معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

تشویق فعالیت های صنعتی در خیبرپختونخوا با اختصاص دو منطقه ویژه صنعتی

توسعه و پیشرفت هر کشور یا ملت را می‌توان در فعالیت های صنعتی آن کشور مشاهده نمود. در دوران معاصر بدون پیشرفت صنعتی حتی فکر سعادت و شادمانی نیز یک خیال خام محسوب می‌شود.

در پاکستان به ویژه درایالت خیبرپختونخوا توجه ویژه ای به اقدامات صنعتی داده می‌شود. لذا آن روز دور نیست که  ایالت خیبرپختونخوا دراثر انقلاب صنعتی بر پاهای خود بایستد .اخیرا" دولت خیبرپختونخوا در راستای توسعه  فعالیت های اساسی  پایدار در ایالت یک گام مهم  و اساسی را برداشت و تخصیص درجه منطقه ویژه اقتصادی به دو پروژه مهم در دیره اسماعیل خان  یعنی منطقه اقتصادی درابن و شرکت سیمان فاطمه با مسئولیت محدود را  تصویب کرد.  

پس از تصویب نهائی این تصمیم دولت ایالتی  از سوی اداره بنیاد سرمایه گذاری دولت فدرال، پروژه‌های یاد شده از درجه‌های مناطق ویژه اقتصادی برخوردار خواهند شد. لازم بذکر است که پیشنهاد درجه مناطق ویژه اقتصادی به هر دو پروژه مهم  بر اساس قانون مناطق ویژه اقتصادی سال 2012 ارائه شده است.

منطقه ویژه اقتصادی درابن منطقه ای صنعتی با مساحت یک هزار هکتار زمین و قابل توسعه تا  سه هزار هکتار زمین می‌باشد .  این پروژه ویژه اقتصادی با بودجه هفت میلیارد و هشتاد میلیون روپیه احداث خواهد شد.  منطقه ویژه اقتصادی درابن بیشتر اختصاص به  معادن و صنایع تولید مواد غذائی دارد .

برای گروه شرکت سیمان فاطمه با مسئولیت محدود نیز سفارش شده که به آن درجه منطقه ویژه اقتصادی داده شود. این نخستین منطقه ویژه اقتصادی بخش خصوصی در ایالت خواهد بود. این منطقه ویژه اقتصادی شامل سیصد و سی و سه (333 ) هکتار زمین خواهد بود. این منطقه ویژه اقتصادی با هزینه پنجاه و یک میلیارد روپیه ساخته خواهد شد. احداث این منطقه ویژه اقتصادی  فرصت اشتغال مستقیم برای نزدیک به 500 نفر و اشتغال حدود چهار هزار فرصت شغلی غیر مستقیم را فراهم خواهد کرد.

علاوه بر این روند خریداری یکصد و چهل هکتار زمین برای شهر سنگ مرمر مهمند ادامه دارد. در مرحله نخست  کار تامین برق 10 مگاواتی به منطقه ویژه اقتصادی رشکئی تکمیل گردیده است. در مرحله دوم کار تامین 160 مگاوات برق در این ماه جاری تکمیل خواهد شد. در مرحله سوم کار تامین برق پنجاه مگاواتی در ماه دسامبر سال جاری پایان خواهد یافت. ضمنا" احداث امور زیربنائی لازم  برای تامین گاز مورد نیاز این منطقه ویژه اقتصادی  نیز تکمیل گردیده است.

در این رابطه در مرحله نخست  کار تامین برق 10 مگاواتی به منطقه ویژه اقتصادی حطار  تکمیل گردیده است. در مرحله دوم کار تامین برق 110 مگاواتی دیگر تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد. این در حالیست که کار تامین گاز مورد نیاز به منطقه ویژه اقتصادی حطار نیز درماه جاری تکمیل خواهد شد. در مرحله آینده  بعدی تامین گاز بیشتر برای  این منطقه ویژه اقتصادی نیز عملیاتی خواهد شد. پیشرفت خوبی در این رابطه وجود دارد .

احداث منطقه ویژه اقتصادی درابن موجب تغییر سرنوشت حوزه‌های جنوبی خواهد شد. این پروژه برای توسعه و پیشرفت پایدار منطقه نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد نمود. احداث شرکت سیمان فاطمه با مسئولیت محدود، موجب ایجاد فرصت های جدید اشتغال برای مردم این منطقه خواهد شد. دولت ایالتی خیبرپختونخوا جهت تشویق سرمایه گذاران و ایجاد فرصت های شغلی  نه تنها از سرمایه گذاران استقبال خواهد نمود بلکه برای آنها  انواع  تسهیلات لازم را نیز ارائه خواهد کرد .

 

منبع:  روزنامه آوازِخیبر (اردو) چاپ پیشاور مورخ 23 ژوئن سال 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما