معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۰

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته چهارم خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پذیرش بالا بودن قیمت مواد سوختی در آلبانی از سوی نخست وزیر: ادی راما نخست وزیر آلبانی در خصوص بالابودن قیمت مواد سوختی ( بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی) گفت : این حقیقت است که ما در منطقه بالکان بالاترین قیمت سوخت را داریم، اما باید گفت ما همچنین کمترین مقدار دریافت مالیات در منطقه را نیز دارا هستیم. مشاغل کوچکی که نقل و انتقال مالی آنها از 100 میلیون لک کمتر باشند، هیچگونه عوارض و مالیات بر ارزش افزوده VAT  پرداخت نمی‌کنند و تنها شرکت های بزرگ مالیات پرداخت می نمایند و همچنین ما در بخش برق به مصرف کنندگان خود یارانه پرداخت می‌کنیم. ادی راما همچنین به اقدامات مثبت دولت خود اشاره کرد و گفت افتتاح جاده Kardhiq – Delvine  در 2 جولای و شروع احداث پل Buna  در شهر اشکودرا از دیگر موارد عملکرد مثبت اقتصادی دولت وی است. 

نخست وزیر: مالیات از حقوق های زیر 50 هزار لک برداشته خواهد شد.  ادی راما نخست وزیر با حضور در پارلمان به دفاع از سیاست های اشتغال، مالیات و مدیریت بدهی عمومی دولت پرداخت. او با استناد به آمار بانک مرکزی گفت میزان بدهی عمومی دولت 73،1% تولید ناخالص ملی است. او گفت :"بزودی پیشنهاد به صفر رساندن مالیات بر حقوق تا سقف 50 هزار لک را ارایه خواهیم داد. در گزارشی که در مورد اشتغال دارم نیز مشهود است که سطح اشتغال رشد چشمگیر داشته و وقتی ما روی کار آمدیم کل ثبت شدگان به عنوان افراد شاغل 349 هزار نفر بود و امروز این عدد به 707 هزار نفر سیده است". او افزود در منطقه تنها آلبانی است که مالیات بنگاه‌های کوچک اقتصادی در آن صفر است.

پیشنهاد فروش 86 معدن به بخش خصوصی. وزارت زیرساخت و انرژی تصمیم دارد 86 منطقه معدنی کشور را ظرف 3 سال آینده به شرکتهای خصوصی واگذار کند. در این رابطه دولت برنامه استراتژی معدن کشور برای دوره زمانی 2022- 2024 را تهیه کرده که در آن افزایش سالانه حداقل 5% تولیدات محصولات معدنی را در پی خواهد داشت.   

دولت در 5 ماه اول سالجاری حداقل 23 مجوز بهره برداری از معادن را صادر نموده است. در حال حاضر وزارت زیرساخت و انرژی لیست 86 معدن قابل واگذاری با آخرین وضعیت جغرافیایی ، تولیدی را تهیه و قوانین واگذاری حق برداشت از معادن را مجددا تدوین کرده است.

408 میلیون یورو مخارج گردشگران در سه ماهه اول: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی، گردشگران خارجی در سه ماهه اول سالجاری 408 میلیون یورو در آلبانی خرج کرده اند که این بیشترین مقدار از سال 2008 تاکنون بوده است. بر این پایه مخارج گردشگران در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل 65% افزایش داشته است.

از سوی دیگر مخارج گردشگران آلبانی در خارج از کشور نیز در سه ماهه اول با یک رکورد تاریخی به 323 میلیون یورو رسیده است. در حالی که در مدت مشابه سال قبل 217 میلیون یورو هزینه شده بود و به عبارت دیگر آلبانی‌های خارج از کشور 49% نسبت به سال قبل بیشتر خرج کرده اند.

شایان ذکر است در 4 ماهه اول سالجاری ، تعداد 1.07 میلیون شهروند خارجی وارد کشور شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 42% رشد داشته است. افزایش گردشگران از همه کشورها بوده و فقط ورودی از کوزوو 14% کاهش نشان می دهد.

کاهش سود بخش بانکی در سه ماهه اول : بر پایه اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی سود خالص بخش بانکی در دوره زمانی از ژانویه تا آوریل سالجاری 4.88 میلیارد لک بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 26% کاهش داشته است.

در ماه آوریل متوسط سالانه پایه سهم بانکی به 7.36% رسید، در حالیکه در سال گذشته  11.98% اعلام شده بود. کاهش سود بانکی نشان می دهد که افزایش سریع قیمت کالاها که  از ابتدای سالجاری آغاز شده، بر اقتصاد جهانی و از جمله اقتصاد آلبانی تاثیر گذاشته است. بانک مرکزی آلبانی در ماه مارس برای اولین بار در دهه اخیر برای مواجهه با بحران اقتصاد جهانی، نرخ بهره بانکی خود را افزایش داد.

کاهش تعداد شماره تلفن‌های همراه فعال : سازمان ارتباطات پستی و الکترونیکی اعلام کرد که در سه ماهه اول سالجاری تعداد 3.41 میلیون کاربر تلفن همراه در کشور وجود داشته است. تعداد کاربران در مدت مشابه سال قبل 3.17 میلیون بود. شرکت ودافون Voda-fone با 1.52 میلیون خط ( 11% رشد ) ، شرکت One با 1.36 میلیون خط (7.4% رشد) ، شرکتAlbtelecom با تعداد 531250 خط ( 1.9% کاهش) از جمله اپراتورهای تلفن همراه کشور می‌باشند.  

همچنین تعداد خطوط تلفن ثابت از 197324 به 186153 خط کاهش یافته است. تعداد خطوط پر سرعت اینترنت نیز با 2.9% کاهش به 521113 خط رسیده است. در حال حاضر 2.05 میلیون خط موبایل اینترنتی با امکانات ( 3G، 4G ) موجود می‌باشد.

سخنرانی رئیس بانک مرکزی در دانشگاه تیرانا : گنت سیکو رئیس بانک مرکزی در کنفرانس بین المللی علمی‌بمناسبت 65 امین سالگرد تاسیس دانشگاه تیرانا شرکت و در خصوص آخرین وضعیت اقتصاد آلبانی سخنرانی کرد.

وی گفت در سالهای اخیر بخش املاک و ساختمان از رشد سریع برخوردار شده که منجر به افزایش سرمایه گذاری در این بخش و افزایش قیمت املاک در کشور شده است. جنگ در اوکراین باعث افزایش تورم در جهان و از جمله در آلبانی شده و بانک مرکزی با افزایش نیم درصد نرخ بهره در ماه مارس، آمادگی خود را در مقابله با آن از طریق اعمال سیاست های پولی نشان داده و همچنین نظارت و کنترل بیشتری بر بازار اقلام خوراکی و مواد سوختی صورت داد تا بتواند تورم در کشور را مهار کند.

وی تاکید کرد در سال 2021 اقتصاد کشور بهبود یافته و رشد اقتصادی به 8.5% رسیده که باعث افزایش اشتغال، دستمزدها و سود حاشیه ای شرکتها شده و بهبود اقتصادی در کلیه سطوح کشور مشهود است. وی همچنین ضمن اشاره به کاهش بدهی‌های خارجی کشور عنوان داشت کاهش کسری بودجه باعث شده که بدهی‌های عمومی دولت از سطح 74% به 73.2% تقلیل یابد.

تأثیر کرونا بر بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگان : تعداد مستمری‌های قطع شده در تأمین اجتماعی طی دو سال پاندمی‌کرونا به سرعت افزایش یافت و بر کاهش نرخ رشد کل تعداد بازنشستگان تأثیر گذاشت. داده‌های رسمی موسسه بیمه تأمین اجتماعی نشان می دهد که در طول سال 2021، تعداد 19323 مستمری قطع شده که افزایش 45 درصدی نسبت به میانگین سه سال قبل از پاندمی(2017-2019) دارد. قبل از همه‌گیری کرونا، حدود 13400 بازنشسته به دلیل فوت از سیستم خارج می‌شدند، اما این تعداد طی سال 2020 و به ویژه در سال 2021 به سرعت افزایش یافت. در سال 2020، حدود 15590 نفر به دلیل فوت از سیستم بازنشستگی خارج شدند، در حالی که این تعداد در سال 2021 افزایش بیشتری داشت. دلیل این افزایش مرگ و میرهای ناشی از کووید-19 است. در نتیجه این تحولات، آمار سالانه حقوق بگیران در این  دو سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

ایجاد نیروگاه‌های جدید بادی : خانم بلاکو وزیر زیرساخت و انرژی آلبانی در کنفرانس ملی ضد فساد اعلام کرد که دولت آلبانی درصدد است با ایجاد پارک های بادی جدید در کشور، ظرفیت تولید انرژی از این طریق را تقویت کند و قرار است دومین مناقصه در این خصوص با همکاری بانک اروپایی IBRD برای شرکتهای علاقمند به همکاری برگزار شود.

در حال حاضر مناقصه جهت خرید توربین‌های مربوطه در دو پارک نیروگاه بادی در منطقه Karvasta و Sitalla در جریان است و آلبانی بعنوان یک کشور امن برای جذب سرمایه گذاری خارجی مطرح می‌باشد.

ریاست آلبانی بر سازمان منطقه ای CEF: گنت سیکو رئیس بانک مرکزی در نشست سالانه هیئت مدیره مرکز مالی منطقه ای  (The Center of Excellence in Finance (CEF در لوبلیانا ریاست هیات مدیره دوره ای این مرکز برای 2022-2023 را از اسلوونی تحویل گرفت. وی ضمن ابراز تعهد خود برای هدایت متعهدانه و شفاف فعالیت هیئت مدیره و همچنین آمادگی برای انجام موفقیت آمیز کلیه تعهدات ناشی از این ریاست، گفت که وضعیت غیر پایدار مرتبط با پاندمی و جنگ در اوکراین، ابهامات زیادی را در افق نشان می دهد و این واقعیت نیاز به نظارت مستمر و فرآیند تصمیم گیری دقیق این هیئت را ضروری می سازد.

معرفی طرح احداث پل واصل آلبانی به مونته نگرو:  راما نخست وزیر و دریتان آبازوویچ همتای مونته نگرویی در حاشیه اجلاس بالکان باز در اوهرید مقدونیه شمالی ملاقات و دو پروژه پل جدید اولچین – ولیپویا بر روی رودخانه بونا را معرفی کردند. آبازوویچ توضیح داد که این پروژه در تیرانا مورد بحث قرار گرفته و مونته نگرو بودجه ای برای اجرای آن اختصاص داده است. او همچنین به بیان اهمیت و اثرات مثبت ساخت آن برای آلبانی و مونته نگرو پرداخت. دریتان آگولی مدیر صندوق توسعه آلبانی نیز ابراز داشت که احداث این پل به طول 380 متر دو شهر ولیپوی آلبانی را به اولچین مونته نگرو متصل خواهد کرد و هزینه کل پروژه 9 میلیون یورو است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما