معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۴

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 بانک مرکزی در بازار بین بانکی یک میلیارد دلار ارز فروخت

بانک مرکزی با هدف جلوگیری از سقوط ارزش گریونا، فعالانه در بازار بین بانکی ارز می فروشد. بر اساس پیام بانک مرکزی، این بانک از دوشنبه 24 تا جمعه 28 ژانویه در بازار ارز بین بانکی کشور 336.3 میلیون دلار برای حمایت از گریونا عرضه کرد. بدین ترتیب بانک مرکزی از آغاز سال تا 28 ژانویه برای تثبیت وضعیت و ارزش گریونا از ذخایر خود معادل یک میلیارد و 68 میلیون دلار ارزهای خارجی در بازار داخلی اوکراین فروخت.

https://biz.nv.ua/ukr/finance/kurs-dolara-prodazh-nacbankom-valyuti-na-mizhbanku-perevishchiv-1-mlrd-novini-ukrajini-50211756.html

 

کاهش ارزش گریونا: تنها وضعیت روبل بدتر از گریونا می‌باشد

نرخ ارزش گریونا در مقابل دلار برای نخستین بار در چهار سال گذشته به رقم 29 گریونا به ازای یک دلار نزدیک می‌شود. پول ملی اوکراین از آغاز امسال در رتبه بندی ضعیف ترین ارزهای جهان در رده دوم جای گرفته است. گریونا از آغاز سال 5.5% از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. روبل روسیه در این جدول در رده نخست جاری گرفته است. ارزش پول روسیه از اول ژانویه 2022 تاکنون 5.6% کاهش یافته است.

https://news.obozrevatel.com/economics/economy/huzhe-tolko-rublyu-grivnya-okazalas-na-2-m-meste-v-spiske-samyih-slabeyuschih-valyut-mira.htm

 

نظر اقتصاددان درباره افزایش نرخ بهره محاسباتی

الگ پندزین کارشناس امور اقتصادی معتقد است: اقدام بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره محاسباتی به 10% در ژانویه، تلاشی برای ممانعت از رشد بیشتر تورم بود. وی گفت: تا آنجا که من می دانم، بانک مرکزی قصد داشت با افزایش نرخ بهره محاسباتی وضعیت تورم را بهبود ببخشد. آنها چنین منطقی دارند. هرچه ارزش پول و منابع مالی بیشتر باشد، وام کمتری دریافت خواهد شد و هر چه وام کمتری دریافت شود و منابع مالی گرانتر باشند، توسعه اقتصادی محدودتر شده و بخش تجارت و صنعت برای توسعه خود تقاضای کمتری خواهد داشت و در نتیجه قیمت کالاها کاهش خواهد یافت؛ زیرا قیمت کالاها و اجناس به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد و چنانچه قیمت کالاها ارزانتر باشد، تورم اقتصادی نیز کاهش خواهد یافت. وی افزود: نرخ بهره محاسباتی شاخص رفاه مالی در بازار و تغییر آن روشی برای مهار تورم است؛ اما من روش افزایش نرخ بهره برای مهار تورم را «شلیک به پای خود» می دانم.

https://golos.ua/news/ekonomyst-prokommentyroval-povyshenye-uchetnoj-stavky

 

سفر اتباع خارجی به اوکراین 26 درصد افزایش یافته است

سازمان دولتی مرزبانی بر اساس داده‌های سال 2021 اعلام کرد: سفر اتباع خارجی به اوکراین در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن 26% افزایش یافت. مولداوی همچون سالهای گذشته در رده نخست جای گرفته است و بیش از 1.05 میلیون شهروند این کشور در سال گذشته به اوکراین سفر کرده اند. روسیه و لهستان به ترتیب با سفر 518 و 310 هزار نفر در جایگاه‌های دوم و سوم جای گرفتند. سفر اتباع بلاروس در سال گذشته 41% کمتر شد و 272 هزار نفر به اوکراین آمدند و در رده چهارم قرار گرفته اند. بر اساس داده‌های منتشره در سال گذشته 4 میلیون و 270 هزار شهروند خارجی به اوکراین سفر کرده اند.

https://dp.reporter.ua/articles/v-ukraine-uvelichilsja-potok-inostrancev-na-26

 

بانک مرکزی پیش بینی‌های خود در خصوص تورم و تولید ناخالص داخلی را بدتر کرد

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: رشد امسال تولید ناخالص داخلی به 3.4% خواهد رسید. این در حالیست که در پیش بینی قبلی 3.8% اعلام شده بود. بانک مرکزی گفت: پیامدهای همه گیری کرونا، افزایش تنش های ژئوپلیتیکی، کمبود عرضه برخی از محصولات اساسی در جهان و افزایش قیمت انرژی از جمله عواملی است که رشد تولید ناخالص داخلی امسال اوکراین را کاهش می دهند. از طرف دیگر هزینه‌های امسال و دو سال آینده مصرف کنندگان بین 5 تا 6% در سال افزایش خواهند یافت. نرخ بیکاری در کشور امسال به 9.1% و در سال آینده به 8.9% خواهد رسید. دستمزدها نیز از نظر اسمی 15.2% و بطور واقعی 6.1% افزایش خواهند یافت. تورم اقتصادی به 7.7% خواهد رسید. این در حالیست که در پیش بینی قبلی تورم برای امسال 5% برآورد شده بود.

https://banker.ua/nacbank-prognoz-vvp-ukrainy/

 

بانک مرکزی: دستمزدها در اوکراین در سال گذشته 20% افزایش یافت

هر چند که در سال گذشته احیای اقتصادی سطح ضعیفی داشت اما درآمد خانوارهای اوکراینی و بخصوص دستمزدها رشد چشمگیری یافت و از میزان رشد تولید بیشتر بود. بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: دستمزدهای اسمی در اوکراین در سال گذشته 20% افزایش یافت و میزان واقعی آن 9.8% بیشتر شد. درآمدها در سال گذشته نیز افزایش قابل توجهی داشت و تنها در سه ماهه سوم علیرغم افزایش فشارهای تورمی‌باز هم 6.8% بیشتر از سال پیش از آن بود.

سازمان دولتی آمار هم اعلام کرد: در دسامبر سال گذشته میانگین دستمزدهای پایه در اوکراین افزایش قابل توجهی داشت و در مقایسه با نوامبر همان سال 22.5% رشد کرد. رشد دستمزدهای پایه در اوکراین در سال گذشته 23.1%محاسبه و اعلام شد. بر اساس محاسبات، در دسامبر 2021، میانگین دستمزدهای پایه در کشور 17453 گریونا بود که 2.7 برابر سطح معیشتی و حداقل هزینه‌های زندگی است. میانگین حقوق های پایه در کی یف در آخر ماه دسامبر 26759 گریونا بود که بیشترین میزان در اوکراین است. کمترین میانگین حقوق های پایه در اوکراین در استان کیرووگراد ثبت شد که 13331 گریونا اعلام شد.

https://biz.nv.ua/ukr/economics/zarplati-v-ukrajini-nbu-vvazhaye-shcho-dohodi-ukrajinciv-strimko-zrostayut-novini-ukrajini-50212095.html

https://culturemeter.od.ua/srednjaja-zarplata-v-ukraine-vyrosla-do-175-tys-griven-130624/

 

شورایعالی قانون «تعطیلی و نگهداری» بخشی از خطوط لوله گاز را تصویب نمود

شورایعالی «اصلاحات در قانون «نفت و گاز» در مورد تعریف نگهداری و حفاظت از خطوط لوله گاز تعطیل شده» را تصویب نمود. بر اساس این قانون در سامانه خطوط لوله گاز «خطوط لوله حساس» تعریف می‌شوند. خطوط لوله گاز که مورد استفاده نیست یا در وضعیت فنی ضعیفی قرار دارند که بازسازی آنها غیر ممکن یا از نظر اقتصادی مقرون به صرف نیست و یا در سه سال اخیر برای انتقال گاز مورد استفاده قرار نگرفته اند، بخشی از خطوط لوله «حساس» محسوب نمی‌شوند. تعطیلی چنین لوله‌های ایمنی حمل و نقل گاز را به خطر نمی اندازد. این قانون برای بهینه سازی فعالیت و کار اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین و کاهش هزینه‌ها به تصویب رسید.

https://kosatka.media/uk/category/gaz/news/verhovnaya-rada-odobrila-zakonoproekt-o-konservacii-chasti-gts

 

سطح تامین کود شیمیایی برای کشاورزان به 22% رسید.

موجودی کود شیمیایی موسسات کشاورزی در انبارها تا 27 ژانویه 22% نیازشان است. این در حالیست که در تاریخ 21 ژانویه این سطح معادل 11% نیاز کشاورزان برای عملیات کاشت و زراعت بود. در حال حاضر موجودی کود شیمیایی در موسسات کشاورزی 200.95 هزار تن اعلام شده، در حالی که برای عملیات بهاره کشاورزی 909.4 هزار تن کود شیمیایی مورد نیاز است که از این میزان 141.1 هزار تن کود اوره و 35.4 هزار تن کودهای فسفاتی هستند.

https://agroportal.ua/news/rastenievodstvo/zabezpechennya-agrarijiv-dobrivami-za-tizhden-zroslo-do-22

 

دولت برای خرید ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان وام می دهد

وزارت سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار اعلام کرد: صندوقی با سرمایه 24 میلیارد گریونا ایجاد شده است که برای کمک کشاورزان جهت خرید تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی اعتبار می دهد. این وزارتخانه گفت: صندوق مذکور تا 50% مبلغ اصلی باقی مانده از وام دریافتی را در تمام مدت دوره قرارداد وام تضمین می‌کند؛ اما سقف این دوره نباید بیشتر از 10 سال باشد. موسسات کشاورزی کوچک، خرد و متوسط که عمده فعالیت آنها در بخش کشاورزی است و حداکثر 500 هکتار اراضی کشاورزی در اختیار دارند، حق استفاده از این مزایای اعتباری را دارند.

https://agrotimes.ua/tehnika/uryad-nadavatyme-agrariyam-kredyty-na-kupivlyu-silgosptehniky/

 

برای نخستین بار در اوکراین همه 15 واحد قدرتی نیروگاه‌های اتمی در مدار تولید قرار گرفتند

شرکت ملی انرژی اتمی «انرگواتم» اعلام کرد: چهارمین واحد قدرتی نیروگاه اتمی در ریونه به شبکه برق متصل شد و بدین ترتیب برای نخستین بار در تاریخ انرژی اتمی اوکراین، تمام 15 واحد نیروگاهی اتمی‌بطور همزمان در مدار قرار دارند و برق تولید می‌کنند. واحد قدرتی مذکور در نیروگاه اتمی ریونه پس از تعمیرات دوره ای و سوخت گیری هسته ای به شبکه تولید برق متصل شد. لازم به ذکر است از 15 واحد نیروگاه‌های اتمی اوکراین 13 واحد با راکتورهای نوع VVER-1000 و دو واحد با رآکتورهای نوع VVER-440 هستند که از یکشنبه 30 ژانویه در مدار تولید برق قرار دارند.

https://www.bagnet.org/news/economics/1327172/v-ukraine-vpervye-zapustili-vse-15-energoblokov-na-aes

 

زلنسکی: سامانه مالی تحت کنترل است

رئیس جمهور در افتتاحیه هفتمین اجلاسیه دوره اخیر شورایعالی اعلام کرد: اقتصاد ما در حال تثبیت، سامانه مالی بطور کامل تحت کنترل است؛ درآمدهای بودجه در ژانویه از 7 میلیارد گریونا فراتر رفت و گریونا امروز وضعیت بهتری دارد و دیروز به میزان 30 کوپک تقویت شد. زلنسکی گفت: ما به تدریج به مسیر پایدار و برنامه ریزی شده اقتصاد باز می‌گردیم. نزدیک به یک هفته است که در بازارهای مالی بین المللی برای اوراق بهادار روند مثبتی شکل گرفته است. ارزش آنها به سطح پیشین باز می‌گردد زیرا جهان مالی آینده اوکراین را با خوش بینی ارزیابی می‌کند. لازم به ذکر است که زلنسکی در هفته گذشته در نشستی با رسانه‌های خارجی اعلام کرده بود حداقل 4 تا 5 میلیارد دلار برای ثبات اقتصاد اوکراین مورد نیاز است.

https://news.finance.ua/ua/news/-/507968/finansova-systema-pid-kontrolem-zelenskyj

 

رده بندی هزینه زندگی: اوکراین در رده 121 جهانی

مطابق با جدول رتبه بندی کشورهای جهان از نظر هزینه‌های زندگی که توسط سرویس تحقیقاتی Zgіdno آماده و تنظیم شده، اوکراین در میان 139 کشور جهان در رده 121 قرار گرفت. جزایر برمودا در این جدول به عنوان گرانترین کشور در رده اول قررا دارد. شاخص قدرت خرید نشان دهنده قدرت خرید کالا و خدمات بر اساس میانگین دستمزدهای آن کشور با احتساب مالیات هاست. این شاخص در اوکراین 32.22 نمره محاسبه شده است. شاخص قدرت خرید در اوکراین کمتر از روسیه (37.41) و مولداوی (33.43) اما بیشتر از بلاروس (31.78) اعلام شد. شاخص های این جدول برای اوکراین هزینه زندگی: 30.71، اجاره مسکن: 10.57، محصولات غذایی: 26.3 و قدرت خرید: 32.22 است. اوکراین از نظر هزینه‌های زندگی با 30.71 نمره در رده 121، یک پله پایین تر از بلاروس و یک پله بالاتر از نیجریه جای گرفته که نشان می دهد هزینه زندگی در اوکراین کمتر از بلاروس اما بیشتر از نیجریه است. هزینه‌های زندگی در پاکستان در میان 139 کشور مورد مطالعه کمترین گزارش شده و این کشور در رده 139 جای گرفته است.

http://budport.com.ua/news/23396-reyting-vartosti-zhittya-v-ukrajni-zhiti-deshevshe-nizh-v-bilorusi-ale-dorozhche-nizh-u-nigerij

 

زلنسکی اطمینان داد: گریونا تقویت می‌شود

رئیس جمهور در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مارک روته نخست وزیر هلند نسبت به تثبیت وضعیت بازار ارز و تقویت ارزش گریونا اطمینان داد و گفت: من اعتقاد دارم که امروز ما وضعیت را حفظ کرده ایم. با گام های مختلفی که برداشتیم، گریونا را تثبیت و بازار را آرام نمودیم. هم اکنون شاهد «تقویت پول ملی اوکراین» هستیم.

https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3396394-zelenskij-zapevnae-so-grivna-zmicnuetsa.html

 

آمار سال 2021: رشد بخش عمرانی

حجم ساخت و ساز و امور عمرانی در سال 2021 در مقایسه با سال پیش از آن 5.6% افزایش یافت. رشد امور عمرانی در دسامبر سال گذشته هم در مقایسه با نوامبر 21% اعلام شد. بر اساس گزارش سازمان دولتی آمار، رشد امور عمرانی و ساخت و ساز در ساخت ابنیه و مجتمع های مسکونی در سال گذشته 7.6%، ساخت ابنیه مسکونی 16.8%، ابنیه غیر مسکونی 3.2% و سازه‌ها و تاسیسات مهندسی 3.1% بود. ارزش کل امور ساختمانی انجام شده در اوکراین در سال گذشته 253.9 میلیارد گریونا محاسبه و اعلام شد.

https://www.rbc.ua/rus/news/itogi-2021-goda-stroitelnaya-otrasl-ukrainy-1643635854.html

 

تولید صنعتی در طول یک سال 1 درصد رشد داشت

سازمان دولتی آمار اعلام کرد: تولید صنعتی در کشور طی سال 2021 به میزان 1.1% رشد کرد. این در حالیست که در سال 2020 به میزان 5.2% سقوط کرده بود. در مقایسه با سال2020 بخش صنایع استخراج و معدن تنها 0.9% و صنایع فرآوری و تبدیلی 1.5%، رشد داشت ولی حوزه تولید و توزیع برق و گاز شاهد 0.1% کاهش و افت بود.

https://biz.censor.net/n3313192

 

ادامه رشد قیمت مسکن در اوکراین

الگ پریخودکو مدیر شرکت توسعه عمرانی « Greenol» معتقد است: بازار مسکن در سال 2022 سقوط نخواهد کرد، شرکت های عمرانی سازنده مجتمع های مسکونی ورشکسته نخواهند شد، میانگین قیمت مسکن امسال کاهش نخواهد یافت و بازار مسکن همچنان رونق خود را حفظ خواهد کرد. بر اساس پیش بینی‌ها قمیت پیش فروش مسکن در بهار امسال با توجه میزان پیشرفت امور عمرانی پروژه بین 5% تا 10% افزایش خواهد یافت. وی افزود: همه متقاضیان قادر به دریافت وام رهنی با بهره سالانه 5% نخواهند بود اما این امر بر روی قیمت ها و بازار مسکن تاثیر نخواهد گذاشت.

https://profidom.com.ua/novosti/regiony/41940-tseny-na-zhile-prodolzhat-rasti

 

هیات وزیران ارزش تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال گذشته را اعلام داشت

نخست وزیر در جریان ملاقات سالانه با شرکت های عضو اتاق بازرگانی ایالات متحده در اوکراین اعلام کرد: ارزش تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال گذشته بیش از 195 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 2020 بیش از 3% رشد داشت. شمیگال گفت: ما شاهد اجرای بیش از برنامه بودجه در سال گذشته بودیم. فشار بر تجارت هر سال کاهش یافته، درآمدهای واقعی مردم نیز حداقل 6% افزایش داشته است. وی توجه حاضران را به بهبود وضعیت عملکرد و فعالیت حوزه فن آوری اطلاعاتی در اوکراین معطوف کرد و افزود: رشد این بخش به میزان 5 میلیارد دلار در سال 2020 و به اندازه 7 میلیارد دلار در سال 2021 قابل توجه است. امروز بخش فن آوری اطلاعات اوکراین یکی از مهمترین بازیگران در نقشه فن آوری‌های اطلاعاتی اروپاست. بخش عمران هم در سال گذشته 6% رشد داشت و دولت از طریق وام های رهنی و همچنین اجرای طرح های بزرگ زیرساختی بخش عمران را فعالانه توسعه می دهد.

https://fbc.ua/news/ekonomika-uk/u-kabmini-pidrahuvali-vvp-ukrayini-za-minulij-rik/

 

افزایش قیمت نان در فروشگاه‌های اوکراین

قیمت انواع نان در آغاز ماه فوریه در مقایسه با میانگین قیمت در ماه ژانویه افزایش یافت. بر اساس بررسی‌های میدانی انجام شده در فروشگاه‌های زنجیره ای توسط وزارت دارایی، قیمت نان گندم 650 گرمی‌که در ماه ژانویه بطور متوسط 25.20 گریونا قیمت داشت، در آغاز ماه فوریه به قیمت 25.95 گریونا فروخته می‌شود. این در حالیست که قیمت این نوع نان سال گذشته 20.46 گریونا بود. نان گندم برش خورده 600 گریونایی که در ماه ژانویه بطور متوسط 23.40 گریونا قیمت داشت در اول فوریه به قیمت 25.50 گریونا فروخته می‌شود قیمت این نان در آوریل سال گذشته 21 گریونا بود.

https://hvylya.net/news/246404-supermarkety-izmenili-ceny-na-hleb

 

انتقال 15 میلیارد دلار به اوکراین توسط کارگران مهاجر

حواله‌ها و انتقالات بانکی شخصی از خارج به اوکراین از سوی کاگران مهاجر اوکراین در دسامبر یک میلیارد و 343 میلیون دلار بوده است که 12.6% بیشتر از دسامبر سال 2020 (1 میلیارد و 193 میلیون دلار) است. سرویس مطبوعاتی بانک مرکزی اوکراین ضمن اعلام این خبر، ارزش کل حواله‌های و انتقالات پولی شخصی از خارج به اوکراین در سال گذشته را 15 میلیارد و 26 میلیون دلار اعلام کرد که 25.4% بیشتر از سال 2020 است. کل حواله‌ها و انتقالات ارزی در سال 2020 معادل 11 میلیارد و 980 میلیون دلار بود.

https://www.bagnet.org/news/economics/1327309/zarobitchane-v-2021-godu-pereveli-v-ukrainu-15-milliardov-dollarov

 

بودجه دولت در ژانویه 13 درصد بیش از برنامه‌ها اجرا شد

مطابق با گزارش سازمان دولتی خزانه داری، درآمد بودجه امسال 89.1 میلیارد گریونا بود که در مقایسه با ژانویه سال گذشته 34.6% و نسبت به برنامه درآمد بودجه برای ژانویه امسال 13.4% بیشتر است. درآمد صندوق عمومی‌بودجه در ژانویه 78 میلیارد گریونا اعلام شد که 13.1% بیشتر از برنامه بودجه است. بودجه دولتی در ژانویه 32.2 میلیارد گریونا از محل عوارض گمرکی درآمد داشت که 20.1% بیشتر از برنامه ریزی‌ها و 46% بیشتر از ژانویه سال گذشته است. سازمان دولتی مالیات نیز 43.2 میلیارد گریونا به خزانه دولت واریز کرد که 11.4% بیش از برنامه و 29.8% بیشتر از درآمد مالیات در ژانویه سال 2021 است.

https://fbc.ua/news/ekonomika-uk/derzhbyudzhet-za-sichen-perevikonali-na-13/

 

نشریه Worldsteel : اوکراین، رتبه 14 تولید کنندگان بزرگ فولاد در جهان

بر اساس رده بندی تنظیم شده توسط نشریه Worldsteel، اوکراین از نظر تولید فولاد و فلزات آهنی در سال گذشته در رده 14 جهانی جای گرفت. بر اساس رده بندی مذکور 10 کشور بزرگ تولید کننده فولاد در جهان در سال گذشته به ترتیب: چین (1.03 میلیارد تن، 3% کاهش)، هند (118.1 میلیون تن، 17.8% افزایش)، ژاپن (96.3 میلیون تن، 14.9% افزایش)، ایالات متحده (86 میلیون تن، 18.3% افزایش)، روسیه (75.97 میلیون تن، 6.1% افزایش)، کره جنوبی (70.5 میلیون تن، رشد 5.2%)، ترکیه (40.36 میلیون تن، رشد با 12.7%)، آلمان (40 میلیون تن، رشد 12.3%)، برزیل (36 میلیون تن، رشد 14،7%) و ایران (28.46 میلیون تن، کاهش 1.8%) بودند. پس از این ده کشور، کشورهای: ایتالیا (24.4 میلیون تن، افزایش 19.7%)، ویتنام (23.56 میلیون تن، افزایش 4.8%)، تایوان (23.25 میلیون تن، افزایش 10،9%)، اوکراین (21.36 میلیون تن) در رده‌های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع، در سال گذشته 64 کشور تولید کننده فولاد و فلزات آهنی، 1.91 میلیارد تن فولاد تولید کردند که 3.6% بیشتر از سال 2020 است.

https://biz.censor.net/n3312196

 

* براساس اعلام بانک مرکزی اوکراین نرخ تسعیر هر دلار معادل 28.27 گریونا و هر یورو معادل 31.92 گریونا محاسبه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما