معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۸۸

تبعات مناقشه میان روسیه و اوکراین بر آرژانتین

هرچند صادرات آرژانتین به روسیه کمتر از 1 درصد کل صادرات 75 میلیاردی این کشور را شامل می‌شود ولی برای بخشی که در این صادرات سهم دارد، حذف شدن بازار روسیه در کوتاه مدت مشکل آفرین است.

تنها سه هفته از سفر رسمی آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین به روسیه و دیدار صمیمانه وی با پوتین طی روزهای دوم و سوم فوریه 2022 بود که درگیری روسیه و اوکراین آغاز شد و پیامد آن اعمال تحریم های گسترده اقتصادی غرب علیه فدراسیون روسیه بود. اعمال گسترده تحریم های غرب بر علیه روسیه، مراودات عادی تجاری آرژانتین با روسیه و اوکراین را نیز تحت تأثیر قرار داده است. این درحالی است که چالش های جدیدی که این بحران برای آرژانتین بدنبال داشته است فراتر از روابط دوجانبه، می‌تواند به دلیل افزایش قیمت هیدروکربن‌ها بویژه نفت و گاز، بر تراز پرداخت ارزی کشور فشار وارد نماید و دولت که تمایل به حفظ سوبسید به دلیل فقر بالای جامعه دارد فشار سوبسیدی بر دولت افزایش می یابد و برای تامین هزینه‌های جاری چاپ پول به عنوان تنها علاج، تورم بیشتری را به جامعه تحمیل می‌کند.

روسیه و اوکراین به عنوان دو تولیدکننده و صادرکننده عمده گندم، ذرت، سویا و روغن آفتابگردان در حال حذف از بازار جهانی هستند، افزایش قیمت اقلام عمده کشاورزی در جهان می‌تواند برای آرژانتین فرصتی برای کسب درآمد ارزی بیشتر باشد. هرچند به دلیل تعیین سهمیه‌های صادراتی از طرف دولت برای حفظ قیمت داخلی و خشکسالی در برخی مناطق کشور، محدودیت هایی برای آرژانتین در کسب درآمد از افزایش قیمت ها به دنبال خواهد داشت و در مجموع پیش بینی می‌شود چالش های اقتصادی ناشی از تداوم بحران اوکراین برای کشور آرژانتین بیش از فرصتی است که فراهم می‌کند و افزایش قیمت اقلام کشاورزی، جبران هزینه اضافی که کشور برای تامین  انرژی می نماید را نخواهد کرد. 

دولت آرژانتین اعلام کرده ازتحریم های غرب علیه مسکو تبعیت نخواهد کرد، ولی تحریم های مالی و بانکی علیه روسیه و تصمیم ناوگان حمل و نقل دریائی برای عدم ورود به بنادر روسیه جهت تخلیه و حمل بار ، عملا راه گریزی برای ادامه مبادلات تجاری بین آرژانتین با روسیه و اوکراین درکوتاه مدت باقی نگذاشته و تجارت 1300 میلیون دلاری دو کشور را با بحران مواجه نموده است.

 بخش کشاورزی، دامداری و شیلات آرژانتین از جمله بخش هایی است که از قطع ناگهانی مراوادت تجاری جهانی با روسیه آسیب خواهند دید. لیمو، پرتغال، گلابی، سیب، بادام زمینی، آلوخشک، گوشت، محصولات لبنی، ماهی اقیانوسی و شاه میگو، از عمده محصولات صادراتی آرژانتین به روسیه تا قبل از بحران مذکور بودند که یافتن بازار جایگزین برای محصولاتی که به روسیه فروخته می‌شدند، کار ساده ای برای صادرکنندگان آرژانتین نیست.

بررسی آمار مبادلات تجاری آرژانتین در سال های اخیر، روند افزایشی صادرات آرژانتین به روسیه از 473 میلیون دلار درسال 2015 به 679 میلیون دلار درسال 2021 را نشان می دهد و در مقابل واردات کشور از روسیه روند کاهشی داشته است. در این حال خرید واکسن اسپوتنیکV از روسیه به ارزش 223 میلیون دلار که معادل یک سوم کل ارزش واردات از روسیه در سال 2021 را تشکیل می داد، حجم صادرات روسیه با آرژانتین نیز با افزایش قابل توجه به 650 میلیون دلار رسید و تراز تجاری فیمابین با 29 میلیون دلار مثبت برای طرف آرژانتین متعادل تر از سنوات گذشته گردید. به علاوه کشور آرژانتین به طور سنتی واردکننده کود فسفات و گازوئیل از روسیه می‌باشد که باید جایگزین برای خرید این محصول پیدا نماید.

هرچند صادرات آرژانتین به روسیه کمتر از 1 درصد کل صادرات 75 میلیاردی این کشور را شامل می‌شود که درمقابل صادرات 8 میلیاردی به چین وصادرات 4.5 میلیاردی به ایالات متحده آمریکا حجم قابل توجهی نیست ولی برای بخشی که در این صادرات سهم دارد، حذف شدن بازار  روسیه در کوتاه مدت مشکل آفرین است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما