معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته چهارم اسفندماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مدیریت قیمت انواع سوخت در آلبانی: ادی راما نخست وزیر آلبانی، نشستی را با نمایندگان عرضه کنندگان سوخت در آلبانی برگزار نمود و تصمیمات دولت در کاهش قیمت سوخت و متوقف کردن روند صعودی قیمتها را اعلام نمود. بر اساس نظر دولت، عرضه کنندگان سوخت موظفند برای دو ماه از حداقل حاشیه سود از عرضه سوخت بهره مند شوند تا التهابات بازار کاهش یابد. همچنین وزارت انرژی آلبانی موظف است 100% ذخایر سوخت کشور که متعلق به شرکت دولتی Albpetrol است، را برای کمک به تعادل در بازار عرضه کند.  وزیر انرژی آلبانی از شرکتهای عرضه کننده سوخت درخواست نمود در این شرایط حساس، همکاری مناسبی را با دولت صورت دهند.

با توجه به تصمیمات اخیر، قیمت انواع سوخت بطور موقت با روند کاهشی مواجه شد و قیمت بنزین از 260 لک به حدود 217 لک تا 15 مارس تعیین شد و قرار است با توجه به شرایط جدید بازار هر سه روز یکبار قیمتهای جدید انواع سوخت اطلاع رسانی شود.

کاهش سود بخش بانکی آلبانی در ماه ژانویه 2022: بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی آلبانی، سود بخش بانکی کشور در سال 2022 با نتایج مثبت همراه بوده است لیکن نسبت به سال گذشته در همین ماه با کاهش سود مواجه شده است.

سود بانکی 12 بانک تجاری کشور در ماه ژانویه سالجاری بالغ بر 954 میلیون لک (7.8میلیون یورو) بوده که 51درصد کمتر از سود بانکی بدست آمده در مدت مشابه در سال قبل بوده است. کاهش سود بخش بانکی در ماه ژانویه بر اساس استانداردهای بانک مرکزی بوده و مرتبط با وام های مشکل دار و معوقات بانکی نبوده است، زیراکه آمارها نشان می دهد معوقات بانکی از 5.65% به 5.45% کاهش یافته اند. افزایش روند تورم و کاهش سرمایه گذاری خارجی و نگرانیهای اروپا در گمانه زنی جنگ در اوکراین در این ماه مهمترین دلایل کاهش سود بانکی بیان شده است.    

تحت نظارت قرار گرفتن اقلام و کالاهای اساسی در آلبانی: با توجه به نگرانیهای بوجود آمده در افزایش قیمت کالاها، شورای رقابت البانی اعلام داشت بازار قیمت روغن ، آرد، تخم مرغ، برنج و شکر در سراسر کشور را تحت نظارت خواهد داشت.در بیانیه صادر شده در فضای مجازی، این شوراء بار دیگر تاکید کرد که قیمت بنزین و گازوئیل از سوی این شورا جهت تنظیم بازار قیمت ها قبلاً توسط کمیسیون تحقیق پارلمان تحت نظارت قرار گرفته و هرگونه اقدام مشکوک که باعث بر هم زدن این رقابت شود را مورد بررسی قرار خواهد داد.

3.48 میلیون سیم کارت در آلبانی در سال 2021: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی هیات ارتباطات پستی و الکترونیکی آلبانی در سه ماهه چهارم 2021، تعداد 3.48 میلیون سیم کارت در آلبانی فعال بوده این درحالیست که در سه ماه سوم این تعداد 3.40 میلیون سیم کارت بوده است.

شرکت Vodafone  با 1.53میلیون سیم کارت، شرکت مخابراتی One با 1.4میلیون و شرکت Albtelecom با 544330 سیم کارت در بازار مخابرات آلبانی با یکدیگر رقابت کردند. همچنین تعداد 2.05 میلیون اشتراک موبایل با پهنای اینترنت( 3G,4G ) در سال 2021 وجود داشته که 6.2% کاهش نسبت به دوره قبل داشته است.  شرکت Vodafone بیشترین ارائه کننده اینگونه خدمت با 925967 اشتراک بوده است.

 مذاکرات با صربستان جهت واردات گندم: ادی راما نخست وزیر اعلام داشت در جهت حمایت از مصرف کنندگان در مقابل افزایش قیمت آرد و گندم، در حال مذاکره با مقامات صربستان می‌باشد تا واردات گندم از صربستان سهولت بیشتری پیدا کند. وی اشاره داشت دولت با ارائه یک بسته مقاومت اجتماعی بدنبال دخالت در بازار و کاهش قیمتها بوده و آلبانی در چارچوب توافق بالکان باز، می‌تواند از صربستان گندم مورد نیاز خود را تامین کند.  او تاکید کرد که در چارچوب ابتکار «بالکان باز» و از طریق دیپلماسی بدنبال واردات 20 تنی آرد از صربستان است که در حال حاضر مسیر انتقال آن مسدود شده است.

شایان ذکر است الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، در پاسخ به درخواست آلبانی در خصوص واردات گندم و آرد از صربستان  این موضوع را تایید کرد که کشورش اجازه صادرات گندم، روغن و آرد را به آلبانی خواهد داد. وی افزود که این امر در مورد سایر کشورهای منطقه نیز صادق خواهد بود.

ووچیچ به رسانه‌های عمومی‌گفت که صربستان شرایط متفاوتی دارد و به توافقات خود احترام خواهد گذاشت. او بر این واقعیت تأکید کرد که در واقع، صربستان صادرات خود را به دلیل بحران جهانی به حالت تعلیق درآورده ، اما برای کشورهای منطقه بالکان باید استثنا قائل شد. آلبانی حدود 36% از غلات خود را از صربستان وارد می‌کند.

افزایش اقامت جهانگردان در سال 2021 در آلبانی: بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان آمار اروپا (یورو استات)، تعداد شب های سپری شده از سوی جهانگردان در سال 2021 در آلبانی نسبت به سال قبل که همه گیری کرونا حاکم بود، رشد چشمگیری در ماههای تابستان 2021 داشته است.

بر این اساس ، تعداد شب های سپری شده در ماه آگوست 313000 شب که 37% نسبت به سال 2020 افزایش و نسبت به سال 2019 مقدار 28% رشد داشته است.

در مجموع از ماه ژانویه تا سپتامبر 2021، تعداد 985هزار اقامت شبانه به ثبت رسیده که 41% نسبت به مدت مشابه در سال 2020 دارای رشد بوده است. در سال 2021 تعداد شب های اقامت شده در کشورهای اروپایی 1.8 میلیون شب بوده که 27% نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما