معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش هزینه‌های برق

هزینه برق از ماه آینده 7.90 روپیه اضافه خواهد شد که تاثیر مالی 113 میلیارد روپیه ای در صوتحساب ماه ژوئیه خواهد داشت آژانس مرکزی خرید برق (CPPA)، به دنبال افزایش 134 درصدی در تعدیل قیمت سوخت خود با نرخ 7.9647 روپیه در هر واحد (کیلووات ساعت) برای برق فروخته شده در ماه مه بود. به گفته این سازمان، هزینه سوخت مرجع 5.932 روپیه به ازای هر واحد در ماه مه از مصرف کنندگان دریافت شد، اما هزینه واقعی به ازای هر واحد 13.90 روپیه بود، بنابراین هزینه اضافی حدود 7.96 روپیه برای مصرف کنندگان دریافت می‌شود.

رکورد شکنی مالیاتهای جمع آوری شده

هیئت درآمدهای فدرال در گزارش منتشر شده خود اعلام کرد که در سال مالی جدید میزان مالیاتهای جمع آوری شده با 29 درصد رشداز 4و 6 تریلیون روپیه به رقم 6 تریلیون روپیه رسیده است. دولت به صندوق بین المللی پول وعده داده است که مبلغ مالیاتهای جمع آوری شده 5.82 تریلیون روپیه باشد که با این رقم به این هدف نیز رسیده است. رشد عمده در جمع آوری درآمد مالیاتی مربوط به واردات است - حقوق گمرکی، مالیات فروش، مالیات تکلیفی – که عمدتاً به دلیل رشد بی سابقه واردات در سال مالی 2022 بوده است.

تقویت روپیه در برابر دلار

امروز قیمت دلار از 206 روپیه به 204 روپیه کاهش یافت که تحلیلگران دلیل این امر  را به وام دهی چین به پاکستان و احتمال آزادسازی دو قسط 1.85 میلیارد دلاری از سوی صندوق بین‌المللی پول نسبت  می دهند.

شروط اضافه صندوق بین المللی پول برای آزاد سازی دو قسط وام

صندوق بین المللی پول دو شرط برای بررسی پرونده وام پاکستان توسط هیئت کارشناسی ارائه داده است . نخست تصویب بودجه فدرال طبق توافق با صندوق و دوم تامین 750 میلیارد روپیه مازاد نقدی از ایالتهای پاکستان. در واقع، بیشتر شرایط جدید وام مربوط به اقداماتی است که دولت قبلاً با صندوق متعهد شده است. اما وام دهنده می خواهد که آن‌ها رسمی‌شوند و پوشش قانونی داده شود.

دریافت یادداشت سیاست اقتصادی و مالی (MEFP) از صندوق بین المللی پول

مفتاح اسماعیل، وزیر دارایی پاکستان گفت که پاکستان اهداف اقتصادی و مالی ترکیبی را برای هفتمین و هشتمین بررسی برنامه نجات صندوق بین المللی پول دریافت کرده است. یادداشت سیاست اقتصادی و مالی (MEFP) شامل اقدامات قبلی خاصی است که پاکستان برای دریافت وام باید اجراکند. تارین گفته بود که MEFP یک سند گسترده و مفصل خواهد بود که "خط به خط" مورد بررسی و بحث قرار خواهد گرفت. او گفت که سپس یک توافق نامه فنی امضا می‌شود که به هیئت مدیره صندوق بین المللی پول در واشنگتن می رود و پیش بینی می‌کند که این توافق تا پایان جولای محقق شود.

آزادسازی کالاهای  ممنوعه از بنادر

دولت در 29 اردیبهشت واردات 800 قلم کالا در 33 دسته را به مدت دو ماه ممنوع کرد.

با این وجود ، واردکنندگان قبلاً این نوع کالاها را برای واردات رزرو کردهابودند که اخیراً به بنادر کراچی رسیده است.  منابع گفتند: اقلام ممنوعه هم اکنون به بنادر رسیده است و تا یکی دو ماه آینده کافی خواهد بود. این ممنوعیت به نوعی برای کاهش واردات کالا اعمال شد. یک منبع رسمی‌به داون گفت که دولت در اصل تصمیم گرفته است که اجازه ترخیص کالاهای گیر کرده در بنادر را بدهد.

کابینه فدرال نیز تصمیم خود را در 18 جولای بررسی خواهد کرد که آیا ممنوعیت این موارد را بیشتر تمدید می‌کند یا خیر. همچنین رفع ممنوعیت واردات لوازم جانبی در دست بررسی است .این در حالی است که وزارت بازرگانی به زودی پس از ابلاغ ممنوعیت واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و ماشین آلات بخش صنعتی را لغو کرده است.

بررسی واردات نفت از روسیه

منابع آگاه به داون گفتند که تمامی‌پالایشگاه‌ها ظرفیت فنی بین 30 تا 35 درصد برای فرآوری عیار نفت روسیه را با تعدیل های جزئی دارند. هیچ یک از پالایشگاه‌های پاکستان نمی‌تواند 100 درصد نفت خام روسیه را با هر درجه ای تحمل کند. این نتیجه نظر خواهی دولت از پالایشگاهها مبنی بر استفاده از نفت روسیه بود. این به سادگی به این معنی است که واردات از روسیه می‌تواند به تنوع منابع نفتی کمک کند.

افزایش ذخایر ارزی پاکستان

کل ذخایر خارجی نقدینگی پاکستان به دلیل دریافت وام از بانک توسعه چین به 16.195 میلیارد دلار افزایش یافت.بانک دولتی پاکستان، در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه  منتشر شد، اعلام کرد که کل ذخایر ارزی نقدینگی این کشور تا 24 ژوئن 2022 به 16195.6 میلیون دلار آمریکا رسیده است. SBP درآمد حاصل از وام CDB را به مبلغ 15 میلیارد یوان دریافت کرد و پس از احتساب بازپرداخت بدهی خارجی، ذخایر SBP با 2071 میلیون دلار افزایش به 10309.0 میلیون دلار آمریکا رسید.

پاکستان سومین کشور فروشنده در آمازون

پس از ایالات متحده و چین، پاکستان با بیش از 1.2 میلیون فروشنده ثبت شده، سومین فروشنده جدید محبوب در بازار آمازون است. تحقیقات Marketplace Pulse گزارش داد که پاکستان در می 2021، یک سال پس از آغاز مذاکرات در سال 2020، پس از اجرای اولین سیاست تجارت الکترونیک پاکستان، اجازه ورود به آمازون را پیدا کرد. فروشندگان پاکستانی بیشتر از بقیه کشورهای جهان هستند و در پاکستان فروشندگان بیشتری در مقایسه با هند، ویتنام، بریتانیا و کانادا وجود دارد.

صادرات عمده پاکستان که بیش از 28 میلیارد دلار در سال به اقتصاد ملی کمک می‌کند شامل منسوجات، چرم و کالاهای ورزشی، مواد شیمیایی، فرش و فرش است. پاکستان همچنین مقادیر قابل توجهی برنج، شکر، پنبه، ماهی، میوه و سبزیجات صادر می‌کند. بر اساس تجزیه و تحلیل تجارت الکترونیک، «پاکستان سی و هفتمین بازار بزرگ تجارت الکترونیک با درآمد 5.9 میلیارد دلار در سال 2021 است که آن را بالاتر از ایران و پس از اسرائیل قرار می دهد.

افزایش نرخ تورم

وزارت دارایی اعلام کرد که نرخ تورم در ماه جون می‌تواند شتاب بگیرد و به 15.5 درصد برسد که بالاترین میزان در 12 سال و نیم گذشته خواهد بود که نشان دهنده تأثیر نامطلوب افزایش قیمت سوخت و انرژی دولتی است.بر اساس چشم انداز اقتصادی ماهانه منتشر شده توسط وزارت دارایی، انتظار می رود تورم سالانه در ماه ژوئن شتاب بگیرد و ممکن است در محدوده 14.5 تا 15.5 درصد باقی بماند.آخرین باری که نرخ تورم 15.5 درصد در دسامبر 2010 ثبت شده بود. این احتمال وجود دارد که سرعت افزایش قیمت ها حتی بیشتر از پیش بینی وزارت دارایی باشد که دو روز قبل از برنامه ریزی اداره آمار پاکستان (PBS) برای انتشار بولتن رسمی‌تورم ارائه شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما