معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

صلح و امنیت نیاز اساسی برای سرمایه گذاران خارجی

تصمیم گیران در مواجهه با مشکلات اقتصادی، باید به «سرمایه گذاری خارجی» نیز که مشروط و تابع «حفظ نظم و قانون» است توجه و عنایت لازم داشته باشند. ایجاد نظم و امنیت یکی از شروطی است که صندوق بین المللی پول (IMF) برای قسط بعدی بسته کمک مالی 6 میلیارد دلار به پاکستان تعیین کرده تا از لیست خاکستری FATF خارج شود.

مسائل نظم و قانون مستقیماً بر سرمایه گذاری خارجی تأثیرمی‌گذارد . اولین خواسته هر سرمایه گذار تامین امنیت جانی و مالی است . برای دستیابی به این هدف، برنامه اقدام ملی در سال 2014 تدوین شد که اجرای آن منجر به برقراری نظم و قانون در سراسر کشورگردید. برنامه اقدام ملی علیه تروریسم در بیست نکته مشخص کرده  که چه اقداماتی برای مبارزه با تروریسم در سراسر کشور انجام می‌شود.در این راستا،  دولت فدرال و ایالت ها وظایف خود را برای کنترل بلای تروریسم به اشتراک گذاشتند.

 این هفته، شهباز شریف نخست وزیر گفت: «بی توجهی به نقش ایالتها در برنامه اقدام ملی، تروریسم را در چهار سال گذشته افزایش داده است. جان و مال مردم در سراسر کشور باید تضمین شود و همه ملت بر بیانیه مبارزه با تروریسم  توافق دارند.نخست وزیر در لاهور گفت که نقش ایالت ها برای تضمین اجرای برنامه اقدام ملی علیه تروریسم  باید احیا شود.

چه تصمیم گیرنده دولت  فدرال باشد و چه ایالتی، نباید فراموش کنیم  این یکی از معدود شروطی است که صندوق بین المللی پول (IMF) برای قسط بعدی بسته کمک مالی 6 میلیارد دلار به پاکستان تعیین کرده تا از لیست خاکستری FATF خارج شود. در این زمینه، نخست وزیر حق دارد که می‌گوید تضمین قانون و نظم "الزام اساسی" برای بهبود و توسعه اقتصاد پاکستان است.

همچنین لازم به ذکر است که در ماه اکتبر (2022) هیئت عالی‌رتبه FATF به پاکستان سفر می‌کند تا احتمال خروج پاکستان از فهرست این نهاد بین‌المللی را بررسی و ببیند آیا شرایط تعیین شده برای آن به طور کامل اجرا می‌شود یا خیر.

 نویسنده : آل یاسین

منبع : روزنامه آج  مورخ 30 ژوئن 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما