معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

صندوق بین‌المللی پول(IMF): جنگ در اوکراین منجر به شوک‌های قیمتی در سراسر جهان شده است

کارشناسان صندوق می‌گویند که سیاست مالی باید از آسیب پذیرترین خانوارها حمایت کند تا هزینه‌های زندگی در حال افزایش را جبران نماید.

هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول (IMF) در 4 مارس جلسه ای را به ریاست کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل، برگزار کرد. به گزارش BTA، مقامات صندوق، شورا را از تأثیرات اقتصادی جنگ در اوکراین و ارائه کمک های مالی تسریع شده احتمالی به کشورهای آسیب دیده مطلع کردند.

اگرچه وضعیت بسیار بی ثبات است و چشم انداز آن بسیار نامشخص است، اما عواقب اقتصادی در حال حاضر بسیار جدی است. قیمت انرژی و مواد خام - از جمله گندم و سایر غلات - به شدت افزایش یافته است که باعث تشدید فشارهای تورمی ناشی از اختلالات زنجیره تامین و بهبود پس از همه گیری همه گیر کووید-19 شده است. شوک های قیمتی نیز تأثیری جهانی خواهد داشت، به ویژه بر خانوارهای فقیر، که غذا و سوخت سهم قابل توجهی از مخارج  آنها را تشکیل می دهند. اگر درگیری تشدید شود، آسیب اقتصادی حتی ویرانگرتر خواهد بود. تحریم‌ها علیه روسیه نیز تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی و بازارهای مالی و همچنین عوارض جانبی قابل توجهی در سایر کشورها به همراه خواهد داشت.

در بسیاری از کشورها، بحران در بحبوحه افزایش فشار قیمت‌ها، شوک‌های نامطلوب تورمی‌برای فعالیت های مختلف ایجاد کرده است. مقامات پولی باید تأثیر افزایش قیمت‌های بین‌المللی بر تورم داخلی را به دقت رصد کنند تا پاسخ‌های مناسب و با دقت زیاد را به آن بدهند. سیاست مالی نیاز به حمایت از آسیب پذیرترین خانوارها برای جبران افزایش هزینه‌های زندگی دارد. این بحران منجر به سازش‌های سیاسی پیچیده‌ای خواهد شد که با بهبود اقتصاد جهانی از بحران همه‌گیر، وضعیت سیاسی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

در اوکراین، هم تلفات انسانی و هم خسارات اقتصادی قابل توجه است. بنادر و فرودگاه‌ها بسته و ویران شده اند. همین امر در مورد بسیاری از جاده‌ها و پل ها نیز صدق می‌کند. اگرچه ارزیابی دقیق نیازهای مالی در این مرحله بسیار دشوار است، اما از قبل واضح است که اوکراین با هزینه‌های قابل توجهی برای بازسازی مواجه خواهد شد.

این کشور قبلاً 1.4 میلیارد دلار بودجه اضطراری از ابزار تأمین مالی سریع صندوق بین المللی پول درخواست کرده است. کارکنان انتظار دارند تا اوایل هفته آینده این درخواست را برای بررسی به هیئت اجرایی ارسال کنند.

تحریم ها علیه بانک مرکزی فدراسیون روسیه دسترسی این بانک به ذخایر بین المللی برای حمایت از ارز و سیستم مالی آن را به شدت محدود خواهد کرد. تحریم‌های بین‌المللی علیه نظام بانکی و حذف تعدادی از بانک‌ها از سامانه سوئیفت، به توانایی این کشور در دریافت وجه برای صادرات، پرداخت برای واردات و انجام مبادلات مالی برون مرزی آسیب وارد کرده است. اگرچه هنوز برای پیش بینی تاثیر کامل این تحریم ها زود است، اما در حال حاضر شاهد کاهش شدید قیمت دارایی‌ها و همچنین نرخ برابری روبل هستیم.

کشورهایی که روابط اقتصادی بسیار نزدیکی با اوکراین و روسیه دارند در معرض خطر کمبود و اختلال در عرضه هستند و بیشتر از هجوم فزاینده پناهندگان متاثر می‌شوند. مولداوی خواستار گسترش و تغییر جهت برنامه فعلی تحت حمایت صندوق بین المللی پول برای کمک به پوشش هزینه‌های بحران فعلی شده است، و کارکنان صندوق بین المللی پول فعالانه در حال گفتگو با مقامات مولداوی در مورد گزینه‌های مختلف هستند.

کارکنان ما بر عوارض جانبی سایر کشورهای منطقه، به ویژه کشورهایی که  تحت برنامه‌های حمایت صندوق بین‌المللی پول هستند و همچنین کشورهایی که در معرض آسیب‌ یا  بحران بیشتری هستند نظارت خواهند کرد. جنگ جاری و تحریم های مرتبط با آن نیز تأثیر جدی بر اقتصاد جهان خواهد داشت. صندوق به کشورهای عضو در مورد کالیبراسیون سیاست های اقتصاد کلان برای مدیریت تعدادی از عوارض جانبی، از جمله اختلال در تجارت، قیمت مواد غذایی و سایر کالاها و بازارهای مالی، مشاوره ارائه خواهد کرد.

صندوق بین المللی پول به ارزیابی وضعیت در حال تغییر ادامه خواهد داد و در صورت لزوم، مشاوره سیاسی، حمایت مالی و کمک های فنی به موقع به کشورهای عضو در همکاری نزدیک با شرکای بین المللی خود عرضه می‌کند.

 

منبع:

https://bglobal.bg/106080-%D0%9C%D0%92%D0%A4-%D0%92%D0%BE%D0%B9%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B2-%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%B9%D0%BD%D0%B0-%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D0%B8-%D0%B4%D0%BE-%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8-%D1%81%D1%8A%D1%82%D1%80%D0%B5%D1%81%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B2-%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BD-%D0%BC%D0%B0%D1%89%D0%B0%D0%B1

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما