معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۹

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کرونا؛ دولت ژاپن به کسب و کارهای کوچک یارانه می دهد

دولت ژاپن پذیرش درخواست یارانه نقدی برای کسب و کارهای کوچک و متوسطی که به دلیل همه گیری ویروس کرونا با کاهش فروش مواجه شده اند را آغاز کرده است.وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن روز دوشنبه پذیرش آنلاین درخواست ها را آغاز کرد.در این طرح به کسب و کارها بسته به اندازه شان تا سقف2.5 میلیون ین یارانه پرداخت می‌شود.

شرکت هایی که میزان فروش آنها در هر یک از ماه‌های بین نوامبر سال گذشته تا مارس امسال نسبت به همان ماه در سال پیش از آن بیش از 30 درصد کاهش داشته شامل این طرح می‌شوند.طرح های یارانه قبلی تنها شرکت هایی را پوشش می داد که فروش آنها در یک ماه خاص بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته بود. این طرح شامل افراد خویش فرما مانند فریلنسرها نیز می‌شود. برای جلوگیری از کلاه برداری ابتدا یک حسابدار مالیاتی دارای مجوز یا نهادی مانند اتاق بازرگانی باید این درخواست ها را تایید کند.

 تخصیص بودجه­ بیش از 7 تریلیون ینی برای استان توکیو

بودجه­ ی استان توکیو برای سال 2022، مبلغ 7 تریلیون و 801 میلیارد ین در نظر گرفته شده است. علی­رغم پایان پذیرفتن المپیک و پارالمپیک و کاهش بسیار هزینه­ های مرتبط با آن، به دلیل انجام اقدامات مقابله ­ای با کرونا و پیش­برد طرح کاهش 50 درصدی انتشار دی اکسیدکربن تا سال 2030، این بودجه­ سنگین برای توکیو اختصاص یافته است.

استفاده از طرح "ماشه" جهت کنترل قیمت بنزین

هاگی­ئودا وزیر اقتصاد ژاپن در خصوص اقدامات تکمیلی کاهش قیمت بنزین اعلام کرد در صورتی که قیمت بنزین کاهش نیابد این کشور مجبور است از طرح "ماشه" استفاده نماید. طرح ماشه در صورتی که 3 ماه متوالی قیمت بنزین از 160 ین فراتر گردد، با کاهش بخشی از مالیات بنزین قیمت آن را تحت کنترل در خواهند آورد. این طرح بعد از وقوع زلزله بزرگ شرق ژاپن و افزایش هزینه­های دولت، توسط حزب لیبرال دموکرات متوقف شده بود.

افت تولید صنعتی ژاپن در ماه دسامبر ۲۰۲۱

تولید صنعتی ژاپن در ماه دسامبر سال گذشته میلادی افت داشت که افزایش دو ماه پیش از آن را معکوس کرد.کمبود قطعات و تنگناهای لجستیکی دوباره به تولید ضربه زدند.وزارت صنایع ژاپن می‌گوید شاخص تولید در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل از آن یک درصد افت داشت.تولید بویلرهای تولید برق و موتور برای ماشین‌های صنعتی تقریبا ۵ درصد کاهش داشت. تولید وسایل ساخت تراشه، تراکتور و دیگر ماشین آلات تولیدی3.2درصد افت کرد.نظرسنجی این وزارتخانه پیش بینی می‌کند که در ماه ژانویه تولید5.2درصد و در ماه فوریه2.2درصد افزایش پیدا کند. مسئولان این وزارتخانه ارزیابی کلی خود از اوضاع را بدون تغییر نگه می دارند و می‌گویند تولید نشانه‌هایی از بهبودی را نشان می دهد. اما آنها هشدار می دهند که خودروسازان برخی از خطوط تولید خود در ماه جاری را متوقف کردند.آنها همچنین از نزدیک بر تأثیر اقتصادی افزایش مبتلایان به سویه اومیکرون ویروس کرونا نظارت می‌کنند.

 شرکت های ژاپنی: دستیابی به هدف کربن صفر امکان پذیر است

 نتایج یک یک نظرسنجی ان اچ کی حاکی از آن است که اکثر شرکت های بزرگ ژاپنی معتقدند این کشور می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ به هدف کربن صفر دست یابد. دولت ژاپن سال ۲۰۵۰ را سال هدف برای دستیابی به انتشار صفر خالص گازهای گلخانه ای قرار داده است.ان اچ کی این نظرسنجی را بین ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ تا ۱۴ ژانویه امسال از ۱۰۰ شرکت به عمل آورد.در پاسخ به این پرسشنامه چندگزینه ای، ۶ شرکت معتقد بودند که رسیدن به هدف کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ بدون مشکل عمده ای قابل دستیابی است. ۵۷ شرکت گفتند این امر امکان پذیر است اما آسان نخواهد بود. ۱۱ شرکت از این هم بدبین تر بوده و گفتند دستیابی به این هدف دشوار خواهد بود.در بخش دیگر این نظرسنجی همچنین درباره تاثیر افزایش اقدامات در جهت کربن زدایی سوال شده بود.۷۵ شرکت در پاسخ به این سوال گفتند نوآوری‌های تکنیکی بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

۵۲ شرکت معتقد بودند مصرف کنندگان نسبت به شرایط زیست محیطی آگاهتر شده اند. ۳۶ شرکت گفتند استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر و مواد سازگار با محیط زیست باعث افزایش قیمت ها شده است.برخی از شرکت ها نیز به نکات مثبتی اشاره کردند از جمله این نظریه که فناوری کربن زدایی باعث ایجاد فرصت های تجاری جدید می‌شود.

 بهای معاملات آتی نفت خام در توکیو به بالاترین رقم طی ۷ سال گذشته رسید

برای نخستین بار طی بیش از ۷ سال گذشته، بهای معاملات آتی نفت خام در بازار توکیو در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به احتمال قطع زنجیره تامین این کالا، به بالای ۶۰ هزار ین برای هر کیلولیتر رسید.منابع بازار پیش بینی می‌کنند که قیمت ها تا زمانی که شرایط جهانی بهتر شود، همچنان بالا خواهد ماند.در خلال معاملاتی که انجام شد، قیمت معاملات آتی نفت خام دوبی برای تحویل در ماه ژوئن به ۶۰۴۴۰ ین یا حدود ۵۲۰ دلار برای هر کیلولیتر رسید.سرمایه گذاران نگرانند که تنش بین روسیه و اوکراین و برخی عوامل دیگر ممکن است باعث کاهش عرضه شود.برای نخستین بار طی بیش از ۷ سال و ۳ ماه، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در یک زمان به بالای ۸۸ دلار برای هر بشکه رسید.

 تویوتا پرفروش ترین خودروساز سال ۲۰۲۱ در جهان بود

تویوتا در سال ۲۰۲۱ پرفروش ترین شرکت خودروسازی جهان شد و برای دومین سال متوالی جایگاه نخست خود را حفظ کرد.این شرکت خودروسازی ژاپنی میزان فروش گروهی سال ۲۰۲۱ خود در جهان را ۱۰ میلیون و ۴۹۵,۵۴۸ دستگاه اعلام کرد که10.1درصد نسبت به سال پیش از آن بیشتر است. این رقم شامل فروش شرکت های دایهاتسو و هینو که شرکت های زیرمجموعه تویوتا هستند نیز می‌شود.

شرکت فولکس واگن آلمان، نزدیک ترین رقیب تویوتا، فروش گروهی خود در کل سال ۲۰۲۱ را حدود8.9 میلیون دستگاه اعلام کرده است.تویوتا از تابستان تا پاییز ۲۰۲۱ به دلیل کمبود قطعات ناشی از همه گیری جهانی کرونا مجبور به کاهش تولید شده بود. اما این شرکت توانست تاثیر این کاهش تولید را محدود کند و فروش خود در آمریکا و چین را افزایش داد.فروش دیگر خودروسازان عمده ژاپنی نیز اغلب نسبت به سال ۲۰۲۰ که طی آن بر اثر همه گیری کرونا ضربه خوردند، بیشتر بود. هوندا ۴ میلیون و ۴۸۹,۹۲۰ دستگاه خودرو فروخت که0.7 درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. فروش نیسان با0.9 درصد افزایش به ۴ میلیون و ۶۵۰۱۴ دستگاه، فروش سوزوکی با12.9 درصد افزایش به ۲ میلیون و ۷۶۳,۸۴۶ دستگاه، فروش مزدا با 3.6درصد افزایش به یک میلیون و ۲۸۷,۵۴۸ دستگاه و فروش میتسوبیشی با 12.2درصد افزایش به ۹۱۹,۶۴۲ دستگاه رسید.فروش سوبارو 2.2درصد کاهش یافت و به ۸۶۰,۳۱۱ دستگاه رسید. دورنمای فروش این خودروسازان در سال میلادی جاری نامشخص است. تامین قطعات برای شماری از این شرکت ها به دلیل گسترش سریع کرونا با کندی روبرو بوده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما