معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

اخبار اقتصادی الجزایر

اهم اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته سوم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:
از سرگیری فعالیت مدارس با نزولی شدن روند کرونا
با نزولی شدن روند ابتلا به کرونا در الجزایر، مدارس این کشور مجددا فعالیت خود را از سر گرفتند. همچنین در پایتخت نیز فعالیت مراکز تفریحی، پارک‌ها و مراکز فرهنگی از سرگرفته شد. طی هفته جاری میزان مبتلایان روزانه کمتر از هزار نفر رسید که کمترین آن با 378 مورد بود. با این حال انستیتو پاستور این کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بیش از 90 درصد مبتلایان مربوط به گونه اومیکرون می‌باشد و رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش پوشش واکسیناسیون در کشور ضروری است. 
تولید 74 هزار تن انواع آبزیان در سال 2021
آقای هشام سفیان صلواتشی وزیر شیلات و ماهیگیری الجزایر اعلام کرد تولیدات آبزیان این کشور در سال 2021 به 74 هزار تن رسیده که نسبت به سال قبل 7 درصد افزایش یافته است. وی افزود در این مدت 45 هزار تن ماهی ساردین و 25 هزار تن ماهی تیلاپیلا تولید شده است. وی اظهار داشت  نخستین کشتی ماهیگیری بومی‌با تناژ بالا و به طول 35 متر در سال 2022  ساخته خواهد شد. به گفته وی 130 هزار نفر در کشور در عرصه شیلات مشغول به کار هستند و این حوزه در سال 2021 رشد 8.5( هشت و نیم) درصدی را نسبت به سال قبل رقم زده است. 
انتشار آیین نامه جدید واردات خودرو در آینده نزدیک
آقای احمد زغدار وزیر صنایع الجزایر در مصاحبه‌ای اعلام کرد تدوین آیین نامه جدید مربوط به صنعت خودرو به دلیل بحران کرونا به تاخیر افتاد. وی درباره واردات خودور گفت 73 پرونده درخوستی در وزارت صنایع در دست بررسی است و آیین نامه جدید به زودی تهیه و منتشر خواهد شد. وی افزود این پرونده‌ها با هماهنگی وزارتخانه‌های تجارت، انرژی ، اقتصاد و کشور بررسی می‌شوند. وی گفت برای استقرار یک صنعت واقعی خودرو با بزرگترین تولید کنندگان خودرو در آسیا و اروپا ارتباط گرفته شده است. وی افزود در خصوص کسب نمایندگی فروش خودرو نیز این وزارتخانه 46 درخواست دریافت کرده که 26 پرونده تا کنون بررسی شده است. 
  ضریب نفوذ شبکه تلفن همراه در الجزایر 106 درصد 
 سازمان تنظیم مقررات پست و ارتباطات الجزایر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از تعداد 46.79( چهل و شش و هفتاد و نه) میلیون مشترک فعال در کشور، تعداد 5/5 میلیون نفر مشترک سامانه GSM هستند و 41.26 ( چهل و یک و بیست و شش) میلیون مشترک شبکه  3G/4G هستند. این نهاد ضریب نفوذ شبکه تلفن همراه در الجزایر را 106 درصد برآورد کرد. 
  برقرای 5 خط پرواز تجاری در هفته بین الجزایر و کانادا
وزارت حمل و نقل ازالجزایر اعلام کرد از تاریخ 28 فوریه تعداد پروازهای تجاری بین الجزایر و کانادا از 3 به 5 پرواز در هفته افزایش خواهد یافت. این پرواز ها از مبدا شهر الجزیره به مقصد شهر مونترال کانادا برقرار است. 
 درخواست انتشار آیین نامه مناقصات انرژی خورشیدی
 شرکت‌های فعال در بخش انرژی خورشیدی از دولت خواستند تا آیین نامه مربوط به مناقصه پروژه ساخت یک هزارمگاوات انرژی خورشیدی در سال 2022 را منتشر کند.  مدیر کل  گروهCluster Energie Solaire که شامل 34 شرکت بخش دولتی و خصوصی فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در الجزایر است ، اظهار داشت فراخوان مناقصه در 24 دسامبر 2021 اعلام شد و شرکت ها هزینه مربوط به دریافت اسناد مناقصه را پرداخت کردند اما تا کنون این اسناد به آنها ارائه نشده است. برنامه ملی انرژی‌های تجدید پذیر الجزایر تولید 15 هزارمگاوت برق تجدید پذیر را در افق سال 2035 هدف گذاری کرده است. اولین مرحله از این برنامه اجرای یک هزار مگاوات در سال 2022 در چارچوب پروژه‌های 50 تا 300 مگاواتی در این کشور است. 
 برقراری خط ثابت کشتیرانی تجاری بین الجزایر و موریتانی
آقای عیسی بکای وزیر حمل و نقل الجزایر از برقراری خط  کشتیرانی تجاری بین الجزایر و موریتانی تا پایان فوریه 2022 خبر داد.  وی در مصاحبه‌ای اعلام داشت این خط کشتیرانی کاملا تجاری خواهد بود و برای تقویت تبادلات تجاری بین دو کشور برقرار می‌شود. به گفته وی تمامی اقدامات لازم برای کارآیی و دوام این خط  انجام شده تا به توسعه تجارت الجزایر با موریتانی و دیگر کشورهای غرب آفریقا در چارچوب توافق منطقه آزاد تجارت آفریقا کمک کند. وی همچنین افزود طی روزهای آتی یک خط جدید هوایی بین الجزایر و موریتانی و یک خط هوایی بین الجزایر و سنگال برقرار خواهد شد. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما