معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۴

اطلاعات حوزه کشاورزی در خصوص کشت فرا سرزمینی در سنگال

اطلاعات کلی مربوط به حوزه کشاورزی در خصوص کشت فرا سرزمینی و دیگر فعالیت های کشاورزی و دامداری در کشور سنگال به شرح ذیل اعلام می‌گردد:
  • مساحت، جمعیت، صادرات محصولات کشاورزی واردات اصلی، تولیدات اصلی، متوسط بارندگی، زمین‌های دیم آبی، زمین‌های بزرگ و یکپارچه:

سنگال در غرب افریقا و در کناره اقیانوس اطلس واقع شده است. مساحت این کشور 196722 کیلومتر مربع و جمعیت آن 17658992 میلیون نفر (بر اساس آمار مارس 2022) می‌باشد. تولیدات عمده کشاورزی این کشور برنج، گندم، ذرت، بادام زمینی و انبه و مهمترین تولیدات در بخش دامپروری ماهی و آبزیان است. همچنین تولیدات اصلی در این بخش‌ها شامل صنایع فراوری محصولات کشاورزی و مواد غذایی می‌باشد. سنگال در منطقه خشک ساحلی قرار دارد و دارای بارندگی نامنظم است. با وجود این، زمین‌های سنگال حاصلخیز است ولی به صورت پراکنده در آن کشت کشاورزی صورت می‌گیرد. لذا زمین‌های یکپارچه کشاورزی در سنگال اندک است.

  • امکان مالکیت و یا اجاره زمین توسط سرمایه گذار خارجی و مقررات مربوطه:

امکان مالکیت و یا اجاره زمین تنها متعلق به زمین‌های خصوصی است و سرمایه گذار خارجی باید در ابتدا به شرکت مشاوره موسوم به APIX مراجعه و ضمن ثبت سفارش مالکیت یا اجاره زمین، کلیه موارد مربوط به سرمایه گذاری را با هماهنگی این شرکت انجام دهد.

  • قانون سرمایه گذاری خارجی آن کشور و نحوه تضمین سرمایه گذاری خارجی:

قانون سرمایه گذاری خارجی سنگال تسهیلات ویژه‌ای برای سرمایه گذاران خارجی قائل شده است. رژیم سرمایه گذاری خارجی توسط قانون جدید سرمایه گذاری (قانون 6 فوریه 2004 و فرمان 7 مه 2004) تنظیم شده است که به سرمایه گذاران خارجی تضمین‌های کلی اعطا می‌کند و روش‌های اجرای آنها را مشخص می‌نماید. محدوده این رژیم برای همه اشخاص حقیقی یا حقوقی، صرف نظر از ملیتشان که به طور منظم در سنگال مستقر هستند و در یکی از بخش‌های اقتصادی واجد شرایط فعالیت می‌کنند اعمال می‌شود. برای تضمین سرمایه گذاری خارجی، توافق بانکی بین سرمایه گذار و بانک معتبر سنگالی لازم است.

  • وضعیت ماشین آلات کشاورزی اعم از تولید، اجاره و تسهیلات بانکی:

بطور کلی کلیه ماشین آلات مورد نیاز در بخش کشاورزی سنگال وارداتی است و امکان اجاره آنها با استفاده از تسهیلات بانکی وجود دارد. سرمایه گذار یا به واردات ماشین آلات کشاورزی اقدام می‌کند و یا نسبت به خریداری آن مبادرت می‌ورزد. اعطای تسهیلات بانکی بستگی به توافق سرمایه گذار با بانک محل دارد.

  • حاکمیت قانون و ثبات قانونگذاری و مسائل حقوقی:

بطور کلی حاکمیت قانون و ثبات قانونگذاری در سنگال وجود دارد ولی نمی‌توان اخذ رشوه در ارگانهای دولتی و خصوصی این کشور را انکار نمود.

  • جایگاه و اعتبار بخش خصوصی:

بخش خصوصی از اعتبار و جایگاه مهمی‌برخوردار است و سهم عمده‌ای در کلیه فعالیتهای اقتصادی این کشور دارد. بخش خصوصی در سنگال بسیار پویاست و حتی گاه سهم بیشتری را نسبت به دولت داراست.

  • زیر ساختها اعم از ریل، جاده، بندر، حمل و نقل، سیلو و غیره:

بطور کلی، سنگال دارای زیر ساختهای مناسبی در حوزه‌های حمل و نقلی از جمله بندری مانند بندر داکار و زیگنشور و هوایی مانند فرودگاه بین المللی بلز جیانی داکار است. ولی این کشور در حال حاضر فاقد شبکه راه آهن سراسری بوده و عمده حوزه حمل و نقل بر استفاده از شبکه جاده‌ای استوار است که البته این شبکه در مناطق روستایی و دور افتاده نیز وضعیت مطلوبی ندارد. دولت در سیلوها چندان سرمایه گذاری نکرده لیکن ترکها و چینی‌ها سیلوهایی در اطراف داکار از جمله روفیسک احداث کرده‌اند.

  • مسائل کارگری، و قانون کار خصوصاً در بخش کشاورزی:

قانون کار جدید سنگال ناشی از قانون شماره 97-17 مورخ 1 دسامبر 1997 منبع اصلی قانون کار است. در این قانون برای همه بخش‌ها و منجمله شاغلین بخش کشاورزی نوآوری‌هایی پیش بینی شده که از جمله عبارتنداز: برقراری غرامت برای تمامی اشکال اخراج از کار، پرداخت بیمه بیکاری، حمایت از افرادی که دارای اشتغال موقت هستند، کارگرانی که بطور موقت کار می‌کنند و غیره. بنابراین، قانون کار در سنگال عمدتاً بر حمایت از حقوق کارگر استوار است و در دعوای حقوقی بین سرمایه گذار و کارگر، حق را به کارگر می‌دهند. سرمایه گذاران خارجی می‌توانند با کارگران بر اساس قرارداد با مدت معین یا نامعین قرار داد ببندند. بعد از شش ماه قرارداد با مدت معین، کارفرما باید قرارداد نامعین با کارگر منعقد کند. همچنین امکان به کارگیری کارگر روزمزد وجود دارد. پوشش بیمه کارگری بعد از شش ماه همکاری کارگر با کارفرما اجباری است.

  • تسهیلات مالی و وام بانکی:

بانک‌های تجاری مانند SGBS، BICIS و BOA همچنین مؤسساتی مانند BNDE (بانک ملی توسعه اقتصادی) یا صندوق اعتباری ملی کشاورزی سنگال (CNCAS) که فعالیت آنها بیشتر بر حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط SME متمرکز است ابزار اصلی سیاست تأمین مالی برای بخش کشاورزی هستند و تسهیلات مالی در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند. لذا در صورتی که بر اساس برآورد بانک پروژه کشاورزی از سودآوری برخوردار باشد و امکان بازگشت سرمایه وجود داشته باشد تعلق می‌گیرد. لذا اعطای تسهیلات بانکی منوط به وجود پروژه معتبر و سودآور و موافقت بانک معتبر است.

  • محدودیت‌های قانونی برای صادرات محصولات کشاورزی:

در خصوص صادرات محصولات راهبردی نظیر گندم و برنج محدودیت قانونی وجود دارد. مازاد سایر محصولات کشاورزی امکان صادرات وجود دارد. نکته درخور توجه اینکه صادرات کلیه محصولات کشاورزی از سنگال به کشورهای عضو اکواس و بالعکس بدون پرداخت عوارض گمرکی است. ضمناً محدودیت سقف صادرات محصولات کشاورزی از نظر کمیت وجود دارد که نباید بالاتر از آن میزان را صادر کرد.

  • مقررات قرنطینه گیاهی، پروتکل قرنطینه گیاهی با ایران:

در سنگال مقررات قرنطینه گیاهی اعمال می‌شود. تاکنون پروتکل قرنطینه گیاهی سنگال با ایران منعقد نشده است. ضمناً قبل از ارسال گیاه مورد نظر باید ویژگی‌های گیاه ارسال شود تا مشخص شود که قابلیت رشد در محل با توجه به شرایط آب و هوایی را دارد یا خیر.

  • تأمین نهاده‌های کشاورزی اعم از بذر و سم و کود وآب:

بدلیل کمبود منابع مالی در تأمین نهاده‌های کشاورزی اغلب مشکلاتی وجود دارد ولی دولت اقداماتی در خصوص تأمین بذر و کود ولو به صورت واردات انجام داده است. سنگال چون دارای منابع غنی فسفات است امکان فرآوری اوره و کود در آن وجود دارد.

  • مقررات ویزا، کارخارجی، سرمایه گذاری و غیره:

قانون کار در سنگال، حق هر کارفرما را برای استخدام کارمندان خارجی به رسمیت می‌شناسد. عملاً در صورتی که تخصص یا کاری در داخل وجود نداشته باشد فرد خارجی استخدام می‌شود. همچنین خارجیان برای کار در سنگال باید ویزای کار دریافت کنند. اعطای ویزا در صورت درخواست شرکت یا شرکای سنگالی یا موافقت دولت سنگال امکان پذیر است زیرا آنها هستند که درخواست ویزا می‌کنند. قبل از اعطای ویزا باید پرونده درخواست ویزا تشکیل و تحقیقات در مورد فرد متقاضی صورت پذیرد. پس از دریافت ویزای ورود، فرد می‌تواند به همراه شرکای سنگالی و تشریح کار موجود و ارائه مستندات آن درخواست ویزای اقامت با کار نماید.

  • بخش دامپروری:

این بخش یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد سنگال محسوب می‌شود. در این کشور، دام معیشت 30 درصد خانوارهای روستایی را تأمین می‌کند و حدود 4.4 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر بطور متوسط سه و نیم میلیون دام اعم از گاو، گوسفند، بز و غیره در سنگال وجود دارد. پرورش طیور از جمله مرغ بیشتر بصورت تولیدات محلی و در دامداری‌های سنتی انجام می‌شود. سنگال گوسفند را از مالی، بورکینا فاسو، موریتانی و نیجر وارد می‌کند لیکن در مورد گاو و مرغ نوعی خودکفایی در سنگال وجود دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما