معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۵

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته سوم خرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 برگزاری اجلاس وزرای آموزش منطقه آسیا – پاسفیک یونسکو در تایلند

خانم ترنیچ وزیر آموزش تایلند اعلام نموده که با همکاری یونسکو دومین اجلاس سه روزه وزرای آموزش منطقه آسیا – پاسفیکAPREMC  از تاریخ 5 تا 7 ژوئن در بانکوک برگزار خواهد شد . این وزرا قرار است در این نشست به چالش های پایان اپیدمی‌کرونا در جهان ، اولویتهای آموزشی ، توسعه آموزش برای حرکت در مسیر  SDGs  سازمان ملل و همچنین انتقال آموزش میان کشورهای منطقه آسیا – پاسفیک با یکدیگر بحث و تبادل نظر نمایند. شعار اصلی این نشست ، سیستم آموزشی پاسخگو ، متناسب و مقاوم عنوان شده است .

 هشدار مقامات اقتصادی تایلند به دقت در مبدا کالاهای وارداتی ( گواهی مبدا COs)

مقامات اقتصادی تایلند به آژانس ها و شرکتهای تجاری این کشور هشدار داده اند که مبدا کالاهای وارداتی به این کشور را به دقت مورد بررسی قرار داده تا اعتماد متقابل تجاری میان تایلند و برخی از کشورها از بین نرود. این موضوع به حساس بودن کشورهای اتحادیه  اروپایی و آمریکا به مبدا کالاهای وارداتی به کشورهای خود اشاره دارد. پیشتر وزارت تجارت به صادرکنندگان این کشور در زمینه بررسی دقیق گواهی مبدا (COs) هشدار داده بود. اسمی از کشوری در این دستورالعمل هشدار آمیز نیامده است. 

توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی تایلند - چین از طریق لائوس عامل شکوفایی اقتصادی تایلند

آقای پینت معاون سابق نخست وزیر تایلند اعتقاد دارد که ارتباط ریلی تایلند با چین از طریق لائوس موجب شکوفایی اقتصادی منطقه آ سه آن و همچنین توسعه تجارت بین دو کشور چین و تایلند خواهد شد و فرصتهای زیادی سرمایه گذاری و تجاری را برای تایلند به ارمغان خواهد آورد و این مسیر یک تحول بزرگ لجستیکی در مسیر تجاری تایلند و چین ایجاد نموده است. این مسیر ریلی که شش ماه قبل آغاز  به کار کرد از طریق ایستگاه کونمینگ در چین به وین تیان وصل شده و در ادامه با طی مسیر 1035 کیلومتری به  ایستگاه نانگ در مسیر راه آهن تایلند متصل می‌شود. از انتهای ماه می سالجاری در حدود 4 میلیون تن بار و کالا از این مسیر ریلی جابجا شده است و اقلام تجاری به 21 استان چین ارسال گردید و علاوه بر آن بیش از 3 میلیون مسافر از این مسیر استفاده نمودند.

حجم روابط تجاری چین و تایلند در سال 2021 در حدود 131 میلیارد دلار بوده که 33 % رشد را به نسبت سال 2020 نشان می دهد. ادامه این مسیر ریلی به ویتنام که قرار است در سال 2026 افتتاح گردد نیز می‌تواند راه آهن چین را به کشورهای آ سه آن متصل نماید.

اقدامات و  برنامه‌های جدید دولت تایلند برای ورود به دوران پسا کرونا و احیای  صنعت توریسم

وزارت وزرش و توریسم تایلند اعلام نمود که موضوع اخذ 300 بات ( معادل 10 دلار) هزینه ورود به تایلند از هر توریست ورودی به این کشور را تا سه ماهه آخر سالجاری میلادی به تعویق انداخته تا با اینکار بتواند انگیزه بیشتری برای ورود توریست به این کشور ایجاد نماید. علاوه بر آن اخذ چنین هزینه ای از مسافران زمینی که قصد اقامات یک یا دو روزه در این کشور را دارند را مورد بازبینی قرار خواهد داد ( عمدتا توریستهای ورودی از مالزی و لائوس) .

علاوه بر آن، این وزارتخانه درصدد است که موضوع لغو کامل اخذ Thailand Pass مسافران ورودی را از ابتدای ماه جولای را در ستاد ملی کرونا مطرح نماید. در یک اقدام نمادین دیگری، نخست وزیر تایلند در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، ماسک خود را از صورت برداشت و از مخاطبان سوال کرد که آیا آماده هستید؟(برای برداشتن ماسک) . این اقدام نشان می دهد که احتمالا دولت قصد دارد پوشش اجباری ماسک را در فضای باز و خیابانهای کشور را از ابتدای ماه جولای لغو نماید. گفت می‌شود فعلا قانون استفاده اجباری از ماسک در فضاهای بسته مانند فروشگاهها و.... به قوت خود باقی خواهد ماند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما