اخبار اقتصادی ژاپن
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته دوم اردیبهشت 1401 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
آغاز اجلاس سران آب کشورهای آسیا-اقیانوس آرام در ژاپن
هیئت های بلند پایه ای از کشورهای آسیا-اقیانوس آرام و سازمانهای بین المللی در ژاپن گرد هم آمده اند تا در باره موضوعات مرتبط با آب گفتگو کنند. این چهارمین اجلاس سران آب کشورهای آسیا- اقیانوس آرام است که در شهر کوماموتو در جنوب غرب ژاپن آغاز شد.
امپراطور ناروهیتو ژاپن و همسرش، ملکه ماساکو، به صورت آنلاین در مراسم افتتاحیه این اجلاس شرکت کردند. امپراطور سخنرانی خود را به زبان انگلیسی ایراد کرد. او گفت، «من صمیمانه امیدوارم که اجلاس آب کشورهای آسیا-اقیانوس آرام نتایج پرباری داشته باشد و گامیشتاب دهنده در جهت رسیدگی به چالش های آبی در منطقه آسیا-اقیانوس آرام و سراسر جهان بوده و پیامدش صلح و خوشبختی برای همه انسانها باشد.»
کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن، نیز در نشست سران این اجلاس سخنرانی کلیدی ایراد کرد. او گفت فاجعههای آبی در سال های اخیر به طور مکرر در سراسر جهان اتفاق افتاده اند. او گفت همه گیری جهانی کرونا سبب احیا آگاهی نسبت به اهمیت آب پاک شده است.او همچنین گفت که بهبود وضعیت بهداشتی در فقر زدایی بسیار اهمیت دارد.کیشیدا ابتکار عمل ژاپن را برای کمک به منطقه آسیا-اقیانوس آرام جهت رسیدگی به موضوعات آبی اعلام کرد. او وعده داد که ژاپن ظرف ۵ سال آینده، حدود ۵۰۰ میلیارد ین، تقریبا ۴ میلیارد دلار، به این منطقه کمک کند.
این پیشگامی ژاپن شامل اقداماتی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی مانند بهبود ظرفیت کنترل هیدرولیکی سدها و افزایش تولید برق آبی خواهد شد و نیز هدفش گسترش تاسیسات تهیه آب است.
سریعترین آهنگ افزایش شاخص بهای مصرف کننده در ژاپن در ۲ سال گذشته
بهای مصرف کننده در ژاپن در مارس امسال افزایشی سریعتر در طول ۲ سال گذشته داشت. افزایش شدید بهای نفت خام دلیل اصلی آن بود. وزارت امور داخلی ژاپن میگوید شاخص بهای مصرف کننده که شامل مواد غذایی نمیشود ۸ / ۰ درصد در مقایسه با یک سال قبل افزایش داشت.این شاخص برای ۷ ماه متوالی افزایش یافت و از ژانویه ۲۰۲۰ سریعترین افزایش سال به سال بود.مارس امسال، هزینه بنزین برای رانندگان وسایل نقلیه ۴ / ۱۹ درصد در مقایسه با یک سال پیش افزایش داشت. بهای نفت سفید نیز ۶ / ۳۰ درصد بالا رفت.هزینه برق نیز ۶ / ۲۱ درصد بالا رفت.به طور کلی، هزینه انرژی ۸ / ۲۰ درصد بالاتر رفت که از ژانویه ۱۹۸۱ بیشترین افزایش بود. در آن سال، بهای نفت خام با تاثیر پذیری از دومین بحران نفتی شدیدا بالا رفت.
مصرف کنندگان برای خرید مواد غذایی به غیر از مواد غذایی تازه ۲ درصد بیشتر هزینه کردند که بیشترین افزایش در طول ۶ سال و ۳ ماه گذشته بود. بهای گوشت گاو وارداتی به دلیل کاهش ارزش ین بالا رفت.به دلیل ارائه نرخ های بسیار پایین تر توسط شرکت های مخابراتی، هزینه استفاده از تلفنهای همراه ۷ / ۵۲ درصد کاهش داشت. مقام های وزارت امور داخلی میگویند بدون این کاهش در هزینه تلفنهای همراه، شاخص بهای مصرف کننده در ماه مارس احتمالا از ۲ درصد بالاتر می رفت.
ژاپن گرفتن سهم ۲۰ درصدی بازار باتری در جهان تا ۲۰۳۰ را در نظر دارد
وزارت صنایع ژاپن هدف خود را برای باز یافتن سهم ۲۰ درصدی تولید جهانی باتریهای ذخیره انرژی تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است. در حالی که چین و کره جنوبی در جهان در عرصه تولید این باتریها رقابت پذیرتر شدند، ژاپن در حال از دست دادن سهم خود بوده است. وزارت صنایع در هیئتی متشکل از نمایندگان بخش دولتی و خصوصی اولین هدف خود برای تولید این نوع باتری را آشکار کرد. مقامات قصد دارند بودجه برای تولیدکنندگان داخلی را افزایش دهند و از آموزش مهندسان حمایت کنند. انتظار می رود تقاضا برای باتری به دلیل محبوبیت خودروهای برقی و ذخیره انرژیهای تجدید پذیر به شدت افزایش یابد. سازندگان باتری ژاپنی شاهد کاهش سهم خود در بازار جهانی از ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۵ به تنها ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۰ بوده اند.
هاگیئودا کوایچی، وزیر صنایع گفت که شرکت های چینی و کره جنوبی با سرمایه گذاری فعال مورد حمایت دولت هایشان، گام های بزرگی را در تولید باتری برمی دارند.هاگیئودا گفت شرکت های ژاپنی هم در خط مقدم به حمایت قوی دولت نیاز دارند. او اضافه کرد که این میتواند آخرین فرصت برای جبران عقب ماندگی ژاپن در این عرصه باشد.
سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری شرکت میتسوبیشی در صندوق فناوری سبز بیل گیتس ژاپن
شرکت تجاری میتسوبیشی ژاپن در صندوقی که توسط بنیانگذار شرکت مایکروسافت، بیل گیتس، برای توسعه فناوریهای انرژی پاک ایجاد شده، ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری میکند.
صندوق «کاتالیزور پیشرفت انرژی»Breakthrough Energy Catalyst سال گذشته با تمرکز بر چهار فناوری مهم کربن زدایی آغاز به کار کرد. این چهار فناوری شامل هیدروژن سبز به عنوان یک منبع انرژی بوده و سوخت پایا برای هوانوردی را ترویج میکند. میتسوبیشی اولین شرکت آسیایی است که به این ابتکار عمل میپیوندد. دوازده شرکت جهانی از جمله مایکروسافت و شل، غول نفتی بریتانیایی، قبلا به آن پیوسته اند. این شرکت تجاری هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان نصف سطوح سال مالی ۲۰۲۰ تا ۱۰ سال آینده را تعیین کرده است. این شرکت قصد دارد حدود دو تریلیون ین یا حدود ۱۶ میلیارد دلار برای رسیدن به این هدف سرمایه گذاری کند.
شرکت هوندا خودروی برقی خود را در چین به بازار داد
هوندا موتور، خودروساز ژاپنی، خودروی برقی خود را به بازار چین عرضه کرد. این اولین خودروی این شرکت است که در چین ساخته شده است. مشتریان هدف این مدل شاسی بلند برقی مصرف کنندگان محلی هستند. هوندا قصد دارد ماهی ۳۰۰۰ دستگاه از این خودرو را بفروشد. این خودرو میتواند با یک بار شارژ باتری بیش از ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند. هوندا میگوید این خودرو شامل ویژگیهایی مانند شتاب نرم است که با خودروهای برقی دیگر که ناگهان شتاب میگیرند فرق میکند. این خودروی برقی همچنین به رانندگان اجازه می دهد تا برای کنترل پنجرهها و تهویه مطبوع با صدای خود به آن فرمان دهند. هوندا قصد دارد در سالهای آتی خودروهای برقی خود را از چین به اروپا صادر کند. این شرکت همچنین در برنامه دارد تا به عنوان بخشی از طرحی برای افزایش حضور در چین هنگامیکه در جهت برقی کردن خودروهای خود حرکت میکند، کارخانههایی در استانهای هوبی و گوانگ دونگ بسازد. سال گذشته حدود سه میلیون دستگاه خودروی برقی در چین فروخته شد که آن را به یکی از بازارهای با تقاضای بالا برای اینگونه خودروها تبدیل کرده است. اما سهم خودروسازان ژاپنی در آن به نسبت کم است.
توافق ژاپن و اتحادیه اروپا برای تقویت همکاری در زمینه توسعه استانداردهای نسل آینده ارتباطات
ژاپن و اتحادیه اروپا موافقت کرده اند در زمینه تحقیق و توسعه استانداردهای نسل آینده ارتباطات موسوم به «فراتر از نسل پنجم» (Beyond 5G) همکاریهای خود را تقویت کنند.کانِکو یاسوشی، وزیر امور داخلی و ارتباطات ژاپن در بروکسل با مارگارت وستاگر، معاون اجرایی کمیسیون اروپا، دیدار کرد.وستاگر مسئول سیاست دیجیتال سازی در این بازوی اجرایی اتحادیه اروپا است.
کانکو و وستاگر موافقت کردند که ژاپن و اتحادیه اروپا در زمینه تکنولوژی فراتر از نسل پنجم ارتباطات که از نظر سرعت و ظرفیت بالاتر از 5G است، تحقیقات مشترک را ارتقا دهند و همکاریها را تقویت کنند. هر دو طرف گفتند که فرصت هایی ایجاد خواهد شد که صنایع، دولت ها و دانشگاهیان ژاپن و اتحادیه اروپا بتوانند درباره موضوعاتی همچون توسعه سیستم و روند جهانی ساماندهی با یکدیگر تبادل نظر کنند.
ژاپن و اتحادیه اروپا همچنین موافقت کردند که برای تقویت امنیت سایبری با یکدیگر همکاری کنند و درباره استفاده مناسب از هوش مصنوعی گفتگوهایی داشته باشند.کانکو بعد از این نشست گفت که همکاریهای بین المللی باید افزایش یابد تا فناوری فراتر از 5G هر چه زودتر تحقق یابد. او گفت که این فناوری اساس اقتصاد و جوامع در دهه ۲۰۳۰ خواهد بود.او همچنین گفت که ژاپن از طریق چارچوب های مختلف در این زمینه با اتحادیه اروپا همکاری خواهد کرد.
بازبینی مقررات مالی در ژاپن برای جذب شرکت های مالی خارجی بیشتر
آژانس خدمات مالی ژاپن در تلاش برای جذب شرکت های اوراق بهادار خارجی بیشتر به این کشور مقرراتش را بازبینی کرده است. آنها اکنون میتوانند تمام رویهها برای حضور در ژاپن را به انگلیسی انجام دهند. در گذشته، تنها شرکت های مدیریت دارایی خارجی مجاز به استفاده از زبان انگلیسی برای رویهها بودند و شرکت های اوراق بهادار مجبور به استفاده از زبان ژاپنی بودند.
این بازنگری پس از آن انجام شد که این آژانس برای کمک به صندوق های خارجی و سایر شرکت های تجاری برای آغاز فعالیت هایشان، یک دفتر ویژه با یک تیم که به انگلیسی صحبت میکنند، راه اندازی کرد.این آژانس امیدوار است که شرکت های اوراق بهادار کوچک و متوسط بیشتری در ژاپن دفاتر خود را تاسیس کنند.ناکاگاوا سایکو، رئیس شرکت مدیریت داراییهای آژانس خدمات مالی میگوید: «ما می خواهیم موسسات مالی خارجی و منابع انسانی مالی سطح بالای بیشتری را به ژاپن دعوت کنیم. ما امیدواریم که این اقدامات به بهبود مدیریت داراییها، تنوع محصولات مالی و نوآوری مالی در ژاپن بینجامد.»دولت ژاپن قصد دارد که در بحبوحه رقابت فزاینده از سوی سایر شهرهای آسیا موقعیت این کشور را به عنوان یک قطب مالی جهانی تضمین کند
بسته حمایتی 48.6 میلیارد دلاری دولت ژاپن
ژاپن از یک بسته اقتصادی به ارزش ۴۸.۶ میلیارد دلاری برای کمک به خانوادههای کمدرآمد با هدف کاهش تأثیر افزایش قیمتها و هزینههای انرژی رونمایی نمود. کیشیدا نخست وزیر در رونمایی از این بسته 6.2 تریلیون ینی گفت: نباید اجازه دهیم که افزایش بهای نفت و قیمت های فزاینده تلاش های ما برای بهبود فعالیت های اقتصادی و اجتماعی پس از همه گیری ویروس کرونا را خراب کند. افزایش هزینههای انرژی مرتبط با تهاجم روسیه به اوکراین و سایر افزایش قیمت ها، مصرف کنندگان خانگی و کسب و کارهای ژاپنی را تحت فشار قرار داده است. تصمیم برای افزایش هزینهها در آستانه انتخابات پارلمانی در ماه جولای اتخاذ شده است.
نکته قابل توجه در حمایت از خانوارها، توزیع کمک های نقدی 50,000 ینی (391 دلار) به ازای هر کودک برای خانوادههای کم درآمد است. همچنین انتظار میرود اقداماتی مانند افزایش یارانه سوخت و تمدید برنامه وام با بهره صفر نیز در این برنامه گنجانده شده باشد. کمک هزینههای تعریف شده در این بسته حمایتی از محل وجوه هزینههای اضطراری و نیز منابع مالی بودجههایی که قبلاً در سال جاری جمع آوری شده است، تأمین شده است.
برخی از تحلیلگران هشدار می دهند که این بسته نمیتواند تاثیر مثبتی بر زندگی خانوارها داشته باشد زیرا دامنه این کمک کوتاه مدت و تعداد نسبتا محدودی از خانوارها را در بر خواهند گرفت. کیوچی تخمین میزند که این بسته حمایتی خواهد توانست تولید ناخالص داخلی را تا 0.06 درصد تقویت کند. این درحالی است که دولت ژاپن اعلام نموده است که منابع دولتی همراه با سرمایهگذاری بخش خصوصی تأثیر اقتصادی معادل 13.2 تریلیون ین خواهد داشت.
قیمت مصرف کننده برای خانوارها در ماه مارس با سریعترین نرخ در بیش از دو سال گذشته افزایش یافته است. با این حال افزایش 0.8 درصدی کالا و خدمات نسبت به سال گذشته بسیار کمتر از متوسط تورم در بسیاری از اقتصادهای توسعهیافته میباشد.