معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

مجمع سرمایه گذاری برزیل ( BIF)

این مجمع یک رویداد بین المللی با هدف جذب سرمایه گذاری‌های خارجی به برزیل است که توسط Apex-Brasil، بانک توسعه بین آمریکایی (IDB) و دولت فدرال برزیل برگزار می‌گردد.

تدوین برنامه ملی برزیل برای افزایش تولید کود

دولت برزیل راستای خود کفایی در تولید کودهای کشاورزی گروه کاری بین وزراتی برای تدوین برنامه ملی کود تشکیل داده است. این گروه کاری وظیفه دارد طرح اولیه برای برنامه ملی تولید کود را طی 120 روز تدوین و به رئیس جمهور ارسال نماید.

112 شرکت برتر ایتالیا (برترین کارفرمایان)

112 شرکت موفق به دریافت گواهینامه برترین کارفرمایان در ایتالیا-2021 (Top Employers 2021 Italia) شده اند که جزو بهترین شرکت هایی هستندکه کارکنان در ایتالیا درآن اشتغال دارند، یا حداقل می‌توان اظهارداشت این کارفرمایان تاکید قابل توجهی به "منابع انسانی" یا سیاست های مربوط به منابع انسانی ، آموزش کارکنان و توجه به نیازهای خانوادگی و اجتماعی کارمندان خود دارند.

ابهام در اجرایی شدن توافق تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و مرکوسور

متعاقب بیست سال مذاکره، بالاخره در پایان ماه ژوئن 2019 توافقنامه مشارکت استراتژیک میان مرکوسور و اتحادیه اروپا (توافق تجارت آزاد) به امضاء رسید. امضاء این توافق منجر به ایجاد شور و شوق و امیدواری فراوانی در میان کشورهای عضو مرکوسور گردید. چرا که اجرایی شدن این توافق به معنای ورود تسهیل شده محصولات تولیدی مرکوسور (عمدتاً مواد غذایی) به بازار بزرگ اتحادیه اروپا بود. با این حال امیدها برای اجرایی شدن این توافق با گذر زمان کمتر گردید. چرا که در مرحله اول نیاز به تصویب این توافق از سوی همه پارلمان کشورهای عضو مرکوسور و اتحادیه اروپا بود. موضوعی که در همان ژوئن سال 2019 و در خوشبینانه ترین حالت نیازمند دو سال زمان بود. در ادامه نیز تحولاتی رخ داد که نشان از پیچیده بودن روند اجرایی این توافقتنامه بود.

اخبار اقتصادی اتریش( هفته اول مهر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته اول مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده در این مطلب آمده است:

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته اول تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک هفته اول تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

قانون اخذ مالیات از غول های دیجیتال در انگلیس و مخالفت آمریکا با آن

کشورهای بزرگ اروپایی با گسترده شدن بازار حضور غول های دیجیتال جهان همانند گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل موسوم به «گافا» سال هاست که درخواست پرداخت مالیات از سوی این شرکت های آمریکایی را داشته اند. فرانسه در سال 2018 اولین کشوری بود که بطور رسمی و جدی مباحث مرتبط با قانونگذاری برای اخذ مالیات از این شرکت ها در پارلمان و سنای خود مطرح کرد، سپس انگلیس در سال 2019 قانونی را برای اخذ مالیات از گافا در پارلمان این کشور به تصویب رسانید. کشورهای مهم دیگری همچون آلمان و اتریش نیز به این جریان پیوستند و موضوع در سطح اتحادیه اروپا بطور جدی مطرح گردیده که البته مخالفانی در اروپا دارد اما مخالف جدی این مسئله آمریکاست که با تهدید به وضع تعرفه‌های واردات و مالیات ها و عوارض مختلف تلاش نموده تا جلوی این روند را بگیرد. این مسئله آنقدر جدی بوده که در اجلاس گروه 20 در سال 2019 یک کارگروه ویژه برای آن تاسیس شده و در اجلاس گروه 7 سال گذشته نیز یکی از محورهای مهم اختلافات میان 6 کشور دیگر با آمریکا در این گروه بود.