معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۱

لیتیوم مکزیک

ترجمه گزارشی در مورد لیتیوم مکزیک با عنوان « لیتیوم : روایت مکزیکی» برگرفته از مقاله رئیس کمیسیون معادن مجلس سنای مکزیک، به شرح ذیل ارایه می‌گردد:

لیتیوم ماده معدنی است که ارزش آن در تقاضا منعکس می‌شود و این تقاضا روبه رشد است، زیرا در سراسر جهان در تولید باتری‌های یونی، دستگاه‌های تلفن همراه، لپ تاپ ها، دوربین‌های دیجیتال و وسایل نقلیه الکتریکی و غیره استفاده می‌شود. استفاده از آن متنوع است حتی برای تهیه داروها ضروری است. پیشرفت تکنولوژی تقاضا برای لیتیوم را تعیین می‌کند، به همین دلیل است که لیتیوم یک ماده خام استراتژیک است و باید قوانین روشنی در استفاده از زنجیره تولید ارزش آن ایجاد شود.

پانورامای این کانی موارد زیر را به ما نشان می دهد:

     - بر اساس داده‌های اولیه منتشر شده توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده، بر اساس تجارت جهانی انرژی، تولید جهانی لیتیوم استخراج شده در سال 2021 به رکورد 100000 تن (به استثنای ایالات متحده) رسید که نسبت به سال 2020 (82500 تن) افزایش 21 درصدی داشته است.

     - داده‌های تجاری نشان می‌دهد که ارزش لیتیوم تا 5 آوریل 2022، برابر با 78066 دلار آمریکا به ازای هر تن است، در حالی که تا 31 دسامبر 2020، ارزش هر تن لیتیوم برابر با 7145 دلار آمریکا بوده است یعنی تنها در مدت  16 ماه  قیمت هر تن لیتیوم 11 برابر افزایش یافت.

     - بر اساس داده‌های مرکز آمار زمین شناسی ایالات متحده (USGS)، مکزیک رتبه دهم را در ذخایر لیتیوم در جهان دارد.

 فهرست شرکت های صاحب امتیاز اکتشاف لیتیوم

 فهرست شرکت های صاحب امتیاز اکتشاف لیتیوم

        ارزش اقتصادی لیتیوم روند فزاینده ای دارد.  در مکزیک، اکثر امتیازات اعطا شده به شرکت های خارجی در خصوص لیتیوم در حالت اکتشاف هستند و همچنین غیر فعال هستند. با توجه به اهمیت این ماده برای مکزیک ، دولت تلاش کرد تا نظارت و بهره برداری از این کانی مهم را ارتقاء دهد. 

به همین منظور در تاریخ  18 آوریل 2021 ، دولت  فدرال طرحی را  برای اطمینان از استفاده انحصاری از لیتیوم برای مکزیکی‌ها (ملی کردن معادن لیتیوم) به مجلس ملی ارسال کرد. در 19 آوریل، مجلس نمایندگان با 298 رای موافق، صفر رای مخالف و 197 رای ممتنع این طرح تصویب شد. سپس در مجلس سنا در جلسه عمومی‌با 75 رای موافق و 45 رای مخالف به تصویب رسید.

برخلاف طرح اصلاحات برق که با مخالفت اکثریت مجلس نمایندگان رد شد این طرح در مجموع کمتر از 72 ساعت تصویب شد. البته طرح دولت برای استفاده انحصاری ملی از لیتیوم قبلا در هر دو مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود. در تاریخ 9 فوریه در چارچوب سیاست « پارلمان شفاف »  موضوع "حاکمیت ملی بر انرژی و لیتیوم به عنوان یک حوزه استراتژیک" به صورت علنی به بحث گذاشته شد و همه مردم از جزئیات مباحث مطلع شدند. نیتجه مطالعات و تحقیقات مختلف اعم از فنی و تخصصی در حوزه انرژی و لیتیوم منتشر شد. همچنین مجلس سنای جمهوری در تاریخ در 27 می 2021 وبیناری با عنوان «مقررات لیتیوم: فرصت‌ها و چالش‌ها در فعالیت‌های معدنی» برگزار کرد.

به موجب طرحی که تصویب شد، مدلی حاکمیتی و نظارتی ایجاد می‌شود که این کانی با ارزش توسط دولت مدیریت می‌شود. انتقال حاکمیت بر سایر مواد معدنی هنوز کامل نشده است زیرا باید یک نهاد دولتی بر لیتیوم و سایر مواد معدنی استراتژیک نظارت داشته باشد. تصویب طرح حاکمیت ملی بر لیتیوم اولین قدمی است  که در آن منافع 129 میلیون زن و مرد مکزیکی بر منافع دیگران (شرکت های خارجی) ترجیح داده می‌شود. براساس طرح تصویب شده همه بخش‌های ضروری به ‌ویژه شهروندان تلاش خواهند کرد تا مکزیک را در بین کشورهای پیشرو در صنعتی‌سازی این ماده معدنی قرار دهند.

 **********

برگرفته از مقاله آقای میگل آنخل لوسرو اولیواس، رئیس کمیسیون معادن مجلس سنا 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما