین هتل شهری،بار و اسپای هتلی، کلاپ های ساحلی و ایده‌های خلاقانه برای بازگشایی مراکز تفریحی به تایلند رسیده است. تایلند قصد دارد تا پایان سال 2023 میلادی، میزان توریستهای ورودی خود را به عدد 40 میلیون توریست(قبل از شیوع کرونا) برساند. آمارها نشان می دهد که حداکثر 10 میلیون توریست در سالجاری میلادی از تایلند دیدار خواهند کرد که فعلا ورود توریستهای هندی و سپس آمریکایی بیشتر از سایر کشورها می‌باشد. با لغو محدودیتهای کرونایی چین، تایلند امیدوار است که سیل توریستهای چینی نیز به این کشور گسیل شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما