معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۰

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته پایانی فروردین 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی بانک توسعه آسیایی از اقتصاد ازبکستان

به گزارش یک رسانه محلی به نقل از بانک توسعه آسیایی، انتظار می‌رود اقتصاد ازبکستان در سال 2022 به‌علت کاهش سرمایه‌گذاری و کاهش وجوه ارسالی از روسیه کند شود و در سال 2023 کمی رشد کند. بر اساس نشریه «چشم‌اندازهای توسعه آسیا» که بانک توسعه آسیایی منتشر می‌کند، پیش‌بینی می‌شود که رشد تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2022 به‌اندازه 4 درصد باشد. این نرخ در سال 2021 معادل 7 درصد بود. همچنین انتظار می‌رود این رقم در سال 2023 تا 4.5 درصد افزایش یابد.

گفتنی است در ازبکستان در سال 2021 صرف‌نظر از تأثیر منفی کرونا، رشد اقتصادی قابل توجهی مشاهده شده که علت آن گسترش حوزه‌های صنعت و خدمات بوده است. انتظار می‌رود نرخ تورم، که در سال 2021 معادل 10.7 درصد بوده است، در 2022 به 9 درصد برسد. دولت ازبکستان برای کاهش قیمت روغن خوراکی، گوشت مرغ، آرد و برنج، مزیت‌های عوارض واردات را تا پایان سال 2022 برقرار نگه می‌دارد. پیش‌بینی می‌شود که در سال 2023-2022 صادرات به‌ویژه صادرات مس، طلا و محصولات کشاورزی و پتروشیمی 9 درصد رشد کند.

دستور رئیس‌جمهور ازبکستان برای جذب نشان‌های تجاری دارویی خارجی

تارنمای داریو گزارش داد در نشست مقامات بخش داروسازی ازبکستان با رئیس‌جمهور که روز 12 آوریل سال 2022 در آژانس توسعه داروسازی ازبکستان برگزار شد، الغ‌بیک ایگم‌اف از وزارت سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان به سمت معاون اول رئیس آژانس معرفی و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید به وی واگذار شد. همچنین رئیس‌جمهور به مقامات آژانس و استانداران و شهرداران دستور داد در سال 2022 تعداد 34 طرح به ارزش کل 80 میلیون دلار در حوزه داروسازی راه‌اندازی شود.

پیش‌بینی می‌شود در سال 2022 در پارک داروسازی تاشکند دو طرح 50 میلیون دلاری اجرا شود. در این نشست، کار جذب سرمایه برای اجرای طرح‌های بزرگ زیر به آژانس واگذار شد: طرح تولید داروهای ضد سرطان و هپاتیت در اندیجان با مشارکت سرمایه‌گذاران هندی، طرح تولید داروهای بیماری قلبی و تنفسی و امراض واگیر در استان و شهر تاشکند با مشارکت سرمایه‌گذاران ترکیه و آلمان، طرح تولید ابزار و وسایل پزشکی در استان‌های نمنگان و سمرقند و سیردریا با مشارکت سرمایه‌گذاران چین و کره جنوبی.

دستور رئیس‌جمهور ازبکستان برای حمایت از بخش خصوصی در حوزه پزشکی

به گزارش رسانه‌های محلی، به وزارت بهداشت، سازمان بهداشت و نظارت بر همه‌گیری و وزارت ساختمان دستور داده شده است ظرف دو ماه طرحی اصلاحی برای ساده‌‌سازی الزامات بهداشتی و ساختمانی تهیه شود. در این فرمان با معافیت واردات تجهیزات و قطعات و مواد مصرفی پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تا 1 ژانویه 2025 موافقت شده است.

ارائه تسهیلات خرید ملک به شهروندان کشورهای خارجی

یک رسانه ازبکستان گزارش داد که در 8 آوریل 2022 فرمان رئیس‌جمهور این کشور در مورد اصلاحات دوره‌ای برای تحقق رشد اقتصادی باثبات از راه بهبود محیط کارآفرینی و توسعه بخش خصوصی به تصویب رسیده است که بر پایه آن اتباع خارجی می‌توانند در املاک و مستغلات در حال ساخت در ازبکستان سرمایه‌گذاری کنند (فهرست این املاک را دولت تأیید خواهد کرد).

همچنین بهای ملک در تاشکند کاهش یافته است و شهروندان کشورهای خارجی با خرید ملک می‌توانند اقامت ازبکستان را دریافت کنند. مبلغ سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در تاشکند و سمرقند (طبق قراردادهای منعقد شده در طول دوره ساخت) می‌بایست حداقل 150 هزار دلار آمریکا باشد. شهروندان 111 کشور خارجی حق دارند از این طریق اجازه اقامت در ازبکستان را دریافت کنند. همچنین مالیات بر درآمد اتباع خارجی مقیم ازبکستان که پیش‌تر 20 درصد بود، از 1 مه 2022 همانند شهروندان ازبکستان به 12 درصد کاهش می‌یابد.

ازبکستان بزرگترین فروشنده طلای جهان در فوریه 2022

بر اساس گزارش اخیر شورای جهانی طلا، ازبکستان در فوریه 2022 بیشترین فروش طلا را در دنیا داشته است. این کشور 1.7 تن طلا در ژانویه (به ارزش 587 میلیون دلار) و 5 تن نیز در فوریه (به ارزش 1.7 میلیارد دلار) فروخته است. به دلیل کاهش فروش سایر کالاها، طلا با سهم 57 درصدی به مهم‌ترین کالای صادراتی ازبکستان تبدیل شده است. در ماه فوریه، ذخایر طلای ازبکستان با 22 تن کاهش به 339 تن رسید. خریدار عمده طلای این کشور سوییس است.

رئیس مجمع اقتصادی ازبکستان: وارد کردن پول از خارج به ازبکستان آسان ولی برداشت پول دشوار است

مختار عمراف، رئیس مجمع اقتصادی ازبکستان، در گفت‌وگو با یک رسانه‌ محلی درباره دستاوردها و کاستی‌های نخستین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری و روند جذب سرمایه‌های کلان خارجی صحبت کرد. در این رویداد که با حضور کارآفرینان ازبکستانی و خارجی و سرمایه‌گذارانی از 60 کشور جهان برگزار شد، رؤسای بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی و بانک ترمیم و توسعه در اروپا تأکید کردند که آنچه اقتصاد ازبکستان را توسعه می‌دهد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است.

عمراف گفت: در این مجمع 1500 نفر سرمایه‌گذار بالقوه که می‌توانند در ازبکستان سرمایه‌گذاری کنند یا کسب‌وکار خود را در آن راه بیندازند شرکت کردند. بهترین راه برای حفظ آن‌ها سرمایه‌گذاری مشترک و اتصال کارآفرینان ازبک به آن‌هاست. یکی از کاستی‌های همایش این بود که کارآفرینان داخلی زیادی در این رویداد شرکت نکردند. به‌ویژه باید کارآفرینان بالقوه‌ای را جذب کنیم که بتوانند با خارجی‌ها ارتباط و همکاری داشته باشند. شرکت‌هایی در دنیا هستند که می‌توانند به‌تنهایی 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند و باید راهی برای جذب آن‌ها به کشور پیدا کنیم.

دیدار معاون نخست‌وزیر ازبکستان با رئیس هیئت صندوق بین‌المللی پول

جمشید قوچقاراف معاون نخست‌وزیر و وزیر توسعه اقتصادی و کاهش فقر ازبکستان در 5 آوریل 2022 با ران وان‌رودن رئیس هیئت صندوق بین‌المللی پول دیدار و گفتگو نمود. این نشست در چارچوب مأموریت ماده چهارم موافقت‌نامه‌های صندوق بین‌المللی پول برگزار شد و مسایل سیاست اقتصادی ازبکستان، به‌ویژه جهت‌گیری‌های اصلی اقتصاد کلان، سیاست‌های پولی و بودجه‌ای و همچنین نقش مشاغل کوچک در توسعه پایدار اقتصاد و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در آن بررسی شد.

صادرات مبلمان ازبکستان به 14 کشور خارجی

یک رسانه محلی به نقل از کمیته آمار ازبکستان گزارش داد که در دو ماه آغازین سال 2022 ازبکستان به 14 کشور جهان مبلمان به ارزش 1.6 میلیون دلار صادر کرده است. صادرات مبل این کشور نسبت به دوره مشابه سال 2021 به اندازه 1.1 میلیون دلار افزایش یافته است. قیرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، روسیه، هند، آمریکا، کره جنوبی، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و آلمان از جمله بازارهای صادرات مبل ازبکستان هستند.

برنامه‌ریزی برای ساخت 250 کیلومتر جاده بتونی و سیمانی در تاشکند

رئیس‌جمهور ازبکستان دستور داد 250 کیلومتر جاده بتونی-سیمانی در پایتخت ساخته شود. برای انجام عملیات عمرانی و جاده‌سازی در محله‌های تاشکند 1 تریلیون صوم اختصاص یافته بود. حال 200 میلیارد صوم نیز به اجرای این طرح اختصاص خواهد یافت. علاوه بر این، برنامه‌ریزی شده است که در تاشکند 670 کیلومتر پیاده‌رو و مسیر دوچرخه‌رو از بتون و سیمان ساخته شود. با توجه به کاستی‌های سیستم زهکشی و آبگیری، همچنین برنامه‌ریزی شده است جو بتونی آبگیر نیز در اطراف این راه‌ها ساخته شود.

اعلام جمعیت ازبکستان

به گزارش قلمپیر به نقل از کمیته آمار جمهوری ازبکستان، جمعیت این کشور به 35،433،772 نفر رسیده است. بر اساس اطلاعات اولیه کمیته آمار دولتی، 17 میلیون و 607 هزار و 934 نفر از جمعیت این کشور زن و 17 میلیون و 825 هزار و 838 نفر مرد هستند. خاطرنشان می‌شود در سال 1991حدود 50.6 درصد جمعیت دائم ازبکستان را زنان تشکیل می‌دادند که اکنون به 49.7 درصد رسیده است.

معافیت سرمایه‌گذاران از پرداخت مالیات بر درآمد

به گفته رسول کوشربایف، معاون مجلس عالی قانونگذاری ازبکستان، سرمایه‌گذاران در مناطق ویژه اقتصادی از این پس با توجه به اندازه سرمایه‌گذاری خود از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می‌شوند. سرمایه‌گذاری از 3 تا 5 میلیون دلار برای 3 سال، سرمایه‌گذاری از 5 تا 15 میلیون دلار برای 5 سال و سرمایه‌گذاری 15 میلیون دلاری یا بیشتر برای 10 سال از پرداخت مالیات بر درآمد معاف خواهد بود.

پیش‌بینی افزایش بدهی خارجی ازبکستان به 30.4 میلیارد دلار

بر اساس پیش‌نویس «بودجه برای شهروندان» که وزارت دارایی ازبکستان اعلام کرده است، بدهی خارجی این کشور تا پایان سال 2022 به 30.4 میلیارد دلار (41 درصد تولید ناخالص داخلی) خواهد رسید.

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع مبل در تاشکند

رسانه‌های محلی گزارش دادند که در روزهای 13 تا 15 آوریل سال 2022 در تاشکند نمایشگاه بین‌المللی صنایع مبل و چوب «MebelExpo Uzbekistan 2022» برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه نمایندگان بیش از 70 شرکت 13 کشور جهان شامل اتریش، آلمان، ایران، ایتالیا، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، اسلوانی، ترکیه، ازبکستان، سوییس و سوئد شرکت می‌کنند.

بانک جهانی: حمله روسیه به اوکراین رشد اقتصادی ازبکستان را به 3.6 درصد کاهش می‌دهد

به گزارش یک رسانه محلی، بانک جهانی بر این باور است که درآمد ازبکستان از محل صادرات و خصوصی‌سازی، هزینه‌های اجتماعی لازم را برای حمایت از خانوارهای وابسته به وجوه ارسالی جبران می‌کند و از افزایش شدید فقر به دلیل کاهش حواله و بازگشت کارگران مهاجر از روسیه جلوگیری می‌کند. پیش‌بینی بانک جهانی این است که کاهش 50 درصدی پیش‌بینی‌شده در حواله‌ها (به علت کاهش ارزش روبل و سقوط اقتصاد روسیه) و رشد قیمت‌های نفت و گندم و روغن نباتی، مصرف خصوصی را به‌شدت کاهش خواهد داد.

برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع دارویی در ازبکستان

رئیس‌جمهور ازبکستان تذکر داد که 84 درصد صادرات این کشور به شهر تاشکند و استان‌های تاشکند و سیردریا تعلق دارد. او همچنین از مسئولان بخش داروسازی خواست که صادرات محصولات دارویی را به 105 میلیون دلار برسانند و تا اول ژوییه 2022 با تولیدکنندگان محلی محصولات دارویی قراردادهای خرید 120 نوع دارو با دوره ضمانت سه‌ساله امضا شود. هم‌اکنون این داروها با هزینه 300 میلیون دلار از خارج از ازبکستان وارد می‌شود. از اول ژوییه 2022 تولید 25 نوع دارویی که خط تولیدشان راه‌اندازی شده است آغاز می‌شود.

شمار شرکت‌های داخلی با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی

بر اساس گزارش کمیته آمار ازبکستان، تا 1 آوریل 2022 تعداد شرکت‌های داخلی با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی بالغ بر 14109 مورد است که از این تعداد 13656 شرکت در حال فعالیت‌اند. این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته 1417 واحد افزایش یافته است. کشورهایی که بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ازبکستان را انجام داده‌اند عبارت‌اند از روسیه (2390 واحد)، چین (1967 واحد)، ترکیه (1961 واحد)، قزاقستان (1109 واحد)، کره جنوبی (890 واحد). همچنین بیشترین شمار شرکت‌های تازه‌تأسیس با سرمایه خارجی در سه ماه آغازین سال 2022 از این قرار است: روسیه (107 واحد)، ترکیه (95 واحد)، قزاقستان (46 واحد)، چین (45 واحد).

صادرات محصولات بافتنی ازبکستان به 15 کشور جهان

ازبکستان در دو ماه آغازین سال 2022 نزدیک 8 هزار تن محصول بافتنی به ارزش 45.6 میلیون دلار به 15 کشور جهان صادر نمود. حجم صادرات این نوع محصول نسبت به سال گذشته 8.4 میلیون دلار افزایش یافته است. مهم‌ترین مشتریان محصولات بافتنی ازبکستان کشورهای روسیه، قرقیزستان، ایتالیا و اوکراین هستند.

واردات سیب‌زمینی از 7 کشور به ازبکستان

طبق گزارش کمیته آمار ازبکستان، این کشور در ماه‌های ژانویه و  فوریه 2022 میلادی 122.4 هزار تن سیب‌زمینی به‌ارزش 21 میلیون دلار از 7 کشور وارد کرده است. واردات سیب‌زمینی نسبت به مدت مشابه سال 2021 نزدیک به 42 هزار تن افزایش یافته است. مهم‌ترین تأمین‌کنندگان سیب‌زمینی ازبکستان عبارت‌اند از پاکستان (91.3 هزار تن)، قزاقستان (12.6 هزار تن)، ایران (5.2 هزار تن)، روسیه (4.4 هزار تن)، قرقیزستان (4.3 هزار تن)، افغانستان (4 هزار تن) و بلاروس (631.6 تن).

به گزارش بخش مطبوعاتی وزارت کشاورزی ازبکستان، بنگاه‌های خصوصی کشاورزی 2459 هزار تن و دیگر بنگاه‌های کشاورزی بیش از 762 هزار تن سیب‌زمینی تولید کردند. ازبکستان در تولید سیب‌زمینی در دنیا در رتبه 123 قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما