معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۰- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۶۵

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته چهارم اردیبهشت 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درخواست نخست وزیر از بانک ها برای دیجیتالی شدن : ادی راما نخست وزیر در کنار رئیس بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست انقلاب دیجیتال، با مدیران بانک های تجاری آلبانی دیدار و گفتگو نمود. وی گفت زمان آن فرا رسیده که بانکهای تجاری کشور به انقلاب دیجیتال بپیوندند و با دور شدن از خدمات با تاخیر و روش های سنتی گذشته، زمینه کارآفرینی و آسودگی مشتریان خود را بیشتر فراهم کنند، همانطور که دولت نیز در چارچوب دولت الکترونیک خدمات عمومی آنلاین خود را گسترش داده است.

راما از بانک های کشور خواست با ترویج سیستم آنلاین و کاهش دستمزد خدمات بانکی، ظرفیت فعالیت های تجاری و اقتصادی بانکی در کشور را افزایش دهند. بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته 42% از پرداخت های بانکی از طریق الکترونیکی و دیجیتال صورت گرفته است. 

مقام اول آلبانی در افزایش ترافیک هوایی در اروپا : آژانس هوانوردی مدنی اتحادیه اروپا ( Eurocontorl) اعلام کرد آلبانی جایگاه نخست در افزایش ترافیک هوایی در اروپا را با انجام 107 پرواز در روز در هفته گذشته بدست آورد. ادی راما نخست وزیر آلبانی این خبر را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد: صبح بخیر ، انتشار اخبار( Eurocontorl) نشان می دهد آلبانی از نظر افزایش ترافیک هوایی در راس اروپا قرار گرفته است. آلبانی به بیش از 100% پرواز روزانه از سال  دست یافت نمود .

یوروکنترل اعلام کرده که در حال حاضر مجموع ترافیک در کل اروپا 85% سال 2019 می‌باشد. طبق این اطلاعات و در مقایسه با سال مزبور، پرتغال 97%، ترکیه 94%، نروژ 94% و اسپانیا 93% افزایش پرواز روزانه داشته اند.

اخیراً آلبانی عوارض عبور از فضای کشور را که 10 یورو بوده و بر روی قیمت بلیط دریافت می‌شد، حذف نموده است. وزارت انرژی و زیرساختار لغو دریافت عوارض هوایی را در راستای کاهش قیمت های بلیط و افزایش تعداد پرواز به آلبانی با نظر مثبت برنامه ریزی کرده است.

در سال 2021 تعداد نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه مادر ترزا 26152 پرواز گزارش شده و پیش بینی می‌شود در سال 2022 مقدار 12% بر حجم ترافیک هوایی کشور افزوده شود.

افزایش بی سابقه هزینه‌های زندگی در آلبانی : با توجه به گزارش سازمان آمار آلبانی در ماه آوریل افزایش قیمت مواد غذایی باعث گردید که نرخ تورم به 6.2% جهش پیدا کند. در ماه مارس گذشته نیز نرخ تورم 5.7% ثبت شده بود. این افزایش قیمتها قوی ترین مقدار از سال 2001 بوده است.

سبد کالاهای مواد غذایی، حمل و نقل و سوخت مهمترین عواملی بودند که در این افزایش قیمت ها تاثیر گذار بودند. این در حالیست که بانک مرکزی تورم کشور را 3% پیش بینی کرده بود، این بانک برای کنترل تورم اخیراً نرخ بهره را 1% افزایش داده که اولین افزایش نرخ بهره از سال 2011 بوده است.

افزایش تعداد هواپیماهای Air Albania  : شرکت هواپیمایی ملی آلبانی (Air Albania)  قرارداد همکاری با یکی از شرکتهای تابعه ترکیش ایر در زمینه اجاره دو هواپیمای جدید را به امضاء رساند. بر اساس این توافق دو فروند هواپیمای A322-200  ( با ظرفیت360 صندلی) به هواپیماهای این شرکت افزوده شد.

شرکت مذکور کلیه پروازها عمدتاً از طریق فرود بین المللی تیرانا صورت می دهد، لیکن اخیراً پروازهای جدید به مقاصد بازل و زوریخ از فرودگاه جدیدالتاسیس در شهر کوکس راه اندازی شده است.

تداوم افزایش قیمت املاک : در سه ماهه اول سالجاری مجدداً قیمت املاک در تیرانا رشد کرد و بطور متوسط به 1143 یورو در هر متر مربع رسید. در واقع قیمت املاک نسبت به سه ماهه گذشته 3.2% رشد داشته است. قیمت هر متر مربع در منطقه رینگ تیرانا 1300 یورو، در منطقه Blloku(مرکزی) 1600 یورو و خارج از رینگ و حومه تیرانا 1000 یورو برآورد شده است.

بین سالهای 2020 و 2021 متوسط افزایش قیمت در هر متر مربع 100 یورو افزایش داشته و در سه ماهه اول سالجاری نیز 16 یورو به ازای هر متر مربع رشد پیدا کرده است. افزایش تقاضای خرید و هجوم خریداران حتی قبل از پایان پروژه و امکان اجاره دادن مسکن به افراد خارجی و سود ناشی از افزایش قیمت مسکن و استفاده از روش پولشویی از مهمترین عوامل رشد قیمت مسکن در آلبانی مطرح شده است.

بازگشت به نرخ تورم گذشته در سال 2024 : گنت سیکو رئیس بانک مرکزی در نشست کمیسیون اقتصادی و دارایی پارلمان گفت : افزایش تورم در آلبانی در ماه‌های اخیر به یک رکورد بی سابقه رسیده و بطور نسبی نیز در طول سالجاری تداوم خواهد داشت. لیکن این روند بتدریج در سال 2023 تغییر خواهد کرد و به نقطه هدفگذاری دولت یعنی تورم 3% خواهد رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما