معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۷- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۲۰۴

خبرنامه اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته اول اردیبهشت ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
تاکید نخست وزیر الجزایر بر توسعه صادرات و متنوع سازی اقتصاد 
در دیدار هیئتی از شورای احیاء اقتصادی الجزایر (CREA) با آقای ایمن بن عبدالرحمن نخست وزیر الجزایر مهمترین چالش های مسیر توسعه اقتصادی کشور به ویژه با هدف دستیابی به امنیت غذایی و بهداشتی و ارتقا ارزش و جایگاه کار در جامعه مورد بررسی قرار گرفت.  نخست وزیر بر آمادگی دولت برای همکاری با بخش خصوصی برای توسعه صادرات، دستیابی به خودکفایی و متنوع سازی اقتصادی تاکید کرد. در این چارچوب وی بر ضرورت هم افزایی تلاش ها برای تقویت جایگاه منطقه ای الجزایر با رویکرد مشارکت های برد-برد، درونی سازی تولید و افزایش بومی سازی و بهره برداری از مزیت های اقتصادی الجزایر تاکید کرد. 
 رشد 3 درصدی بخش هیدروکربور در سال 2021 
مرکز ملی آمار الجزایر اعلام کرد بخش هیدروکروبور این کشور در سال 2021 رشد 3.1 ( سه و یک) درصدی را کسب کرد، این در حالی است که در سال 2020 این رقم منفی 8.2(هشت و دو دهم) بود. بر اساس این گزارش بخش نفت خام و گاز طبیعی در طی سال 2021 به میزان 2.2 درصد رشد داشت. همچنین حوزه مایع سازی گاز طبیعی طی سال گذشته بیش از 11 درصد رشد داشته است. حوزه معادن نیز در این مدت رشد 4.1( چهار و یک) درصدی را رقم زد که استخراج معادن فسفات با بیش از 50 درصد رشد موفقیت قابل ملاحظه ای را کسب کرد. تولیدات صنعتی نیز رشد 4.5( چهار و نیم) درصدی را به خود دید. رشد بخش غیرهیدروکربوری نیز 5.1( پنج و یک) درصد اعلام شد. 
 افزایش حقوق کارکنان از ابتدای ماه مارس
یک مقام وزارت دارایی الجزایر اعلام کرد رتبه بندی جدید شاخص حقوق برای کارکنان دولت، موجب افزایش قابل ملاحظه حقوق آنها خواهد شد. وی افزود در مجموع 400 میلیارد دینار بودجه برای افزایش حقوق ها در نظر گرفته شده است. به گفته وی افزایش حقوق ها به طور میانگین 5600 تا 6 هزار دینار و حداکثر 10 هزار دینار خواهد بود. این افزایش حقوق شامل 2.7( دو وهفت) میلیون نفر مستخدمین دولتی را شامل می‌شود. وی افزود مالیات برای حقوق‌های کمتر از 30 هزار دینار نیز حذف می ‌شود. وی همچنین به پرداخت حقوق بی کاری برای اولین بار در این کشور از ابتدای ماه مارس اشاره کرد و افزود 145 میلیارد دینار بودجه برای این  موضوع اختصاص داده شده است. 
 دستیابی به خودکفایی در زمینه تولید بنزین 
سازمان مدیریت سوخت اعلام کرد حذف بنزین سرب دار از ژوئیه 2021 موجب کسب منافع زیادی برای کشور از جمله توقف واردات سوخت به میزان 500 میلیون دلار در سال شد. در بیانیه این نهاد آمده است حذف بنزین سرب دار و استفاده از بنزین بدون سرب باعث خودکفایی کشور در زمینه بنزین و توقف واردات این محصول شد. از لحاظ آماری نیز طی سه ماهه اول سال 2022 میزان 1.2( یک و دو) میلیون تن بنزین و در کل سال 2021 نیز میزان 3.42( سه و چهل و دو) میلیون تن بنزین در  کشور مصرف شده است. بعلاوه در طی سه ماهه اخیر تعداد 25 هزار خودرو به دوگانه سوز ( ال پی جی) تبدیل شده است و تعداد کل خودروهای دو گانه سوز در کشور به 500 هزار دستگاه رسیده است. 
 جایگاه نخست شرکت سوناطراک در زمینه اکتشاف نفت 
بر اساس اطلاعیه مطبوعاتی منتشره، سوناطراک( شرکت ملی نفت و گاز الجزایر)  با انجام سه اکتشاف جدید در سه ماهه اول سال 2022 در رتبه اول منطقه عربی از نظر اکتشاف نفت قرار دارد و رتبه اول را در رتبه بندی سالانه "500 شرکت برتر آفریقایی" به خود اختصاص داده است. در این اطلاعیه آمده است سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (OAPEC) پس از اجرای سه اکتشاف نفت توسط گروه سوناطراک اعلام کرد الجزایر در سه ماهه اول سال 2022 در صدر شاخص‌های سرمایه گذاری اکتشاف نفت و گاز در بین کشورهای عربی قرار گرفت. همچنین سوناطراک در رتبه‌بندی سالانه "500 بهترین شرکت آفریقایی" که توسط مجله "JeuneAfrique" در سال 2022 انجام شد، به عنوان اولین شرکت آفریقایی در صدر قرار گرفت.  تولید سوناطراک در سال 2021 به میزان 5 درصد و صادرات نیز حدود 18 درصد افزایش یافت و  گردش مالی این شرکت نیز 34.5 ( سی و چهار و نیم) میلیارد دلار رقم خورد. 
تحصیل 11 میلیون دانش آموز در سه مقطع تحصیلی و 1.7 میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها و مدارس عالی
آقای عبد المجید تبون، رئیس ‌جمهور در پیامی‌به مناسبت بزرگداشت روز دانش (16 آوریل) اظهار داشت که الجزایر دستاوردهای چشمگیری در سیستم آموزشی و دانشگاهی خود را جشن می‌گیرد که گام های قابل توجهی در توسعه کشور برداشته است. در نتیجه الجزایر در مسیر توسعه و پیشرفت مداوم قرار گرفته و سطح علمی و فرهنگی شهروندان بالا رفته است و طبقات فقیر محروم از حق خود برای زندگی آبرومندانه و از حق خود برای آموزش در در مقاطع مختلف، بهره مند شده اند. هم اکنون تعداد دانش‌آموزان در سه مقطع تحصیلی به حدود 11 میلیون دانش آموز، تعداد دانشجویان در دانشگاه‌ها به 1.7 میلیون دانشجو و تعداد ثبت نام شدگان آموزش فنی حرفه ای به 410 هزار کار آموز رسیده است. رئیس جمهور در همین راستا تأکید کرد که از جمله نتایج سیاست دولت برای گسترش مؤسسات آموزش عالی و ایجاد آن در کلیۀ نقاط کشور، بیش از 60 دانشگاه و مرکز دانشگاهی و 37 مدرسه عالی از جمله مدرسه عالی ریاضی و مدرسه عالی هوش مصنوعی، علاوه بر 11 مدرسه عالی برای اساتید، می‌باشد. 
 برگزاری نمایشگاه بین المللی الجزیره در ژوئن 2022 با حضور 540 شرکت خارجی و داخلی
شرکت نمایشگاه‌ها و صادرات الجزایر(سافکس) در بیانیه ای اعلام کرد پنجاهمین دوره نمایشگاه بین المللی الجزیره( FIA 2022) از تاریخ 13 تا 18 ژوئن ( 23 تا 28 خرداد 1401) برگزار می‌شود. در این رویداد اقتصادی مهم، کشور ایالات متحده به عنوان میهمان افتخاری حضور خواهد داشت. همچنین حدود 540 شرکت از بیست کشور جهان در 10 حوزه اقتصادی حضور خواهند کرد. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما