معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

برگزاری نشست برخط موسسه خدمات ملی سلامت، ایمنی و کیفیت محصولات کشاورزی مکزیک

موسسه خدمات ملی سلامت، ایمنی و کیفیت محصولات کشاورزی (SENASICA) در یک نشست برخط به موضوع گواهی‌های مختلف بهداشتی صادره از سوی این موسسه در مکزیک در حوزه بهداشت دام و گیاه پرداخت. مهم‌ترین مطالب مطرح‌شده در این نشست در خصوص گواهی‌های لازم برای تجارت خارجی به شرح زیر ارائه می گردد.

موسسه خدمات ملی سلامت، ایمنی و کیفیت محصولات کشاورزی (SENASICA) در یک نشست برخط، به بررسی گواهی‌های مختلف بهداشتی صادره از سوی این موسسه در مکزیک در حوزه بهداشت دام و گیاه پرداخت. مهم‌ترین مطالب مطرح‌شده در این نشست در خصوص گواهی‌های لازم برای تجارت خارجی به شرح زیر است.

  • تمامی‌گواهی‌های بهداشتی لازم برای تجارت خارجی از طریق پنجره واحد الکترونیک تجارت خارجی مکزیک (vucem) به آدرس  https://www.ventanillaunica.gob.mx/vucem/index.html صادر می‌گردد.
  • واردکنندگان و صادرکنندگان جهت انجام هرگونه واردات و یا صادراتی باید نسبت به بارگذاری مدارک موردنیاز در این پنجره واحد تجارت اقدام کنند. پس از بارگذاری مدارک و مستندات مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت کامل بودن مدارک گواهی مربوطه صادر خواهد شد.

در حوزه واردات گواهی‌های زیر صادر می‌گردد:

  • گواهی بهداشت گیاهی برای واردات: سندی است که در مبادی ورودی به مکزیک برای کالاهای با منشأ گیاهی صادر می‌شود. با صدور این سند، ورود کالا به کشور با شرایط بهداشتی مناسب با رعایت قوانین و مقررات مقرر در موضوع تضمین می‌شود. این سند از سوی دفاتر بازرسی بهداشت کشاورزی (OISA) اداره کل بازرسی گیاهی و بهداشت گیاهی (DGIF) به‌عنوان دفاتر زیرمجموعه خدمات ملی بهداشت، ایمنی و کیفیت محصولات کشاورزی (SENASICA). صادر می‌گردد.
  • گواهی سلامت آبزیان برای واردات: سندی است که در مبادی ورودی به مکزیک برای کالاهای با منشاء آبزیان صادر می‌شود. با صدور این سند، ورود محصولات آبزی با رعایت قوانین و مقررات مقرر در موضوع تضمین می‌شود. این سند نیز از سوی دفاتر بازرسی بهداشت کشاورزی (OISA) اداره کل بازرسی گیاهی و بهداشتی گیاهی (DGIF) از دفاتر زیرمجموعه خدمات ملی بهداشت، ایمنی و کیفیت محصولات کشاورزی (SENASICA). صادر می‌گردد
  • گواهی بهداشت دام و طیور: سندی که در مبادی ورودی به مکزیک برای کالاهای با منشاء حیوانی صادر می‌شود،

در حوزه صادرات گواهی‌های زیر صادر می‌گردد:

  • در حوزه صادرات بطور معمول دو گواهی صادر می‌گردد: گواهی بهداشت حیوانی و گواهی بهداشت گیاهی، اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند در زمانی که قصد صادرات محصولات گیاهی، حیوانات و کالاهای دامی دارند باید شرایط و الزامات بهداشتی بین‌المللی در این خصوص و بعضاً کشور واردکننده محصولات را رعایت کنند.
  • الزام به دریافت این گواهی‌ها به این دلیل است که در صورت عدم رعایت الزامات کشورهای واردکننده این موضوع بر صادرات مکزیک تأثیر می‌گذارد و ازاین‌رو توجه به این گواهی‌ها برای مکزیک حائز اهمیت است. درخواست این گواهی‌های بهداشتی و مدارک لازم برای آن در پنجره واحد تجاری امکان‌پذیر است.
  • مکزیک به‌عنوان عضو کنوانسیون بین‌المللی حفظ نباتات ملزم به بررسی الزامات بهداشتی و رعایت استانداردهای بین‌المللی بهداشتی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و گیاهی است. در حال حاضر مکزیک با کشورهای شیلی، کلمبیا و پرو گواهی بین‌المللی الکترونیکی بهداشتی همکاری دارد و گواهی الکترونیکی صادرشده در مکزیک در این کشورها و به‌طور متقابل در مکزیک به رسمیت شناخته می‌شود؛ و از اول آوریل 2021 گواهی الکترونیکی بهداشتی مکزیک در آمریکا به رسمیت شناخته می‌شود.

در این نشست مجازی مقامات مربوطه بر دیجیتالی سازی فرایندهای صدور گواهی‌های مورداشاره از طریق پنجره واحد الکترونیکی تجارت خارجی تأکید داشتند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها