معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۹

صنعت کشاورزی در یونان

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان ملی آمار یونان، میزان تجارت دوجانبه بین ایران و یونان در سال گذشته میلادی با حدود 40 درصد افزایش به 35 میلیون یورو رسید. این میزان در صادرات کالا از ایران به یونان 73 درصد و در واردات کالا از یونان 16 درصد رشد نشان داد.

ارزش تجارت دوجانبه بین ایران و یونان که طی سال های اخیر بواسطه تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شدت کاهش یافته، در سالهای پیش از تحریم نفت ایران به حدود یک میلیارد و پانصد هزار یورو می رسید. اما از سال 2018 و پس از خروج آمریکا از برجام و توقف خرید نفت از ایران (که اکنون با نفت عراق جایگزین شده)، روند تجارت دوجانبه ایران و یونان رو به تنزل رفت. با این وجود، پتانسیل های فراوانی برای تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور از جمله در حوزه کشاورزی و کشت فراسرزمینی بویژه فرصت کشت زعفران و پسته در یونان وجود دارد.

در این گزارش نمای کلی صنعت کشاورزی در یونان ترسیم و تلاش می‌شود اطلاعات مورد نیاز برای سرمایه گذاران ایرانی در بخش کشاورزی و مجریان کشت فراسرزمینی ارایه گردد.

در بخشی از این گزارش به تولید و فرصت های سرمایه گذاری در حوزه زعفران اشاره شده است. ایران در سال گذشته  تلاش هایی برای صادرات زعفران به یونان برای صاردات مجدد انجام داده است اما به دلیل افزایش قیمت شدید زعفران در ایران، طرف یونانی از خرید آن خودداری کرد. بعلاوه، طرف یونانی ابراز آمادگی کرده که مقداری از زمین‌های کشاورزی منطقه کوزانی را برای تولید زعفران به کشاورزان ایرانی اجاره دهد. بنابراین اگر سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در این طرح تمایل داشته باشند می‌توانند با بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن (ath.economic-sec@mfa.gov.ir ) تماس بگیرند. 

 

مشروح گزارش را در پیوست ملاحظه فرمایید.

 

فایل های ضمیمه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما