معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۰۹:۴۴

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته دوم مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

عدم تغییر قیمت کرون تا سال2025

23 سپتامبر  2024

بانک مرکزی نروژ با وجود روندهای جهانی به سمت کاهش سیاست پولی، موضع سیاست پولی خضمانه خود را حفظ کرده و نرخ سپرده خود را در 4.5 درصد نگه داشته است. این تصمیم که اعلام شد، سرمایه‌گذارانی را که پیش‌بینی کاهش نرخ در اوایل دسامبر 2024 را داشتند، شگفت‌زده کرد. مقامات بانک مرکزی که به طور ویژه بر روی کرون ضعیف تمرکز کردند، نشان دادند که بعید است نرخ‌ها ارز تا قبل از اوایل سال 2025 کاهش یابد. این تصمیم رویکردی محتاطانه‌تر در مقایسه با همتای این بانک در فدرال رزرو ایالات متحده است که کاهش  نرخ ارز را شروع کرده است. رئیس کل این بانک بر لزوم ثابت نگه داشتن نرخ ها برای باقی مانده سال 2024 تاکید کرد و پیشنهاد کرد که زمان کاهش نرخ ها نزدیک است اما هنوز فرا نرسیده است. این چشم انداز به تقویت کرون کمک کرد که در برابر یورو افزایش یافت، اگرچه به دلیل تقاضای ضعیف برای دارایی‌های پرخطر و کاهش قیمت نفت، همچنان یکی از بدترین ارزها در میان کشورهای G-10 در سال جاری باقی مانده است.

در حالی که تورم در نروژ به طور مداوم کمتر از حد انتظار بوده است و به مدت ده ماه کاهش یافته و به 3.2 درصد در ماه اوت رسیده است، بانک مرکزی همچنان نگران فشارهای تورمی‌بالقوه ناشی از کرون ضعیف و رشد قوی دستمزدها است. پیش‌بینی‌های فعلی بانک مرکری رشد اقتصادی کندی را نشان می‌دهد و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی 0.6 درصد در سال 2024 و 1.1 درصد در سال 2025 افزایش یابد و تورم تا سال 2027 کمی‌بالاتر از هدف 2 درصدی بانک باقی بماند. این تصمیم نشان دهنده واگرایی بانک مرکزی از سایر بانک های مرکزی  در دیگر کشورها است و نروژ احتمالاً یکی از آخرین اقتصادهای پیشرفته ای است که هزینه‌های استقراض را کاهش می دهد. تحلیلگران اکنون انتظار کاهش نرخ بهره را تنها در اوایل سال 2025 دارند.

https://www.newsinenglish.no/2024/09/23/study-shows-shift-in-norwegian-values/

همکاری شرکتهای نروژی در زمینه روشهای جدید ذخیره و توزیع هیدروژن

14 سپتامبر 2024

Eurotainer، یک شرکت اجاره ای جهانی کانتینر مخزن، با Hexagon Purus، ارائه دهنده پیشرو راه حل های بدون انتشار، برای معرفی راه حل های ذخیره هیدروژن نوع 4 در نروژ شریک شده است. این اولین باری است که این شرکت چنین سیستم‌های ذخیره‌سازی هیدروژن پیشرفته برای اجاره به مشتریان صنعتی نروژی خود را تولید می‌کند.Hexagon Purus سیستم های توزیع هیدروژن 380 بار را برای حمل و نقل ایمن و کارآمد هیدروژن سبز عرضه خواهد کرد و به تلاش های نروژ برای تبدیل شدن به یک جامعه کم انتشار (گاز های گلخانهای) تا سال 2050 کمک خواهد کرد. برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کارخانه‌های تولید آسفالت، و توسط Vireon، یکی از شرکت های تابعه Norwegian Hydrogen در حال کار برای ایجاد ایستگاه‌های سوخت گیری هیدروژن برای حمل و نقل سنگین در منطقه نوردیک است.

این سیستم‌های ذخیره‌سازی هیدروژن که در آلمان تولید می‌شوند، تا پایان سال تحویل داده می‌شوند و توزیع هیدروژن سبز را در سراسر نروژ و فراتر از آن گسترش می‌دهند. مشارکت بین Eurotainer و Hexagon Purus با کربن زدایی بخش های صنعتی و تحرک، نقش مهمی در انتقال سبز نروژ ایفا می‌کند. راه‌حل‌های ذخیره‌سازی هیدروژن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بالاترین ظرفیت و کمترین هزینه را برای انتقال هیدروژن، عنصری حیاتی برای کاهش انتشار کربن جهانی، ارائه دهند. این فناوری به‌ویژه برای بخش‌هایی که کربن‌زدایی سختی دارند، حیاتی است و انتظار می‌رود هیدروژن تا سال 2050 تا 25 درصد از نیاز انرژی جهان را برآورده کند.

https://hydrogen-central.com/eurotainer-accelerates-norways-hydrogen-economy-hexagon-purus-hydrogen-distribution-solution/

تجدید گواهینامه صید ماهی سفیدک آبی

25 سپتامبر 2024

صنعت ماهیگیری نروژ از تمدید گواهینامه پایدار ماهیگیری سفیدک آبی  Blue Whitingبرای دو سال دیگر استقبال کرده است. این گسترش برای اقتصاد کشور بسیار مهم است، زیرا سفیدک آبی در درجه اول به پودر ماهی که یکی از اجزای کلیدی در خوراک آبزی پروری است، تبدیل می‌شود. بدون این گواهی، شرکت های آبزی پروری ممکن است مجبور شوند به منابع خوراک جایگزین روی بیاورند که به طور بالقوه زنجیره تامین را مختل می‌کند و بر دوام اقتصادی شیلات تأثیر می‌گذارد. مدیر عامل Fiskebåt، تاکید کرد که این گواهینامه از کل زنجیره ارزش پشتیبانی می‌کند و به حفظ قیمت ماهی و تامین مواد اولیه خوراک کمک می‌کند. تمدید گواهینامه از طریق پروژه بهبود ماهیگیری وایتینگ بلو آتلانتیک شمالی  تا اکتبر 2026 تعیین شده است که مشروط به گزارش پیشرفت دوسالانه است.

ماهی بلو ویتینگ (Blue Whiting) گونه‌ای از ماهیان کوچک است که در آب‌های سرد و شمالی اقیانوس اطلس، به ویژه در مناطق شمال شرقی آن، یافت می‌شود. این ماهی به دلیل فراوانی و اهمیت اقتصادی، نقش مهمی در صنعت ماهیگیری و آبزی پروری برخی کشورها از جمله نروژ دارد.

https://thefishingdaily.com/latest-news/norwegians-celebrate-renewal-blue-whiting-fishery-improvement-project/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما