معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۶

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته اول فروردین ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نروژ 100 میلیون کرون به مولداوی می دهد

مولداوی، یکی از فقیرترین کشورهای اروپا، شاهد هجوم بیش از 400000 پناهجو بوده و به حمایت ما نیاز دارد. آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه گفت: ما بودجه را هم برای کمک به پناهندگان آسیب پذیر و هم برای تسهیل تلاش های مقامات مولداوی اختصاص می دهیم.

هجوم پناهندگان، افزایش قیمت انرژی و افزایش فشار بر نهادهای ملی، بار سنگینی را بر دوش مقامات مولداوی وارد می‌کند. نروژ در یک کنفرانس بین المللی در برلین برای ایجاد پلت‌فرم حمایت از مولداوی برای تقویت انعطاف پذیری و ثبات مولداوی شرکت می‌کند. نروژ 100 میلیون کرون کمک مالی به مولداوی می دهد.

نروژ در پاسخ به درخواست مقامات مولداوی از طریق مکانیسم حفاظت مدنی اتحادیه اروپا چادرها و تخت های کمپ را کمک می‌کند. خانم هویتفلد گفت: چادرها و تخت های کمپ در حال حاضر در مسیر مولداوی هستند.

وزیر خارجه نروژ ادامه داد: وضعیت غیرقابل پیش‌بینی است و بسیاری از بازیگران مختلف در تلاش‌های امدادی مشارکت دارند. این امر خطر بهره کشی و  قاچاق انسان را افزایش می دهد. سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل به طور فعال برای مبارزه با قاچاق در مولداوی کار می‌کند، به همین دلیل است که ما بودجه خود را در آنجا افزایش می دهیم.

نیمی از 100 میلیون کرون اختصاص داده شده برای حمایت از مقامات مولداوی استفاده خواهد شد. جنگ در اوکراین همسایه و جریان پناهجویان، پیامدهای جدی برای توسعه اقتصادی، تلاش‌های اصلاحی و امنیت مولداوی دارد. این کشور برای تقویت بخش‌های عمومی و خصوصی، حفاظت از منابع انرژی و مواد غذایی و ادامه پیشبرد فرآیندهای دموکراتیک به سرمایه نیاز دارد. مولداوی در موقعیت آسیب پذیری ویژه ای قرار دارد و نروژ با سایر اهداکنندگان و سازمان‌های بین المللی برای کمک به حمایت از کشور در این وضعیت دشوار همکاری خواهد کرد.

با این بودجه جدید، نروژ اکنون بیش از 2 میلیارد کرون برای کمک های بشردوستانه و کمک های فوری در اوکراین و کشورهای همسایه در رابطه با جنگ روسیه اختصاص داده است.

 

دولت نروژ پیشنهاد تخصیص 200 میلیون کرون دیگر را برای افزایش امنیت دیجیتال در سال 2022 می دهد.

 حمله روسیه به اوکراین وضعیت جدید سیاست امنیتی ایجاد کرده است،  که به این معنی است که حملات دیجیتالی علیه نروژ محتمل‌تر شده است. امیلی انگر مهل وزیر دادگستری و امنیت عمومی می‌گوید: «ما باید آمادگی اضطراری مدنی را در برابر حملات سایبری تقویت کنیم، و بنابراین دولت نروژ پیشنهاد می‌کند تا ۲۰۰ میلیون کرون دیگر برای افزایش امنیت دیجیتال در سال ۲۰۲۲ اختصاص دهد.»

دولت نروژ به سرعت برای تقویت تلاش های خود برای مبارزه با حملات دیجیتال اقدام خواهد کرد. خانم مهل ادامه می دهد که این امر امنیت دیجیتال را در پیشگیری، تشخیص و رسیدگی در سطوح محلی، منطقه ای و ملی افزایش می دهد.

دولت نروژ 15 میلیون کرون برای تقویت توانایی برای مبارزه با حملات دیجیتال و همچنین 40 میلیون کرون اختصاص خواهد داد تا سازمان‌های بیشتری هشدارهای متجاوز دیجیتالی را ارائه کنند .

شهرداری‌های نروژ اهداف جذابی برای حملات دیجیتالی هستند و اگر برق یا آب یا سیستم‌های فناوری اطلاعات قطع شود، ساکنان آن به شدت متضرر خواهند شد. به همین دلیل است که دولت نروژ امنیت دیجیتال را در شهرداری‌ها تقویت خواهد کرد. پیشنهاد شده است که 50 میلیون کرون تخصیص داده شود تا شهرداری‌ها بتوانند از امنیت سایبری استفاده کنند و طرحی برای افزایش صلاحیت و ظرفیت شهرداری‌ها برای پیشگیری و رسیدگی به حوادث دیجیتال ایجاد کنند. هدف از این اقدام افزایش توانایی شهرداری‌ها در شناسایی، پیشگیری و رسیدگی به حملات دیجیتال است.

بیورن آریل گرام، وزیر دولت محلی و توسعه منطقه‌ای، می‌گوید: «مهم است که شهرداری‌هایی که به ظرفیت لازم برای اطلاع رسانی و رسیدگی به حملات دیجیتال دسترسی ندارند، در اسرع وقت فرصتی برای این کار پیدا کنند».

برخی از اقدامات تحت پوشش تخصیص 200 میلیون کرون:

15 میلیون کرون برای تقویت توانایی سازمان امنیت ملی برای هماهنگی و مدیریت حملات سایبری در بخش خصوصی، دولتی و شهرداری.

40 میلیون کرون برای تقویت سازمان امنیت ملی ، برای افزایش تعداد شرکت‌های دولتی و خصوصی که سیستم‌های هشدار نفوذ دیجیتال را از سازمان امنیت ملی نصب می‌کنند که برای شناسایی حملات سایبری طراحی شده‌اند.

50 میلیون کرون برای تقویت ظرفیت بخش شهرداری برای رسیدگی به رویدادهای ناخواسته، با ارائه بودجه از دولت نروژ به شهرداری‌ها برای همکاری با تخصص امنیت سایبری (مانند تیم واکنش اضطراری رایانه ای). این اقدام توانایی شهرداری‌ها را برای شناسایی، پیشگیری و رسیدگی به حملات دیجیتال افزایش می دهد.

10 میلیون کرون برای افزایش انعطاف‌پذیری دیجیتال در جامعه با توسعه ابزارهای دیجیتال برای شرکت‌ها برای ارزیابی امنیت سیستم‌های خود، یک پورتال امنیت دیجیتال واحد برای مقامات برای استفاده توسط شهروندان، شرکت‌ها و شهرداری‌ها و کمپین‌های اطلاعاتی برای افزایش آگاهی شهروندان و شرکت ها

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما