معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

اخبار آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته اول اسفند 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

نیاز به حمایت در اقتصاد سبز

موسسه تحقیقاتی TIPS اظهار داشته است در حالی که تلاش برای اقتصاد سبز در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که سیاست‌های قوی در حمایت از آن وجود دارد اما اهداف اجرایی روشنی برای دستیابی به آن ترسیم نشده است.

به گزارش این موسسه طرح بهبود آفریقای جنوبی پس از کووید (طرح بازسازی و بازیابی اقتصادی) هدف روشنی برای کربن زدایی فراگیر اقتصاد دارد اما فرصت‌های بیشتری برای رشد سبز نیز وجود دارد. TIPS خاطر نشان می‌کند که رتبه همکاری ائتلاف اقتصاد سبز آفریقای جنوبی از نظر بازیابی سبز به نسبت پایین است با اینحال زمینه برای بهبود صادرات محصولات سبز و تمرکز بیشتر بر بومی سازی وجود دارد.

توسعه کارشناسان در حوزه زیرساخت

در وبیناری با حضور بانک توسعه آفریقای جنوبی، ترانست، اتحادیه ساخت و ساز آفریقای جنوبی و برخی نهادهای مالی این کشور دیدگاه‌های کارشناسان در مورد زیرساخت در آفریقای جنوبی مطرح شد.

به گفته کارشناسان، تمرکز بر شیوه‌های کار فشرده، افزایش مشارکت بین بخش‌های دولتی و خصوصی و روش‌های تأمین مالی مجدد بمنظور راه اندازی زیرساخت‌ها در آفریقای جنوبی و برای کمک به کاهش بیکاری، ایجاد اقتصاد و بهبود مهارت‌های محلی امری لازم است. میانگین نرخ رشد در بخش ساخت و ساز از سال 2010 تا 2019 تنها یک سوم نرخ دوره نه ساله قبل بوده و حجم رشد با در نظر گرفتن اختلالات طی دو سال گذشته در بحبوحه کووید حتی کمتر بوده است. بنابراین از منظر تشکیل سرمایه، بخش توسعه زیرساخت آفریقای جنوبی به سطوحی بازگشته است که آخرین بار در دهه 1940 مشاهده شده بود.

از منظر کارشناسان، تجربه نشان می‌دهد که مهارت‌ها و استعدادهای زیادی در رده پیمانکاران کوچک و متوسط وجود دارد و دولت برای استفاده از سرمایه گذاری به عنوان اهرمی‌برای شروع بهبود اقتصادی باید توسعه زیرساخت‌های عمومی خود را افزایش دهد.

استقبال از طرح مالیات بر کربن

وزیر جنگلداری، شیلات و محیط زیست آفریقای جنوبی از طرح وزیر دارایی این کشور برای افزایش سالانه قیمت کربن استقبال کرد.

مطابق این طرح تا سال 2026 قیمت افزایشی دی کسید کربن 20 دلار در تن، تا سال 2030 به 30 دلار در تن و تا سال 2050 به 120 دلار بر تن خواهد رسید.

این خط مشی مالیات بر کربن انتقال به اقتصاد کم کربن را هموار می‌کند و آفریقای جنوبی اگر می‌خواهد رقابتی باقی بماند باید سرعت خود را حفظ کند. کشورهایی که بطور قال توجهی در فناوری‌های کم کربن سرمایه گذاری می‌کنند بدنبال محافظت از این سرمایه گذاری با طیف وسیعی از تعدیل‌های مالیاتی غیرتعرفه ای و مرزی خواهند بود. اگر آفریقای جنوبی عقب بماند بدلیل رد پای کربن بالا که در فرایند تولید این کشور وجود دارد با صادرات غیررقابتی مواجه می‌شود.

همکاری TRANSNET با بخش خصوصی

شرکت حمل و نقل بندری و ریلی آفریقای جنوبی، ترانسنت، در نظر دارد تا پایان سال مالی آینده شرکای خصوصی در شبکه حمل و نقل بندری و ریلی آفریقای جنوبی وارد کند.

دولت در چند ماه گذشته قصد خود را برای جذب بازیگران خصوصی در شبکه ریلی اعلام کرده است. این شرکت در سال مالی 2020/2021 متحمل 8.3 میلیارد رند زیان شده است. این در حالی است که در سال مالی پیش از آن 2.9 میلیارد رندی به دست آورده بود. همه گیری کرونا در این دوره علت اصلی این زیان بوده است. بنا به ضرورت به روز کردن بنادر و خطوط ریلی و مدیریت مناسب آنها، این شرکت فعالانه به دنبال مشارکت بخش خصوصی است. انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری در بنادر، که قرار است تا پایان سال 2022/2023 انجام شود، به نوسازی و بهبود ظرفیت ترمینال کانتینری Ngqura، ترمینال کانتینری دوربان اسکله 2 و ترمینال خودرو Kaalfontein. بیانجامد. هزینه توسعه بندر دوربان به تنهایی بیش از 100 میلیارد رند پیش بینی شده است. همچنین انتظار می‌رود سرمایه گذاری بخش خصوصی به تقویت راه آهن و انتقال بار از جاده به راه آهن کمک کند و هزینه‌های لجستیک را کاهش دهد.

ترنسنت قصد دارد در طول پنج سال آینده 127.7 میلیارد رند برای توسعه ظرفیت خود سرمایه گذاری کند. بخش عمده‌ای از پول در زیرساخت‌های راه آهن، بنادر و خطوط لوله سرمایه گذاری خواهد شد. در شبکه ریلی، با سازمان‌های مجری قانون برای تشدید امنیت به دلیل خسارت وارده به زیرساخت‌ها در حدود 2 میلیارد رند نیاز است.

تشدید ناامنی‌ها در خطوط راه آهن آفریقای جنوبی یکی از معضلات جدی این کشور است. انوخ گودونگوانا، وزیر دارایی، در سخنرانی بودجه خود گفت که نهادهای دولتی در پیشبرد اقتصاد مهم هستند. وی همچنین گفت که نهادهای دولتی نباید برای حمایت به دولت متکی باشند.

اعلام نظر  آژانس اعتبار سنجی Fitch

آژانس رتبه بندی اعتباری فیچ، یکی از سه آژانس رتبه‌بندی بزرگی که آفریقای جنوبی برای رتبه‌بندی اعتباری خود به آن وابسته است، ابراز تردید کرده است که وزارت خزانه‌داری توانایی مهار فشارهای مخارج دولت را پس از ارائه اولین بودجه وزیر دارایی آقای گودونگوانا که در روز چهارشنبه ارائه شد ، داشته باشد.

فیچ اشاره کرد حتی با وجود بیش از 180 میلیارد رند درآمد آفریقای جنوبی در سال مالی گذشته که باعث بهبود وضعیت مالی عمومی‌شده است، این کشور همچنان به "نقض سقف هزینه‌ها ادامه داده است و به مشکلات در مهار هزینه‌ها اشاره می‌کند". فیچ همچنین هشدار می‌دهد که سود درآمد آفریقای جنوبی به دلیل قیمت بالای کالاهای (صادراتی) موقتی خواهد بود.

گودونگوانا در بودجه‌ای که روز چهارشنبه ارائه شد، درآمد 180 میلیارد رندی را تقسیم کرد و 55 درصد را به اولویت‌های «هزینه‌های فوری» و 45 درصد را برای کاهش استقراض آتی اختصاص داد. این امر به وزیر دارایی اجازه داد تا بدهی دولت را یک سال زودتر از حد انتظار و در سطح پایین‌تر از 75.1 درصد تولید ناخالص داخلی تثبیت کند. با این حال، Fitch گفت که تمدید کمک هزینه اجتماعی 350 رندی برای 12 ماه دیگر به این معنی است که اکنون مردم انتظار دارند به نوعی کمک مالی دائمی در نظر گرفته شود. این بدان معناست که دولت در سال مالی 2023/2024 در نتیجه تمدید کمک هزینه دوباره سقف هزینه خود را نقض خواهد کرد.

این آژانس گفت: «اگرچه ما این نقض را در سال جاری پیش‌بینی می‌کردیم، اما در صورت عدم تحقق پیش‌بینی‌های درآمدی یا به وجود آمدن برخی ریسک‌های مالی، سؤالاتی در مورد توانایی دولت برای پیگیری حمایت‌های مالی ایجاد می‌شود. مشکلات آفریقای جنوبی تنها با رشد اقتصادی قابل حل است، اما تاکنون، ابتکارات دولت و پیشرفت در اجرای آن برای ایجاد این احتمال کافی نبوده است.

آموزش متخصصان برای کاهش خاموشی‌ها

اندی کالیتز، مدیرعامل FutureEnergy در 23 فوریه گفت که آفریقای جنوبی باید شش اقدام را برای بهبود امنیت و پایداری انرژی و برق خود و همچنین اطمینان از اینکه بتواند تقاضای برق جاری را برآورده کند، انجام دهد.

او در یک وبینار در مورد انرژی آفریقای جنوبی که توسط EE Business Intelligence برگزار شد، گفت که پایان دادن به خاموشی مهمتر از دستیابی به انتشار صفر کربن است. کالیتز خاطرنشان کرد که در دهه گذشته، میزان خاموشی در آفریقای جنوبی به آرامی افزایش یافت و اعتماد به انجام تجارت در این کشور را تضعیف کرد. با این حال، او خاطر نشان کرد که آفریقای جنوبی نمی‌تواند در آینده تنها به انرژی‌های تجدیدپذیر تکیه کند، به این امید که شبکه برق آفریقای جنوبی خود را اصلاح کند.

دومین اقدام مورد نیاز آموزش و مهارت مهندسان انرژی، دانشمندان و فناوران بود. کالیتز در این رابطه گفت که بر اساس مقیاس مجمع جهانی اقتصاد و بانک جهانی، تعداد مهندسان و دانشمندان موجود در آفریقای جنوبی کمترین تعداد در جهان بوده است. برای یک کشور در حال توسعه، این یک چالش بزرگ از نظر پیش بردن کشور در گذار انرژی، در گذار اقتصادی آن به عنوان یک کشور عضو بریکس است. او گفت که ما باید تعداد [مهندسین، دانشمندان و فن‌آوران] را برای آفریقای جنوبی افزایش دهیم.

به عنوان سومین اقدام، کالیتز گفت که دارایی‌های تولیدکننده برق آفریقای جنوبی باید تا پایان عمر مورد بهره‌برداری قرار گیرند. در این رابطه، او گفت که آفریقای جنوبی به دلیل اینکه کشوری در حال توسعه است و نیاز به سرمایه در چنین زیرساخت‌هایی دارد، نمی‌تواند از پس بازنشستگی زودهنگام برخی نیروگاه‌ها برآید. وی گفت در حالی که آفریقای جنوبی از سوخت‌های فسیلی دور می‌شود و به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند، تلاش برای "روشن نگه داشتن چراغ‌ها" مهم است.

اقدام پنجم شامل حمایت آفریقای جنوبی از توسعه سریع استفاده از گاز طبیعی آفریقا و موزامبیک است. کالیتز گفت: «این واقعاً مهم است که آفریقای جنوبی به منابع خود دسترسی داشته باشد و [این کشور] انتخاب‌های درستی را انجام دهد».

اقدام نهایی این است که آفریقای جنوبی تولید خود را از طریق افزایش تأسیسات فتوولتائیک خورشیدی روی پشت بامها برای ارائه انرژی پاک‌تر به کاربران خصوصی افزایش دهد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها