معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته سوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش پس اندازها در بانک ها: بانک مرکزی آلبانی اعلام داشت میزان پس اندازها در بانک های کشور در سال گذشته 860 میلیون یورو افزایش (9.4% +) داشته که از سال 2010 بی سابقه بوده است. سهم پس انداز به ارزهای خارجی 70% و به پول ملی 30% و درصد رشد آنها به ترتیب 81.6% و 6.3% بوده است. در حال حاضر ذخایر ارز خارجی در بانک مرکزی 5.1 میلیارد دلار در انتهای 2021 برآورد شده که نسبت به سال گذشته 16.4% افزایش نشان می دهد.

اعطای مجوز پول الکترونیکی در آلبانی:  شرکت لوته کردیت مجوز پول الکترونیکی را از بانک مرکزی آلبانی دریافت کرد. این امر شرکت مذکور را قادر می سازد تا ارائه محصول خود را گسترش دهد. مشتریان لوته کردیت می‌توانند پرداخت ها، انتقال پول، دریافت و ارسال حواله، انتقال به حساب IBAN، برداشت از دستگاه‌های خودپرداز و انجام هر تراکنش را از طریق اپلیکیشن موبایل انجام دهند. آکان آیدینی مدیرعامل لوته کردیت شعبه آلبانی گفت : «دریافت مجوز پول الکترونیکی از بانک آلبانی به این معنی است که ما می‌توانیم تجارت پرداخت را با شرکت Velox شروع کنیم و این فرصتی بسیار هیجان‌انگیز برای ما است. ما قصد داریم پیشنهاد محصول را به مشتریان خود گسترش دهیم و به طور مداوم تجربه مشتریان خود را بهبود دهیم.

افزایش درآمد بندر دورس: با توجه به افزایش فعالیتهای بندر دورس در طول سال 2021، درآمدهای این بندر نسبت به دوران همه‌گیری کرونا افزایش پیدا کرده است. این درآمدها 26.5% نسبت به سال 2020 و 48% نسبت به سال 2019 رشد و ظرفیت نقل و انتقال 5 میلیون تن در سال ایجاد کرده است.

بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مقامات گمرک در طول سال های 2021 مقدار 4.4 میلیون تن ، سال 2020مقدار 3.8 میلیون تن، سال 2019 مقدار 4.1 میلیون تن و در سال 2018 مقدار 3.6 میلیون تن کالا در بندر دورس جابجا شده است.

ضرب سکه و چاپ جدید پول آلبانی: بانک مرکزی آلبانی اعلام داشت به زودی سکه 10 لکی و اسکناس 5هزار لکی را تجدید چاپ خواهد کرد. شورای نظارت بر بانک مرکزی آلبانی در آخرین نشست خود این تصمیم را گرفته است.

شایان ذکر است بانک مرکزی آلبانی از شهریور 1398 چهار اسکناس جدید از این سری به رقم‌های 200، 1000، 5000 و 10.000 لکی منتشر کرده است که در پایان با انتشار این اسکناس های جدید، مجموعاً 6 اسکناس جدید در کشور به چاپ رسیده است.

کاهش شاخص اعتماد اقتصادی: بانک مرکزی آلبانی در یک تحقیق در زمینه شاخص اعتماد در تجارت و مصرف کننده، اعلام داشت که شاخص اعتماد اقتصادی 1.7% در ماه ژانویه سالجاری کاهش یافته است و این امر به دلیل کاهش اعتماد به بخش صنعت و خدمات و بخش مصرف کننده بوده است.در این تحقیق آمده است که شاخص اعتماد به بخش ساختمان سازی و تجارت در ماه ژانویه افزایش یافته است. این در حالیست که وزارت دارایی رشد اقتصادی آلبانی در سال 2021 را 8.6% و در سال 2022 مقدار 4% برنامه ریزی نموده است.

سرمایه گذاری شرکت گاز کرواسی: شرکت Plinacro کرواسی بدنبال احداث یک خط لوله از دریای یون به دریای آدریاتیک جهت بهره برداری از خط لوله TAP( خط لوله انتقال گاز آذربایجان به جنوب شرق اروپا) می‌باشد.

بر اساس اعلام خبرگزاری‌های خارجی این سرمایه گذاری حدود 600 میلیون یورو خواهد بود. این شرکت کروات با سه شرکت بونوس مونته نگرو، آلب گاز آلبانی و شرکت گاز بوسنی و هرزگوین پیش نویس تفاهم نامه مشترک در خصوص راه اندازی این خط لوله را به امضاء رسانده است.

برقراری پروازهای جدید Wizz air: در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک ادی راما نخست وزیر و خانم بلوکو وزیر زیرساخت و انرژی با جوزف واردی مدیر عامل اجرایی شرکت مجاری هواپیمایی ارزان قیمت Wizz air اعلام شد که  این شرکت با دو هواپیمای جدید اقدام به برقراری پرواز در دو مسیر جدید تیرانا به Friedrichshafen و Rimini از ماه آوریل خواهد کرد. همچنین پروازهای فرودگاه بین المللی کوکس به وین ، Memingen، مونیخ، بادن بادن و Karlsruhe از ماه ژوئن برقرار خواهد شد.

فرودگاه بین المللی کوکس در 15 جولای سال گذشته برای اولین بار در منطقه شمالی کشور تاسیس شده است و شرکت Wizz air  نیز از سال 2017 تاکنون با نقل و انتقال بیش از 500هزار نفر مسافر نقش مهمی را در بازار مسافرتهای هوایی آلبانی بازی کرده است.

کمپین "اروپا اینجاست":  دومین کمپین اتحادیه اروپا برای حمایت از توسعه کشاورزی و روستایی آلبانی آغاز شد. دفتر اتحادیه اروپا در آلبانی روز دوشنبه 18 بهمن کمپین ارتباطی خود را در مورد چگونگی حمایت اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی و توسعه روستایی آلبانی آغاز کرد. این موج جدید با تکیه بر کمپین گسترده‌تر «اروپا اینجاست»، شهروندان را در مورد کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به آلبانی(در مجموع بالغ بر 100 میلیون یورو در سال) با تمرکز ویژه بر جوانان، کشاورزان، کارآفرینان کشاورزی این کشور، آگاه می‌کند. کمک اتحادیه اروپا از طریق برنامه IPARD صورت می‌گیرد. راه اندازی کمپین "اروپا اینجاست" در زمینه کشاورزی و توسعه روستایی با حضور سفیر اتحادیه اروپا Luigi Soreca، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی فریدا کریفتکا، اساتید و دانشجویان دانشگاه فن نولی شهر کورچا برگزار شد.

آغاز تسهیل تجارت بین آلبانی-کوزوو : آلبانی اجرای توافقنامه‌های مشترک با کوزوو امضا شده در 26 نوامبر سال گذشته در شهر الباسان را آغاز کرد. در این توافق نامه افتتاح دفتر گمرک کوزوو با تمامی امکانات مورد نیاز و با رعایت پروتکل هایی در بندر دورس پیش بینی شده بود. شورای وزرای دولت آلبانی تصمیم گرفت پیش نویس قانون اجرای تسهیلات متقابل در محل های گمرکی و کنترل ورود و خروج کالا را به پارلمان آلبانی پیشنهاد دهد. قرار است به زودی این پیشنهاد در مجلس بررسی و به تصویب برسد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما