معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۹

بررسی ابعاد موفقیت آمیز طرح تنوع سازی اقتصادی در دولت برونئی دارالسلام

طرح تنوع سازی اقتصادی در برونئی دارالسلام، جزو یکی از مهمترین اهداف اقتصادی این کشور، در سند چشم انداز 2035 (Wa wasan 2035 ) آن محسوب می‌شود. تنوع اقتصادی، ثبات اقتصاد کلان، رشد اقتصادی بالا و پایدار و نرخ پایین بیکاری، چهار هدف اصلی برونئی دارالسلام در سند چشم انداز 2035 این کشور هستند.

تنوع اقتصادی، ثبات اقتصاد کلان، رشد اقتصادی بالا و پایدار و نرخ پایین بیکاری، چهار هدف اصلی برونئی دارالسلام در سند چشم انداز 2035 این کشور محسوب می‌شوند. وزارت اقتصاد و دارایی این کشور، در سال 2021، تمامی تلاش خود را برای دستیابی کشور به سومین هدف این سند چشم انداز، یعنی دستیابی آن به یک اقتصاد پویا و پایدار تا سال 2035 انجام داد.

برونئی دارالسلام، در چند سال گذشته، پیشرفت های چشمگیری در اقتصاد خود، به ویژه، در بخش غیر نفتی و گازی داشته است. این بخش، از سال 2019 تاکنون، به طور متوسط حدود پنج درصد رشد داشته، که به دلیل فعالیت های جدید و گسترش فعالیت های موجود بوده است. سهم بخش پایین دستی در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور به طور قابل توجهی از حدود 100 میلیون دلار برونئی، قبل از سال 2019، به حدود 1.6 میلیارد دلار برونئی، یعنی بیش از 10 برابر در بازه زمانی سه سال، افزایش یافته است.

در بخش صادرات نیز، بخش پایین دستی، در سال 2021، ارزشی حدود 8 میلیارد دلار برونئی را ثبت نمود که از ارزش صادرات نفت و گاز، در حدود 6.4 میلیارد دلار برونئی فراتر رفت. کارخانه کود جدید در پارک صنعتی سونگای لیانگ در پایان سال گذشته، تولید صنعتی را آغاز و اولین محموله خود را در ژانویه 2022 با ارزش 19.1 میلیون دلار برونئی صادر کرد. زمانی که این کارخانه به ظرفیت کامل تولید خود دست یابد، انتظار می رود، 400 میلیون دلار برونئی به تولید ناخالص داخلی و 600 میلیون دلار برونئی به ارزش صادرات سالانه کشور اضافه شود.

بخش مواد غذایی، به ویژه در بخش آبزیان و طیور، نیز در سال های اخیر رشد داشته است. توسعه ی این بخش، که توسط سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی (FDI) و هم شرکت های داخلی انجام شده، در ارتقای فعالیت های صادرات محور و همچنین، حمایت از دستور کار کشور در تضمین امنیت غذایی بسیار مهم است. از سال 2019، این بخش به طور متوسط 11.4 درصد رشد داشته است. از نظر صادرات، ارزشی در حدود 52 میلیون دلار برونئی در سال 2021، در مقایسه با حدود 8 میلیون دلار برونئی در پنج سال گذشته ثبت کرده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که در رشد اقتصادی کشورها مهم است، موضوع توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره گیری از آن در ارتقای رفاه مردم و تسهیل امور کسب و کارهای تجاری است. به طوریکه، هر چه کشور به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود، نقش بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای اطمینان از دسترسی همه و کمک به کسب و کارها در جهت دستیابی به بهره وری بیشتر اهمیت فزاینده ای پیدا می‌کند.

یکپارچگی زیرساخت های شبکه مخابراتی برونئی دارالسلام، یکی از پیشرفت های کلیدی در تسریع تحول دیجیتال ملی به شمار می آید. این موضوع، علاوه بر اینکه به دولت امکان می دهد، اتصال اینترنت را برای تمام جمعیت فراهم کند، نرخ خدمات مخابراتی را نیز کاهش می دهد و این به دولت در تحقق هدف جامع خود کمک می‌کند. این ابتکار در زمانی انجام شد که هم زمان با شیوع همه گیری، دولت برونئی، با افزایش تقاضا برای اتصال به اینترنت مواجه بود که به نوبه خود فرصت هایی را برای شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم کرد تا محصولات و خدمات خود را گسترش دهند. در نتیجه، اقتصاد کشور برونئی دارالسلام، در بخش ICT ، از سال 2019، به طور متوسط سالانه 6.9 درصد رشد داشته است.

آمار و اطلاعات ارائه شده توسط وزیر دارایی و اقتصاد برونئی دارالسلام، به شرح موارد فوق، تلاش این کشور برای نیل حداکثری به رشد اقتصادی بالا و پایدار و تنوع بخشی به منابع اقتصادی دولت را نشان می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما