معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۵- ۱۲:۰۷

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در نیمۀ اول شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نیاز نروژ به افزایش اکتشاف نفت و گاز برای مقابله با کاهش انتظاری در تولید

22 آگوست 2024

نظر به نیاز نروژ به برای مقابله با کاهش انتظاری تولید، مقامات این کشور افزایش اکتشاف نفت و گاز را مطرح کرده اند. اداره فراساحل نروژ (Norwegian Offshore Directorate) خواستار سرمایه گذاری بیشتر در اکتشاف و تولید است، زیرا بسیاری از میادین بزرگ دریایی نروژ در حال پیر شدن هستند و هیچ گونه توسعه جدیدی برای دهه 2030 برنامه ریزی نشده است. نروژ در حال حاضر حدود 4 میلیون بشکه معادل نفت در روز تولید می‌کند، اما پیش بینی می‌شود تولید تا سال 2025 به اوج خود برسد. NOD بر اهمیت افزایش اکتشاف و استفاده از فناوری‌های جدید، به ویژه در مناطق توسعه نیافته مانند دریای بارنتز تأکید می‌کند.

نفت و گاز برای اقتصاد نروژ حیاتی هستند و بیش از 20 درصد از تولید ناخالص داخلی و 44 درصد از صادرات را تشکیل می دهند. اتکای فزاینده اروپا به منابع نروژی پس از درگیری اوکراین بر اهمیت این بخش تاکید دارد. با این حال، عدم قطعیت در مورد تولید آینده، پیش‌بینی‌ها را پیچیده می‌کند، به طوری که NOD سه سناریوی بالقوه برای تولید تا سال 2050 ارائه می‌کند: یک سناریوی موردی پایه که کاهش مداوم را پیش‌بینی می‌کند، یک سناریوی کم با کاهش سریع، و یک سناریوی بالا که تولید پایدار را تا سال 2025 نشان می‌دهد و به دنبال آن کاهش تدریجی جریان نقدی خالص بالقوه ایالت بسته به سناریوی تولید ممکن است 1.4 تریلیون دلار تغییر کند. در پاسخ، نروژ در اوایل سال جاری 62 مجوز اکتشاف اعطا کرد.

https://www.offshore-technology.com/news/norway-calls-increased-exploration/?cf-view

کمک  اکوینور به رشد اقتصادر نروژ

28 آگوست 2024

شرکت Equinor ASA طی گزارش سالانه خود اعلام نمود که عملیات آن به طور قابل توجهی اقتصاد نروژ را در سال 2023 تقویت کرده و بیش از 12.72 میلیارد دلار (134 میلیارد NOK) برای کالاها و خدمات هزینه کرده است که 94٪ آن از تامین کنندگان نروژی صورت گرفته است. این هزینه‌ها به اکتشاف، پروژه‌های توسعه، و عملیات میادین تحت مدیریت اکوینور و تأسیسات خشکی در سراسر کشور مرتبط بوده است. بر اساس گزارش Kunnskapsparken Bodø (KPB)، اکوینور بزرگترین خریدار تامین کنندگان نروژ است که در سال گذشته 81500 سال شغلی را ایجاد کرده است. این شرکت قصد دارد تا سال 2035 تولید نفت و گاز را در حدود 1.2 میلیون بشکه در روز در فلات قاره نروژ حفظ کند، در حالی که در راستای توافق پاریس قصد دارد تا سال 2030 میزان انتشار را به نصف کاهش دهد.

در سال 2023، خریدهای اکوینور نروژی برای میادین و عملیات تاسیسات بالغ بر 7.88 میلیارد دلار (83 میلیارد کرون کرونه)، با 0.73 میلیارد دلار (7.7 میلیارد NOK) برای فعالیت های اکتشافی و 1.01 میلیارد دلار (10.6 میلیارد NOK) برای تاسیسات خشکی بود. البته این مقدار  فقط در مورد اثرات اقتصادی مستقیم این فعالیت‌ها را پوشش می‌دهد و پرداخت‌های مالیاتی یا درآمد حاصل از فروش محصولات را شامل نمی‌شود. که در صورت محسوب نمودن این بخشها، مشارکت اکوینور در اقتصاد نروژ بیشتر خواهد بود.

https://www.rigzone.com/news/equinor_boosts_norwegian_economy_with_127b_in_2023-28-aug-2024-177914-article/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما