معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۸

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته اول تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نخست وزیر : تعرفه گمرکی با کوزوو را حذف می‌کنیم: نخست وزیر در جریان برگزاری نشست مشترک دو کابینه کوزوو و آلبانی، با تعدادی از کارآفرینان کوزوو دیدار و گفتگو کرد. وی راه‌های ارتقاء همکاری‌های اقتصادی دو جانبه را مورد بررسی قرار داد و گفت دولت آلبانی تصمیم گرفته که هرگونه تعرفه گمرکی را برای کالاهایی که از کوزوو وارد آلبانی می‌گردد، حذف کند و کوزوو نیز متقابلا باید این کار را انجام دهد. هر چند آلبانی آمادگی دارد فرصت بیشتری به کوزوو در این زمینه بدهد و آلبانی به صورت غیر مشروط این کار را انجام خواهد داد.

افزایش تراز تجاری منفی: بر اساس گزارش سازمان آمار از وضعیت تجارت خارجی کشور در 5 ماهه اول سالجاری، تراز تجاری در مقیاس سالانه به مقدار 158 میلیارد لک ( 1.3 میلیارد یورو) و شکاف تراز تجاری به 8.7 % رسیده است. در این مدت صادرات با 207 میلیارد لک به 46% و واردات با 365 میلیارد لک به27% بالغ گردیده است. تنها در ماه می تراز تجاری منفی 35 میلیارد لک بوده که 19.4% در مقیاس سالانه افزایش داشته است.

در حال حاضر ایتالیا با صادرات معادل 97.5 میلیارد لک و واردات 85.9 میلیارد لک همانند سنوات قبل بعنوان اولین شریک تجاری آلبانی باقی مانده است. بیشترین گروه‌های تاثیر گذار بر صادرات آلبانی عبارتند از: گروه لوازم ساختمانی، فلزات، مواد معدنی، سوخت و برق با 14.4 % و گروه نساجی و لوازم چرمی و کفش 7.6%  . بیشترین گروه‌های تاثیر گذار بر واردات آلبانی عبارتند از : گروه مواد معدنی ، سوخت و برق با 10.7 %، لوازم ساختمانی و فلزات 5.6 % ، مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و دخانیات 4%.

اتلاف 21.8 % برق در خطوط شبکه برق : شرکت دولتی برق OSHEE اعلام کرد شبکه برق در 5 ماهه اول سالجاری 21.88 % اتلاف برق داشته که  1% کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

شایان ذکر است در سال 2014 سرقت برق بیش از 50% از ظرفیت شبکه را شامل می‌شد بگونه ای که دولت مجبور به جبران خسارت بمیزان 150 میلیون یورو شد. سرقت برق در سنوات اخیر سیر کاهشی داشته است.

شرکت دولتی برق OSHEE از سال 2021 قراردادهای متعدد همکاری و دریافت وام جهت تجهیز و بهبود و نوسازی شبکه برق بمیزان 100 میلیون یورو از بانک اروپایی EBRD، ، مبلغ 70 میلیون یورو از یک نهاد خارجی، 10 میلیون یورو از بانک سرمایه گذاری آمریکایی، 20 میلیون یورو بانک OTP آلبانی داشته است.

افزایش سطح کشت محصولات کشاورزی : خانم فریدا کریفکا وزیر کشاورزی و توسعه مناطق روستایی در دیدار با روستائیان منطقه Kavaja اعلام کرد که دولت در جهت حمایت از کشاورزان در افزایش تولید گندم و محصولات کشاورزی است. وی افزود کشاورزان بر اساس کارت های یارانه سوخت از 717 لیتر سوخت بدون مالیات برخوردار می‌باشند و در سالجاری 40 هکتار گندم، 5 هکتار جو و 4 هکتار جو دوسر ( oats) کشت صورت گرفته و به ازای هر کیلو حدود 50 لک بفروش رسیده و قرار است در فصل جدید سطح کشت به 60 هکتار افزایش یابد.

لازم بذکر است در حال حاضر آلبانی حدود 50% از گندم مورد نیاز خود را از کشورهای روسیه، اوکراین و صربستان تامین می‌کند.

ممنوعیت مصرف کیسه پلاستیک: بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی خانم میرلا کومبارو وزیر جهانگردی و محیط زیست در شبکه‌های مجازی، از تاریخ اول جولای سالجاری کلیه خرده فروشی‌های کشور موظفند از پاکت های کاغذی با ضخامت 70 میکرون استفاده کنند و خرده فروشانی که از کیسه‌های پلاستیک استفاده کنند با اعمال جریمه مواجه خواهند شد. بر اساس این تصمیم مصرف ، تولید و واردات هر گونه کیسه‌های پلاستیک یکبار مصرف در آلبانی ممنوع اعلام شده است.

وزارت جهانگردی و محیط زبست در این رابطه نوشت : افراد خاطی در مرحله اول 500 هزار لک و در صورت ادامه در مرحله دوم یک میلیون لک و در مرحله سوم یک و نیم میلیون لک جریمه خواهند شد و در صورت تکرار مجدد پروانه کسب آنها باطل خواهد شد.

کاهش ارزش یورو در برابر لک آلبانی: بر اساس اخبار بانک مرکزی آلبانی ارزش هر یک یورو در برابر پول ملی آلبانی (لک) به پائین ترین سطح تاریخی خود یعنی به 119.54 لک رسید. صرافی‌های محلی معتقدند همواره در تابستان به دلیل بازگشت مهاجرین آلبانی به کشور و شروع فصل گردشگری و ورود گردشگران خارجی عرضه‌های زیاد یورو در بازار بوجود می آید.

افزایش 59 درصدی اقامت گردشگران خارجی در هتل ها: آمارهای اخیر سازمان آمار نشان می دهد که ظرفیت اسکان گردشگران خارجی در ماه آوریل افزایش یافته و این افراد مدت بیشتری را در هتل ها و استراحتگاه‌های گردشگری کشور صرف نموده اند. در ماه آوریل تعداد گردشگران نسبت به مدت مشابه سال قبل 35% افزایش یافت و تعداد شب اقامت در هتل ها و استراحت گاهها 59% رشد داشت و به بالاترین رکورد تاریخی خود رسید.در ماه آوریل تعداد 402015 گردشگر خارجی به آلبانی سفر کردند در حالیکه در ماه آوریل سال گذشته این تعداد 241015 نفر بود. در مجموع تعداد گردشگران خارجی از ابتدای سالجاری تا ماه آوریل 1073261 نفر بوده در حالیکه در مدت مشابه سال قبل 754859 نفر بود. بیشترین ورود افراد خارجی در ماه آوریل به ترتیب از کوزوو 107436 نفر، مقدونیه شمالی 54638 نفر و یونان 49539 نفر بوده است.

افزایش تجارت آلبانی و کوزوو: با احداث اتوبان Milot- Morina بین آلبانی و کوزوو در سالهای اخیر حجم مبادلات تجاری دو کشور از افزایش خوبی برخوردار شده است. حجم مبادلات تجاری در 5 ماهه اول سالجاری میلادی به 21.7 میلیارد لک ( 178 میلیون یورو) بالغ شد که بالاترین در سنوات گذشته است.در حال حاضر کوزوو ششمین شریک تجاری آلبانی بعد از ایتالیا ، ترکیه، آلمان، یونان و چین می‌باشد و 4% از کل تجارت خارجی کشور را به خود اختصاص داده است و تراز تجاری دو کشور به نفع طرف آلبانی می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما