معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۹

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

واکنش مثبت به رفع محدودیتهای کرونا از نهم فوریه

قبل و بعد از اعلام دولت مبنی بر رفع محدودیت ها از هفته آینده، رزرو سفر برای شرکت های چارترکننده افزایش یافت. طبق اعلام شرکت چارتر  Ving، رزرو سفرهای تابستان امسال نسبت به تابستان گذشته 300 درصد افزایش یافته است. تقاضا به ویژه برای سفرهای گران تر از قبل زیاد است. کلاس پلویک مدیر ارتباطات Ving، در این زمینه می‌گوید: « بهترین هتل‌ها هستند که بیشتر رزرو می‌شوند، که کاملاً منطقی است، زیرا بسیاری از افراد طی دو سال است که به خارج از کشور سفر نکرده‌اند، پس می‌خواهید با یک هتل خوب از خودتان پذیرایی کنید". رونا یاکبسون، مدیر ارتباطات در TUI، می‌گوید که میزان فروش تقریباً همان ارقام فروش قبل از همه گیری است.

 

راه پیش رو، رشد و ایجاد شغل خواهد بود

پس از اعلام برداشته شدن محدودیت‌ها از تاریخ 9 فوریه، واکنش‌های مثبتی از سوی کسب‌وکارها و بخش خصوصی وجود داشت. اولف جیک، مدیر عامل کنفدراسیون شرکت های سوئدی در این زمینه می‌گوید که کارآفرینان و کارکنان آنها در طول همه گیری فداکاری‌های بزرگی انجام داده اند و اظهار داشت که تمرکز رو به جلو و بر روی رشد و ایجاد مشاغل بیشتر خواهد بود. مت هندستروم ، رئیس سیاست تجاری در فدراسیون تجارت سوئد بیان کرد:" کلید شروع تجارت این است که ما به محل کار خود بازگردیم و ترافیک و زندگی بیشتری را به شهرهایمان بیاوریم." در صنعت گردشگری، اثرات مثبت اطلاعیه با افزایش شدید رزروها قبلاً مشاهده شده است. اما آنیکا وینسث، اقتصاددان ارشد Nordea، به خبرگزاری DI  گفت الان مهم این است که فوراً حمایت ها از مشاغل حذف نشود. زمان می‌برد تا همه چیز به حالت عادی بازگردد.

 

رتبه چهارم سوئد در بین کشورهای دارای کمترین فساد اقتصادی

سوئد برای چهارمین سال متوالی با کسب 85 امتیاز، رتبه چهارم را در شاخص فساد سالانه سازمان شفافیت بین‌الملل از آن خود کرد. این بدان معنی است که سوئد در جایگاه خود باقی مانده ولی فنلاند و نروژ هر دو موقعیت و امتیاز خود را بهبود بخشیده اند. این شاخص،  میزان فساد در بخش دولتی را در 180 کشور اندازه گیری می‌کند. کشورها با امتیاز تا 100 رتبه بندی می‌شوند که در آن نمره بالاتر نشان دهنده سطح کمتر فساد است. در شاخص امسال، دو سوم کشورهای جهان به زیر 50 واحد سقوط کرده و میانگین جهانی آن 43 امتیاز است.

 

کاهش قابل توجه وابستگی سوئد به نفت روسیه

به گزارش خبرگزاری SvD ارقامی‌که توسط آژانس انرژی سوئد ارائه شده است نشان می دهد که نسبت نفت خام وارداتی از روسیه در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است. ده سال پیش، واردات از روسیه کمی‌بیش از نیمی از مصرف داخلی سوئد را تشکیل می داد، در حالی که این رقم امروز 9 درصد است. در عین حال، واردات از نروژ به طور پیوسته افزایش یافته است. سوئد همچنین از نیجریه (5%)، لیبی (3%) و بریتانیا (2%) نفت وارد می‌کند.

 

استراتژی ملی برای برق رسانی

روز چهارشنبه 12 بهمن، دولت استراتژی برق رسانی خود را اعلام کرد که شامل 67 اقدام برای اجرا تا سال 2023 است که از جمله می‌توان به توسعه تولید، شبکه‌ها و افزایش بهره وری انرژی اشاره کرد. برای افزایش تولید، استراتژی عمدتاً بر نیروی بادی فراساحلی متمرکز است و نه انرژی هسته‌ای.

 

انرژی‌های تجدیدپذیر 60 درصد مصرف انرژی سوئد

بنابر گزارش سایت The Mayor انرژی‌های تجدیدپذیر 60 درصد مصرف انرژی سوئد را تشکیل می دهد که بالاترین رقم در اروپا محسوب می‌شود. این مقاله همچنین بیان می‌کند که علیرغم افزایش 1.4 میلیون نفری جمعیت سوئد از سال 2005، مصرف کلی انرژی این کشور کاهش یافته است. علاوه بر این، 31.9 درصد از وسایل نقلیه در سوئد از برق سبز، سوخت های زیستی یا بیومتان استفاده می‌کنند که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین 10 درصد اتحادیه اروپا می‌باشد.

 

 درآمدها و استانداردهای اقتصادی همچنان در حال افزایش است

  بر اساس ارقام منتشر شده توسط موسسه آمار سوئد، درآمد فردی و استانداردهای اقتصادی خانوارها در سال 2020 همچنان افزایش یافته، اگرچه در مقایسه با دهه قبل با سرعت کمتری همراه بوده است. این ارقام بیانگر این است که کل درآمد کسب شده برای جمعیت 20 ساله و بالاتر با میانگین 1.3 درصد در سال 2020 افزایش یافته است. در سال 2019 این رقم 0.8 درصد بود. از سال 2015، درآمد کسب شده 7.4٪ افزایش یافته است. در همین حال، معیار اقتصادی که از اواسط دهه 1990 هر سال افزایش یافته است، در سال 2020 با افزایش میانگین 0.5 درصدی که اندکی کمتر از سال 2019 بود، همچنان روند افزایشی داشته است. نرخ تورم در ماه دسامبر 4.1 درصد بالاترین نرخ تورم طی 28 سال گذشته بوده است.

 

 شاخص گرایش اقتصادی

ارقام منتشر شده توسط موسسه آمار سوئد برای ماه ژانویه گویای این است که شاخص گرایش اقتصادی به طور قابل توجهی کاهش یافته و حدود 6.2 واحد از 116.3 در ماه دسامبر به 110.1 در ژانویه پایین آمده است. همه بخش‌ها به جز بخش ساخت‌وساز در این کاهش نقش داشته اند و شاخص‌های مصرف‌کننده و خرده‌فروشی بیشترین افت را داشتند. شاخص های تولید در ژانویه 5.1 واحد کاهش یافت اما در سطح بالاتر از حد نرمال باقی ماند. در همین حال، شاخص اعتماد مصرف کننده به پایین ترین حد خود از نوامبر 2020 سقوط کرد و 8.2 واحد از 98.3 به 90.1 سقوط کرد.

 

جریمه 9 میلیارد کرون اسکانیا به دلیل نقش داشتن در کارتل کامیون‌های صنعتی

 بنابر گزارش خبرگزاری DI، دادگاه عمومی اتحادیه اروپا جریمه 9 میلیارد کرونی اسکانیا را به دلیل نقشش در کارتل حمل و نقل غیرقانونی طولانی مدت در اروپا تأیید کرده است. این جریمه در سال 2017 به همراه پنج سازنده کامیون دیگر که در تعیین قیمت ها همکاری داشتند، برای اسکانیا اعمال شد. در حالی که سایر سازندگان با پرداخت جریمه موافقت کردند، اسکانیا درخواست تجدید نظر کرد. دادگاه اکنون جریمه را تأیید کرده و در نتیجه امکان کاهش قابل توجه را از بین برده است. 

 

قیمت گازوئیل به یک رکورد دیگر افزایش یافته است

پمپ بنزین‌های زنجیره ای قیمت گازوئیل را در جایگاه‌های سوخت خود با  20 اوره افزایش به 21:52 کرون در هر لیتر افزایش می دهند. این را می‌توان با تقریباً 19 کرون در هر لیتر در پایان دسامبر، قبل از تعدیل مالیات و افزایش الزامات برای ادغام سوخت های زیستی مقایسه کرد. افزایش قیمت ها به این معنی است که اکنون برای پر کردن مخزن با 50 لیتر گازوئیل 1076 کرون هزینه بر می دارد. این میزان در ماه قبل حدود 950 کرون بود. قیمت بنزین نیز روز دوشنبه حدود 15 اوره افزایش یافته و به رکورد 19:04 کرون در هر لیتر برای بنزین اکتان 95 رسیده است. قیمت سوخت های زیستی (HV100) و اتانول (E85) همزمان 20 اوره در هر لیتر افزایش می یابد و به ترتیب به 25:57 کرون در لیتر و 15:99 کرون می رسد.

 

افزایش حقوق بازنشستگان

به گزارش خبرگزاری Omni  دولت سوئد تصمیم دارد حقوق بازنشستگانی را که در شایط مالی خوبی ندارند را افزایش دهد. این پیشنهاد توسط اردلان شکرابی وزیر بیمه اجتماعی ارائه شد. حداکثر مبلغ افزایش هزار کرون در ماه خواهد بود، پولی که نباید از آن مالیات گرفته شود و به طور متوسط، این افزایش 750 کرون خواهد بود. به گفته شکرابی، هزینه این طرح حدود 4.9 میلیارد کرون است. تقریبا یک میلیون نفر واجد شرایط دریافت این افزایش حقوق می‌شوند.

 

نوآوری سوئدی موثر در برابر ویروس ها

اکنون نوع جدیدی از دستگاه تصفیه هوا برای مصارف خانگی در دسترس است. از همین فناوری در مراقبت های بهداشتی برای حذف آلاینده‌ها، باکتری‌ها، ویروس ها و آلرژی‌ها استفاده می‌شود. یوهان لوندبرگ، موسس شرکت Lulea Ozoneair می‌گوید: این خبر مهمی است که اکنون می‌توان از این فناوری در خانه‌های شخصی  نیز استفاده کرد. دستگاه تصفیه هوا Purify توسط شرکت Ozoneair مستقر در Luleå ساخته شده است. این دستگاه بدون استفاده از Oxyplasma به فیلترها متکی نیست - فناوری منحصر به فردی که هوای اتاق و سطوح آن را تمیز می‌کند. یوهان لوندبرگ، بنیانگذار Ozoneair، می‌گوید: این نه تنها هوایی را که از آن عبور می‌کند، مانند یک تصفیه کننده معمولی هوا تمیز می‌کند - بلکه تمام هوای موجود در فضا و همچنین سطوح آن را تمیز می‌کند و ادامه می دهد. وی می افزاید دستگاه آلاینده‌هایی را که هزار برابر کمتر از فیلترهای موجود در یک تصفیه کننده هوای معمولی می‌توانند جذب کنند، حذف می‌کند. تحقیقات جدید و آزمایش‌های آزمایشگاهی مستقل نشان می‌دهد که Purify و Oxyplasma نوآورانه آن، 99.24 درصد از ویروس‌های موجود در هوا و سطوح را پس از دو ساعت استفاده از بین بردند. بنابراین Purify می‌تواند یک لایه حفاظتی اضافی در برابر گسترش عفونت ایجاد کند و در عین حال سطوح را ضد عفونی کند.

 

 افزایش قیمت مسکن

پس از کاهش قیمتها در پایان سال گذشته، افزایش قیمت مسکن در سال 2022 آغاز شد. قیمت مسکن به ویژه در مناطق شمال و مرکز سوئد برجسته بوده و قیمت آپارتمان در Stormalmö و در بخش‌های شمالی بیشترین افزایش را داشت. این وضعیت بیانگر این است که قیمت‌ها بار دیگر در بخش‌های بزرگی از کشور در سطوح بی‌سابقه ای قرار دارند. رابرت بیژه، اقتصاددان ارشد موسسه SBABدر این خصوص می‌گوید که نوسان قیمت ها در پایان سال و سپس بهبود در ژانویه طبیعی است، اما نوسانات در مناطق شمالی "خیلی زیاد است."

 

عامل انسانی در پشت مشکلات فناوری اطلاعات: "محافظت بهتر مورد نیاز است"

به گزارش رادیو سوئد خطاهای سیستم و عامل انسانی پشت اکثر حوادث فناوری اطلاعات در سوئد هستند. به این موضوع در گزارش سالانه جدید MSBاشاره شده است. این گزارش همچنین بیان می‌کند که توسعه دیجیتال سریعتر از کار امنیتی واقعی مقامات و سایر ارائه دهندگان خدمات دیجیتال و مهم اجتماعی است. مارتین پالمکویست، تحلیلگر بخش امنیت سایبری آژانس، فکر می‌کند که وضعیت آمادگی باید بهبود پیدا کند. - سیستم های فناوری اطلاعات در حال رشد و پیچیده تر شدن هستند. این موضوع آسیب پذیری‌های جدیدی ایجاد می‌کند و می‌تواند عواقب بیشتری هم در داخل و هم در خارج از سازمان داشته باشد.

 

هشدار در مورد قیمت بالای مواد غذایی

قیمت مواد غذایی سوئد در سال 2022 به شدت افزایش خواهد یافت. انجمن صنایع غذایی سوئد در گزارش اخیر خود می نویسد دلیل این موضوع این است که هزینه‌های تولیدکنندگان مواد غذایی برای مواد خام، انرژی و بسته بندی به سطوح بی سابقه ای در سه ماهه چهارم سال 2021 افزایش یافت. کارل اکردال در بیانیه مطبوعاتی می‌گوید: در طول دوازده سالی که به عنوان اقتصاددان ارشد برای این انجمن کار کرده ام، هرگز چیزی شبیه به آن ندیده‌ام و آن را به عنوان یک طوفان کامل توصیف می‌کند که از نظر فشار هزینه به یک "ابر طوفان" کامل تبدیل شده است. در سایت این انجمن آمده انجمن صنایع غذایی سوئد یک سازمان کارفرمایی و صنعتی است که تلاش می‌کند اطمینان حاصل نماید شرکت های مواد غذایی در سوئد با شهرت و تنوع بالا مشخص می‌شوند و رشد، سودآوری و رقابت خوبی دارند.

https://www.livsmedelsforetagen.se/

مخالفت با گنجاندن گازهای فسیلی در طبقه بندی اتحادیه اروپا

فایننشال تایمز گزارش می دهد که سوئد و هلند به جمع کشورهایی پیوسته اند که مخالف گنجاندن گازهای فسیلی در طبقه بندی اتحادیه اروپا هستند. سوئد و هلند، همراه با اتریش و دانمارک، سندی را امضا کرده‌اند که بر اساس آن می‌گویند که گاز تنها در صورتی که کمتر از 100 گرم دی اکسید کربن در هر کیلووات تولید کند، به عنوان انرژی سبز در نظر گرفته شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما