معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۰

بسته حمایتی دولت کرواسی برای مهار موج افزایش قیمت ها

آندره پلنکوویچ نخست وزیر کرواسی به دلیل سخنانش در اعلام و تشریح بسته ضد تورمی دولت با هدف جلوگیری از افزایش قیمت انرژی و سایر کالاها و حفظ استانداردهای زندگی گروه‌های آسیب پذیر اجتماعی، مورد تمجید احزاب سیاسی و کارشناسان مختلف اقتصادی قرار گرفت. دولت کرواسی 4.8 میلیارد کونا (حدود 640 میلیون یورو) اعتبار به این برنامه حمایتی اختصاص داده است.

از ماه آوریل 2022، مالیات بر ارزش افزوده گاز طی سال آینده تنها پنج درصد و پس از آن به 13 درصد افزایش می یابد تا با مالیات بر ارزش افزوده برق برابری کند. شهروندان کرواسی در حال حاضر 25 درصد مالیات بر ارزش افزوده گاز می‌پردازند. علاوه بر مالیات‌های پایین‌تر که بر چندین مواد غذایی کلیدی اعمال می‌شود، دولت با یارانه‌های گسترده برای کارآفرینان کوچک، متوسط و بزرگ و بیش از 800000 بازنشسته و آسیب‌پذیرترین اقشار، با افزایش قیمت بنزین مبارزه خواهد کرد. گفته شده کارآفرینان اقتصادی می‌توانند در مجموع روی 600 میلیون کونا حمایت حساب کنند و مستمری بگیران و دریافت کنندگان کمک های اجتماعی و مستمری‌های ملی حدود 800 میلیون کونا دریافت خواهند کرد. با اضافه کردن زیان‌های احتمالی ناشی از کاهش مالیات بر ارزش افزوده و حمایت از برق کمتر به این موارد، ارزش کل بسته حمایتی دولت به 4.8 میلیارد کونا (640 میلیون یورو) یا حدود یک درصد از تولید ناخالص داخلی کرواسی افزایش می یابد.

تدابیر دولت از زبان نخست وزیر کرواسی

آندری پلنکوویچ  بسته ای از اقدامات را برای کاهش اثرات افزایش قیمت انرژی بر زندگی شهروندان در کتابخانه ملی و دانشگاه ارائه کرد. در این جلسه معاون نخست وزیر و وزیر دارایی زدراوکو ماریچ، وزیر اقتصاد و توسعه پایدار تومیسلاو چوریچ، وزیر کار، سیستم بازنشستگی، خانواده و سیاست اجتماعی یوسیپ آلادروویچ و وزیر کشاورزی ماریا ووچکوویچ نیز حضور داشتند.

چرا و چگونه کرواسی وارد این وضعیت شد؟

پلنکوویچ گفت: افزایش جهانی قیمت انرژی باعث افزایش قیمت ها در اروپا شده است. قیمت گاز در اروپا به دلایل مختلفی در حال افزایش است. پس از بحران ناشی از COVID-19، تقاضا و آمادگی بیشتری برای خرید گاز با قیمت بالاتر در کشورهای آسیایی وجود دارد. دلیل دیگر روسیه است که یکی از مهمترین تامین کنندگان گاز است و تولید محدودی دارد. نروژ قادر به افزایش تولید گاز نیست. در اروپا، تقاضا به دلیل بهبود اقتصادی بیشتر است، زمستان‌ها سردتر است، فوریه، مارس و گاهی آوریل. تولید گاز در اروپا از سال 2004 کاهش یافته است. 43 درصد گاز اتحادیه اروپا از روسیه، 23 درصد از نروژ و 11 درصد از الجزایر وارد می‌شود.

وی توضیح داد که اگر دولت این بسته اقدامات حمایتی را اتخاذ نکند، از اول آوریل، قبوض برق 23 درصد و گاز 79 درصد افزایش می یابد. کرواسی تنها پنج درصد گاز مصرفی خود را تولید می‌کند.

«بسته ای که امروز ارائه می دهیم  4.8 میلیارد کونا است و به طور سیستماتیک با هماهنگی تمامی وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مربوطه تایید شد. این بسته اقدامات برای خانوارها، مشاغل و کشاورزان اعمال می‌شود. همه مصرف کنندگان را هدف قرار می دهد. ما در حال کاهش رشد قیمت برق هستیم، HEP  (شرکت برق کرواسی) بخشی از بار این بسته را بر عهده خواهد گرفت.»

نخست وزیر افزود: این بسته برای خانوارها، معافیت های مالیاتی، مزایای اجتماعی، علاوه بر مزایای یکباره برای بازنشستگان، برای شرکت ها یارانه هزینه گاز و برنامه کمک ویژه برای کشاورزان و ماهیگیران در نظر گرفته شده است.  قیمت گاز تا 20 درصد رشد خواهد داشت زیرا میانگین قیمت فقط در پایان بهمن ماه قابل محاسبه و پس از آن برای سال گاز بعدی است. اما چگونه از افزایش قیمت برق بکاهیم؟ امروز در کرواسی میانگین قبض برق 3400 کونا است، و اگر ما کاری انجام نمی‌دادیم 4182 کونا بود. با اقدامات ما، میانگین قبض ها به 3725 کونا افزایش می یابد. این اقدامات باعث صرفه جویی 457 کونا برای شهروندان شد. با محدود کردن افزایش هزینه برق، بار هزینه ای حدود 460 میلیون کونا از دوش خانوارها برداشته می‌شود. به این ترتیب رشد قیمت برق را به میزان قابل توجهی برای همشهریان کاهش می دهیم.

گاز نیز 17 درصد افزایش قیمت خواهد داشت. مزایای شهروندی برای همه خانوارهایی که از گاز استفاده می‌کنند اعمال می‌شود. مبلغ تخفیف در فاکتور درج می‌شود. این اقدام از 1 آوریل 2022 تا 1 مارس 2023 اجرا خواهد شد.

سایر تعدیل ها

پلنکوویچ به جزئیات تصمیم دولت در مورد سایر کالاها نیز پرداخت: "مالیات بر ارزش افزوده گاز و گرما از 25 درصد به 13 درصد کاهش می یابد و مالیات بر ارزش افزوده گاز، برق و گرما یکسان می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده گاز را از 25 به 5 درصد کاهش می دهیم. از 1 آوریل 2022 تا 1 مارس 2023. مالیات بر ارزش افزوده پالت، بریکت، خرده چوب و هیزم را از 25 به 13 درصد کاهش می دهیم. همچنین برای سهولت برای شهروندان خود، نرخ مالیات بر ارزش افزوده مواد غذایی را نیز کاهش می دهیم. اکنون از نرخ فعلی 13 درصد به گوشت تازه، ماهی، تخم مرغ، میوه‌ها، سبزیجات، روغن‌ها و چربی‌های خوراکی، غذای کودک، هزینه‌های کشاورزی، از 13 به 5 درصد کاهش می دهیم. علاوه بر این، در حال ورود به بخشی از محصولات لبنی هستیم که نرخ کره و مارگارین را از 25 به 5 درصد کاهش خواهد داد. همچنین نرخ مالیات بر ارزش افزوده نوار بهداشتی و تامپون را از 25 درصد به 13 درصد کاهش می دهیم. مالیات بلیت رویدادهای ورزشی و فرهنگی نیز از 25 درصد به 5 درصد کاهش می یابد".

 

وی افزود: مبلغ کوپن ماهانه برای شهروندان در معرض آسیب برای برق و گاز از 200 به 400 کونا افزایش می یابد. در این بسته، برای 46000 نفر از دریافت کنندگان خدمات اجتماعی، ماهانه کمک هزینه در نظر خواهیم گرفت. آنها از 1000 (حدود 120 یورو) تا 4000 کونا دریافت می‌کنند، آنها ارائه دهندگان مسکن، و مسکن سازمان یافته هستند. این هزینه همچنین برای خانواده‌های سرپرست 400 کونا در دسترس خواهد بود.

مستمری بگیران و بازنشستگان

نخست وزیر کرواسی در خصوص حمایت از مستمری بگیران گفت: برای 721 هزار مستمری بگیر با مستمری تا سقف 4000 کونا یکبار حمایت ویژه در نظر گرفته ایم. بازنشستگان با حقوق بازنشستگی تا 1500 کونا از مزایای یکبار به مبلغ 1200 کونا، کسانی که حقوق بازنشستگی از 1500 تا 2000 کونا دارند 900 کونا، و کسانی که حقوق بازنشستگی بین 2000 تا 3000 کونا دارند، 600 کونا دریافت خواهند کرد.

پلنکوویچ گفت: کل کمک ها و یارانه‌ها برای خانوارها و شرکت ها بالغ بر 4.8 میلیارد کرون است. از این مبلغ 2.1 میلیارد کونا به معافیت های مالیاتی از طریق کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، 1.2 میلیارد کونا کمک برای کاهش هزینه‌های گاز و 800 میلیون کونا به عنوان مزایای اجتماعی و مستمری وجود دارد.

 

وی افزود: این بسته اقدامات یکی از جامع‌ترین اقدامات است، ما می‌خواستیم شامل همه گروه‌های هدف جامعه باشد که به طرق مختلف تحت تأثیر رشد جهانی انرژی قرار دارند. ما به طور موثر و قابل توجهی قیمت گاز و برق را کاهش می دهیم. ما در حال کاهش چشمگیر افزایش قیمت مواد غذایی هستیم. این بسته به ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر جمعیت در نظر گرفته شده است. این به حفظ مشاغل و قدرت خرید شهروندان ما کمک خواهد کرد.

نخست وزیر در پاسخ به این سوال که چگونه جلوی رشد قیمت ها را خواهد گرفت؟ گفت: در این شرایط مسئولیت اجتماعی و مشارکت کامل لازم است. دولت به دنبال کاهش ضربه به استاندارد زندگی شهروندان است، اما همه ما در اینجا نقشی داریم.

منبع:

https://www.vecernji.hr/vijesti/plenkovic-danas-predstavlja-paket-mjera-za-ublazavanje-rasta-cijena-energenata-1563795

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما