معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

برگزاری بیست و پنجمین اجلاس اقتصادی اوراسیا در استانبول

بیست و پنجمین اجلاس اقتصادی اوراسیا توسط بنیاد گروه مرمره در استانبول 18 خرداد 1401،در هتل« WOW » این شهر با موضوع «دوباره بهتر انجام دهیم» آغاز به کار کرد. در این اجلاس که به روند تغییر و تحول در تجارت جهانی طی سال‌های اخیر توجه شد، مشکلاتی مانند تحریم‌ها و گسترش حمایت‌گرایی، افزایش قیمت مواد اولیه و کالاها و وخامت سیستم لجستیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ذیلا محورهای مهم مورد اشاره توسط سخنرانان در روز اول اجلاس به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

آکان سوور، رئیس بنیاد گروه مرمره:  

- جهان دوران سختی را پشت سر می‌گذارد و شاهد نکات منفی مانند تورم، قیمت انرژی و جنگ روسیه و اوکراین هستیم . برای این مسائل باید چاره اندیشی کرد.

حکمت چتین، رئیس مجلس ملی و وزیر امور خارجه سابق ترکیه:

- در جغرافیای ما، شاهد فروپاشی اتحاد شوروی و ریختن دیوار برلین بدون خون ریزی بودیم. ولی فروپاشی یوگسلاوی همراه با خونریزی بود. در آن ایام با فروپاشی پیمان ورشو، فلسفه وجودی ناتو زیر سئوال رفته بود.

- همکاری ناتو با روسیه ایجاد شده بود.

- به قدرت رسیدن پوتین، که وی از فروپاشی شوروی ناراحت بوده و آنرا فلاکت می دانست، شاهد اشغال بخشی از اراضی گرجستان(آبخازیا و اوستیا) و سپس انضمام شبه جزیره کریمه بودیم و الان دنیا شاهد یک جنگ است.

- غرب با کمک های تسلیحاتی می خواهد بحران را حل و فصل کند.

- موقعیت ترکیه خیلی حساس است. شمال جنگ روسیه – اوکراین، جنوب جنگ سوریه، ناآرامی‌های عراق وحتی جنگ آذربایجان و ارمنستان را شاهدیم.

- هزینه‌هایی که برای سلاح می‌شود، اگر برای صلح بود، دنیای بهتری داشتیم.

- یکی از دلایل حمله نظامی روسیه به اوکراین را می‌توان در عدم برخورد مناسب غرب با تحرکات روسیه دید، چرا که وقتی پوتین عکس العمل غرب در گرجستان و اوکراین را دید، اقدام کرد.

- در حال حاضر پاسخی برای نحوه خاتمه جنگ روسیه – اوکراین وجود ندارد. فقط کمک های مالی و تسلیحاتی نمی‌تواند مانع جنگ شود. این جنگ ظرفیت تبدیل به جنگ جهانی سوم را دارد.

- وجود سلاح های اتمی را باید جدی گرفت. آمریکا، چین ، روسیه، هند، پاکستان و رژیم صهیونیستی قبول هم نکند، دارای بمب اتمی هستند. باید برای دنیای عاری از سلاح هسته ای تلاش کرد.

اسماعیل گوله، رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه (TİM):

- هدف 300 میلیارد دلاری که برای صدمین سالگرد جمهوری خود در نظر گرفته‌ایم، دست یافتنی است. تحولات نشان می دهد که ما به راحتی به این هدف خواهیم رسید.

- ممنوعیت های تجاری، تحریم ها و حمایت گرایی گسترده را شاهد هستیم، عرضه و تقاضا ، قیمت مواد خام و کالاها تغییر و افزایش یافته است و سیستم لجستیک بدتر شده است.

- اهمیت تجارت مطمئن بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.

- برای هر کشوری مهم بود که در دوره کووید-19 خودکفا باشد، اگر چیزی را در زمان نیاز تولید کنید، به آن خواهید رسید. ما هرگز تولید و صادرات خود را متوقف نکرده ایم.

- ترکیه حتی در سخت ترین زمان‌ها یک لحظه تولید را متوقف نکرد و در نتیجه تصمیمات شجاعانه ای که اتخاذ شد، موفقیت های مهمی در صادرات به دست آمد.

- ترکیه با عدم توقف تولید و ادامه فروش خارجی در سخت ترین زمان به افزایش 60 میلیارد دلاری صادرات دست یافت.

مصطفی گلتپه، رئیس انجمن صادرکنندگان پوشاک و پوشاک استانبول (İHKİB):

- ما یک بازیکن جهانی در پوشاک هستیم.

- لباس های آماده با صادرات بیش از 20 میلیارد دلار، بخش استراتژیک برای اقتصاد ترکیه است. ما پنجمین تامین کننده بزرگ پوشاک آماده در جهان و سومین تامین کننده بزرگ در اروپا هستیم. صنعت مد ترکیه با سرعت، کیفیت و تولید در استانداردهای اتحادیه اروپا خود را از رقبای خود متمایز می‌کند.

- هدف صادرات سالانه 40 میلیارد دلار است، می خواهیم استانبول زیبای خود را به یک مرکز مد و آناتولی، مهد تمدن‌ها، را به یک پایگاه تولید تبدیل کنیم.

- گام‌های امیدوارکننده‌ای در مواجهه با تغییرات اقلیمی جهانی برداشته شده است، حتی اگر دیر باشد، ما به‌ویژه به توافقنامه آب‌وهوای پاریس و موافقت‌نامه سبز اهمیت زیادی می‌دهیم. ترکیه تقریباً 65 درصد از صادرات پوشاک آماده خود را به کشورهای اتحادیه اروپا انجام می دهد. بنابراین، معامله سبز برای ما بسیار مورد توجه است. ما روند آماده سازی آشتی سبز و استراتژی بازار واحد دیجیتالی صنعت خود را رهبری می‌کنیم.

لازار کومانسکو، دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه (BSEC)

- این اجلاس نقش مهمی در توسعه گفت وگوهای بین المللی و روابط اقتصادی دارد.

- فراخوان برای یک راه حل مشترک برای بحران بین روسیه و اوکراین،

- برای آینده بر استراتژی‌های انرژی و تحولات انرژی سبز تمرکز داریم.

دانیل دولکا، معاون دبیرکل مجمع پارلمانی همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه (BSEC):

- هدف ما  دستیابی به سطح بالایی از همکاری‌های اقتصادی و هماهنگی منطقه ای با این اجلاس است.

- اهمیت منطقه دریای سیاه نه تنها ناشی از منابع انرژی بلکه از شرایط جغرافیایی آن است.

- منطقه دریای سیاه ثروت ماست. ما می خواهیم صلح، ثبات و رفاه برای مردم ایجاد کنیم، اما متأسفانه در حال حاضر در منطقه دریای سیاه با مشکلات جدی مواجه هستیم. ما خواهان یک راه حل مشترک برای بحران روسیه و اوکراین هستیم.

بینالی یلدیریم، معاون حزب عدالت و توسعه:

- نیازمند گفت و گوی بیشتری جهت حل بحران اوکراین و روسیه هستیم.

- متأسفانه کشورهایی که در کنار اوکراین قرار گرفتند، به جای پایان دادن به جنگ، هیچ وظیفه ای جز آغاز جنگ انجام نمی دهند. برای اطمینان از اینکه غیرنظامیان بهای آن را نپردازند. افکار و سیاست‌هایی مانند ایجاد توازن در برابر روسیه از طریق فروش سلاح به اوکراین نه برای منطقه و نه برای مردم این دو کشور خدمت نیست.

- در هیچ جنگی برنده ای وجود ندارد، حتی بدترین صلح بهتر از جنگ است، ما تلاش می‌کنیم هر دو کشور را به هم نزدیک کنیم و هر چه زودتر به مشکل پایان دهیم. به ویژه رئیس جمهور ما، سران دو کشور، وزرای ما. وزرا و کمیته‌های فنی در حال مبارزه با این مسئله هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما