اخبار اقتصادی کشورهای سنگال، گامبیا و دماغۀ سبز
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای سنگال، گامبیا و دماغۀ سبز در هفتۀ اول مرداد ماه ۱۴۰۴ مندرج در رسانههای این کشورها به شرح زیر ارائه میگردد.
عزم دولت برای احیای تولید در کارخانه سنیران اتو
وزیر صنعت و تجارت، سیرین جوپ، به همراه همتای خود در وزارت زیرساخت و حملونقل زمینی و هوایی، یانخوبا دیِمه، در بازدید از کارخانه مونتاژ خودرو سنیران اتو در شهر تیئس، از عزم دولت برای احیای این واحد صنعتی از طریق تحریک تقاضای داخلی خبر دادند. وزیر صنعت و تجارت سنگال در این بازدید گفت: «وقتی از حاکمیت ملی صحبت میکنیم، یعنی باید خودمان خودرو، پوشاک و سایر کالاهای صنعتی مورد نیازمان را تولید کنیم». به گفته او، سیاست دولت بر صنعتیسازی مجدد کشور متمرکز است و این سیاست در سه محور صنعت کشاوری-غذایی، صنعت استخراجی، صنعت تولیدی (از جمله تولید خودرو) دنبال میشود. وزیر صنعت تأکید کرد هدف از این بازدید، درک این مسئله است که چرا کارخانه تنها با ۱۵ تا ۲۰ درصد ظرفیت خود فعالیت میکند.
خبرگزاری سنگال (APS)، ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۵
افزایش تجارت بین مالی و سنگال در سال ۲۰۲۴
به گزارش مالیاکتو، کشور مالی در سال ۲۰۲۴ به عنوان مهمترین شریک و بزرگترین مشتری سنگال در قاره آفریقا مطرح شد، در حالی که حجم تجارت بین این دو کشور رشد قابلتوجهی داشته است. صادرات سنگال به مالی در سال ۲۰۲۴ به ۸۰۲.۸ میلیارد فرانک سیفا رسید که در مقایسه با سال قبل، افزایشی معادل ۸.۶ درصد را نشان میدهد. بیش از نیمی از صادرات سنگال به قاره آفریقا، به مقصد مالی بوده که بیانگر رابطهای تجاری پایدار و ریشهدار است که توانایی تابآوری در برابر بیثباتیها را دارد.
محصولات نفتی پالایششده و سیمان از جمله اقلام اصلی صادراتی بین این دو کشور هستند، به طوری که نزدیک به ۸۰ درصد از صادرات منطقهای سنگال به مقصد مالی انجام میشود که این کشور را به بازاری راهبردی برای سنگال تبدیل کرده است. پایداری این روابط تجاری، تا حدی به عضویت ادامهدار مالی در اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (UEMOA)، همراه با بورکینافاسو و نیجر، مربوط میشود؛ هرچند که این کشور بهطور رسمی از اکوواس خارج شده است. این چارچوب نهادی، به حفظ پیوندهای حیاتی تجاری و پشتیبانی از اقتصادهای دو کشور در محیط ژئوپلیتیکی پیچیده کمک کرده است.
لوسولی (Le soleil)، ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۵
آغاز مطالعات فنی توسعه مسیر قطار سریعالسیر منطقهای
یانکوبا دیِمه، وزیر زیرساختها و حملونقل زمینی و هوایی سنگال، روز سهشنبه ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۵ ریاست جلسهای راهبردی را با شرکت بهرهبرداری قطار سریعالسیر منطقهای (SENTER) بر عهده داشت. گسترش شبکه TER به سمت تیئس و امبور، تقویت مدل اقتصادی و آمادگی برای رویدادهای بزرگ آینده، از جمله مهمترین موضوعات مطرحشده در این نشست بودند. وزیر، بر ضرورت اتمام فاز دوم پروژه TER تأکید کرد؛ فازی که آن را اهرم راهبردی توسعه اقتصادی و اجتماعی سنگال میدانند. تقویت نظام حکمرانی، دیجیتالیسازی روشهای پرداخت، و تنوعبخشی به منابع درآمدی از مسیرهای پیشنهادی برای ارتقای عملکرد خدمات ریلی عمومی عنوان شدند.
نقطه کانونی بحثها، آغاز مطالعات فنی برای گسترش خط TER از داکار به شهرهای تیئس و امبور بود. این توسعه به اتصال بهتر مناطق داخلی کشور با پایتخت کمک کرده، فشار ترافیکی جادهها را کاهش میدهد و تحرکپذیری در منطقه داکار را تقویت میکند. خدمات فنی پروژه، مراحل اولیه تحلیل مسیر، ارزیابی امکانسنجی و بررسی پتانسیل اقتصادی این خطوط جدید را آغاز کردهاند. بهطور همزمان، شرکت SENTER در حال آمادهسازی برای بازیهای المپیک جوانان داکار ۲۰۲۶ است. در همین راستا، وزیر با خرید قطارهای جدید برای افزایش ظرفیت ناوگان ریلی و تضمین خدمات ایمن و قابلاعتماد در طول برگزاری مسابقات موافقت کرد.
لوسولی (Le soleil)، ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۵
بازنگری در استراتژی ملی بندری سنگال
وزیر شیلات، زیرساختهای دریایی و بندری، خانم فاتو جوف، در شهر سالی، آغاز کار بازنگری و ارائه نهایی استراتژی ملی بندری سنگال (SNPS) را اعلام کرد. طبق این استراتژی، تا سال ۲۰۳۵ مبلغ ۳۱۵۶ میلیارد فرانک سیفا برای سرمایهگذاری در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، ۶۳۱ میلیارد فرانک سیفا نیز برای نگهداری و بازسازیهای عمده اختصاص داده خواهد شد. وزیر شیلات توضیح داد: «پروژه مطالعاتی مربوط به استراتژی ملی بندری سنگال، از امضای تفاهمنامهای در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱ میان دولت جمهوری سنگال و بلژیک متولد شد».
فاتو جوف افزود: «سرمایهگذاریهایی که در قالب SNPS انجام خواهد شد، میتواند اثری به میزان ۲۶۳۰ میلیارد فرانک سیفا بر تولید ناخالص داخلی کشور بگذارد، بیش از ۵۶۰ هزار شغل معادل تماموقت ایجاد کند و درآمدهای مالیاتیای بالغ بر ۵۴۴ میلیارد فرانک سیفا تولید نماید».
خبرگزاری سنگال (APS)، ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۵
گزارش عملکردی شرکت برق و آب دماغه سبز
شرکت برق و آب دماغه سبز (Electra) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی برای بررسی و تصویب گزارش و حسابهای مالی سال ۲۰۲۴، اعلام کرد که میزان تلفات برق در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است. این کاهش عمدتاً در جزیره سال حاصل شده و همچنین نشاندهنده نتایج مثبت ساختار جدید نهادی این شرکت با تمرکز بر بخش آب است که به Electra اجازه داد از وضعیت ورشکستگی فنی خارج شود. بر اساس بیانیه شرکت، نتایج مالی مثبت سال ۲۰۲۴ ناشی از جبران کسریهای انباشته تعرفهای در بخش برق است؛ بدین ترتیب، در تعرفههای برق سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، مکانیزمهای جبرانی گنجانده شد. همچنین، بازسرمایهگذاری شرکت از طریق تبدیل وامهای استردادی دولت به پرداختهای اضافی در قالب بازسازی ساختاری بخش انجام شد.
گزارش سال ۲۰۲۴ نشان میدهد که تلفات کلی برق ۲.۷ درصد کاهش یافته و از ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲۱.۳ درصد در نیمه نخست ۲۰۲۴ رسیده است. جزیره سال کمترین نرخ تلفات را با ۷.۳ درصد داشته، در حالی که جزیره سانتیاگو همچنان چالش اصلی با حدود ۳۱.۱ درصد تلفات باقی مانده است. طبق گزارش، کاهش تلفات تنها به لطف اجرای اقدامات تقویتی برای کنترل و مقابله با تلفات غیرفنی از جمله: نصب کنتورهای هوشمند و پیشپرداخت، تقویت بازرسی و پایش از طریق مرکز کنترل اندازهگیری (CCM)، و بهبود کیفیت صورتحسابها و پایگاه داده مشتریان ممکن شده است.
مجمع عمومی مزایای ساختار جدید بخش را که از ژوئیه ۲۰۲۴ اجرایی شده، برجسته کرد. براساس این ساختار، Electra فعالیتهای بازاریابی برق را متوقف کرده و این وظیفه به اپراتورهای منطقهای واگذار شده است و با هدف بهبود کارایی و خدمات، اکنون Electra بهطور اختصاصی بر بخش آب تمرکز دارد. در چارچوب این تحول، Electra از ورشکستگی فنی خارج شده و از تراز منفی ۷.۳۷ میلیون کنتو در سال ۲۰۲۳ به تراز مثبت ۳.۸۶ میلیون کنتو در سال ۲۰۲۴ رسیده است. شرکت اعلام کرده است که این بهبود مستقیماً نتیجه تبدیل وامهای استردادی دولت به پرداختهای اضافی است.
آناکائو (Anacao)، ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۵