معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته دوم تیرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
بازنگری قیمت‌های گاز صادراتی الجزایر 
توفیق حکار، مدیر عامل گروه سوناطراک، گفت که توافقات بین این شرکت و مشتریانش در بخش گاز به زودی برای بازنگری در قیمت گاز صادراتی الجزایر اعلام خواهد شد. وی در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی گاز بازبینی قیمت‌های گاز صادراتی الجزایر با تمامی مشتریانش انجام می‌شود. به گفته وی علاوه بر توافق اخیر با شرکت ENI ایتالیا، توافقاتی نیز با دو شریک دیگر در حال مذاکره است. وی افزود: بازنگری قیمت ها با تمامی‌شرکای سوناطرک بدون توجه به ماهیت آنها انجام می‌شود و مذاکرات در این زمینه پیشرفت زیادی داشته است. وی از ابراز علاقه شرکای جدید برای خرید گاز الجزایر از جمله برخی کشورهای اروپای شرقی خبر داد و افزود سوناطراک در حال بررسی این درخواست هاست. 
 
برقرای خط پرواز مستقیم الجزیره-آدیس آبابا
عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر از افتتاح خط هوایی الجزیره- آدیس آبابا در آینده بسیار نزدیک خبر داد. وی پس از ملاقات با رئیس جمهور اتیوپی و طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک افزود: روابط  دو کشور دوست و نزدیک پایین تر از انتظارات است و بایستی تلاش کرد در همه زمینه‌ها این روابط گسترش یابد. رئیس جمهور اتیوپی که به مناسبت مراسم شصتمین سالگرد استقلال الجزایر به این کشور سفر کرده، اظهار داشت پنجمین دور کمیسیون مشترک دو کشور در سپتامبر در آدیس آبابا برگزار خواهد شد.
 
توافق سوناطراک برای صادرات گاز به فرانسه از طریق خط لوله 
شرکت نفت و گاز سوناطراک الجزایر قراردادی با گروه انرژی فرانسوی ENGIE برای فروش گاز از طریق خط لوله Medgaz امضا کرد. سوناطراک در بیانیه‌ای اعلام کرد: طی این قرارداد، دو طرف  توافق کردند تا قیمت فروش قراردادی قابل اعمال در یک دوره سه (3) ساله تا سال 2024 را تعریف کنند. در هنگام امضای این قرارداد، طرفین قصد خود را برای گسترش همکاری در زمینه گاز طبیعی مایع (LNG) و گاز طبیعی مورد تاکید قرار دادند. 
دستور رئیس جمهور برای تشکیل شورای عالی تنظیم صادرات 
عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در جلسه هیئت دولت دستور تهیه لایحه تشکیل شورای عالی تنظیم واردات را صادر کرد.  وی همچنین بر تقویت ظرفیت ذخیره سازی غلات در سطح ملی، به ویژه در استان‌های تولید کننده غلات با هدف افزایش ذخایر استراتژیک غلات ملی تاکید کرد. وی بر تقویت تولید کانتیر در کشور  با توجه به کمبود در بازار های بین المللی تاکید کرد.  وی بر تقویت ناوگان هوایی و دریایی و برقراری خطوط بیشتر با کشورهای اروپایی و آفریقایی تاکید کرد. 
افتتاح اولین خط تولید انسولین در الجزایر
وزیر صنایع داروسازی الجزایر پس از بازدید از واحد تولید Biothera وابسته به مجتمع "BiocareBiotech" با سرمایه گذاری 100 درصدی الجزایری، بر افتتاح اولین خط تولید انسولین در الجزایر نظارت کرد. در بیانیه وزارتخانه همچنین آمده است که این تولید انسولین گلارژین با نام گلاروس (معادل لانتوس)، امکان جایگزینی مستقیم وارداتی حدود 120 میلیون یورو با ظرفیت تولید بیش از 10 میلیون جعبه 5 قلمی یکبار مصرف را فراهم می‌کند. این واحد تولیدی 50 میلیون قلم انسولین -دو برابر مصرف سالانه این نوع در الجزایر ـ تولید می‌کند.
تکمیل ساخت 700 هزار واحد مسکونی طی دو سال اخیر 
وزیر مسکن و شهرسازی الجزایر اعلام کرد از سال 2020 تا کنون 700 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور تکمیل و  به متقاضیان تحویل داده شده  که جمعیتی بیش از 3 میلیون نفر را پوشش داده است. آقای بلعریبی وزیر در حاشیه مراسم آغاز توزیع 160000 واحد مسکونی، به عنوان بخشی از جشن شصتمین سالگرد استقلال ملی، صحبت می‌کرد. وی همچنین از ایجاد یک پنجره واحد الکترونیکی برای صدور مجوز ساخت و ساز و کاهش بوروکراسی در این بخش خبر داد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما