معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۱

صنعت گردشگری آلبانی در سال 2021

جمهوری آلبانی با اتخاذ سیاستهای حمایتی و مالی مناسب و با کاهش محدودیتهای کرونایی از ابتدای سال 2021 بتدریج زمینه رونق فعالیتهای اقتصادی، تجاری و جهانگردی در کشور را فراهم نمود. کاهش محدودیتها و عدم الزام همراه داشتن تست ابتلاء به بیماری کرونا (PCR) برای مسافرین خارجی در ابتدای فصل جهانگردی در تابستان سبب گردید تعداد قابل توجه ای از گردشگران خارجی مجدداً به آلبانی سفر نمایند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان آمار آلبانی Instat حجم گردشگران خارجی و ورود افراد خارجی به کشور در سال 2021 افزایش بی سابقه ای داشته و تعداد5.7 میلیون نفر گردشگر به این کشور سفر نموده اند که نسبت به سال 2020 ( تعداد افراد خارجی وارد شده 2.6 میلیون نفر) از رشد دو برابری برخوردار شده است گرچه این آمار نسبت به تعداد گردشگران ورودی به کشور در سال 2019 که حدود 6.5 میلیون نفر بوده، هنوز دارای فاصله (11.2%منفی) می‌باشد.

بیشترین گردشگران خارجی آلبانی در سال 2021 به ترتیب مربوط به 5 کشور ذیل بودند:

 کوزوو( 2.6 میلیون نفر)، مقدونیه شمالی (560213 نفر)، ایتالیا( 354370 نفر) ، مونته نگرو( 319770نفر)، یونان ( 276915 نفر)

در سال 2021 ،آلبانی مهمترین مقصد گردشگران کوزوویی بوده است در همین رابطه لازم بذکر است در سال 2019 که بهترین عملکرد جهانگردی آلبانی در آن به ثبت رسیده است تعداد گردشگران کوزوویی 17.5% نسبت به سال  2018 با افزایش مواجه شده بود. سهم گردشگران وارده از کوزوو از کل گردشگران ورودی به آلبانی در سال 2019 مقدار 35% بوده ولیکن در سال 2021 این سهم به 46% افزایش یافته و تقریباً نصف گردشگران خارجی آلبانی عملاً از کوزوو وارد شده اند.

با عنایت به پراکندگی قومیت آلبان تباران در کشورهای منطقه بالکان از جمله در کوزوو، مقدونیه شمالی، یونان و مونته نگرو و دیگر کشورهای جهان چون ترکیه، آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا، بخشی عمده ای از آمار ورود افراد خارجی به کشور به این افراد تعلق می‌گیرد زیراکه روابط خویشاوندی و درون قومیتی در بین آلبان تباران از گذشته دارای ریشه‌ها و پیوندهای قومیتی و تاریخی می‌باشد. از سوی دیگر باید اشاره کرد که در 30 سال گذشته بخش بزرگی از جمعیت آلبانی به خارج از کشور مهاجرت نموده اند و در حال حاضر بعنوان شهروندان کشورهایی خارجی محسوب می‌شوند. این افراد بطور معمول در ایام سال نو میلادی و همچنین ایام تعطیلات تابستان به کشور مادری خود سفر می نمایند و این امر سبب شده آمار گردشگری و تعداد ورود افراد خارجی به کشور از یک رشد قابل ملاحظه برخوردار شود، در هر حال سهم افراد خارجی غیر آلبان در گردشگری آلبانی هنوز ضعیف ارزیابی می‌شود.

با توجه به اعمال محدودیتهای کرونایی در سال 2021، سفرها با اهداف تجاری و دلایل حرفه ای 13% کاهش داشته و بسیاری از افراد از طریق شبکه مجازی دیدارهای تجاری و حضور در همایش ها را صورت داده اند. آمارهای گردشگری آلبانی حاکیست که مسافرت زمینی بیشترین سهم در آمار جهانگردی در سال 2021 را به خود اختصاص می دهد و 7.6 میلیون نفر از طرق زمینی وارد آلبانی شده که 69.2درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

 در سالجاری اتحادیه اروپا با اختصاص حدود 100 میلیون یورو برای نوسازی و توسعه روستایی در قالب طرح IPARD بزرگترین حامی آلبانی در این بخش بوده و فاز جدید اتحادیه اروپا برای حمایت از توسعه روستایی و بوم گردی از طریق طرح IPARD در آلبانی صورت خواهد گرفت و این امر باعث رشد اقتصاد خانواده در مناطق روستایی و تقویت گردشگری در مناطق روستایی خواهد شد.

شایان توجه است که کشور آلبانی در سال 1993 به سازمان جهانی گردشگردی( UNWTO) ملحق شده است و در سال 2019 با درآمد حدود 2.4 میلیارد دلار از صنعت گردشگری در مقام 67 جهان قرار دارد. سهم بخش خدمات در تولید ناخالص ملی آلبانی حدود 54درصد برآورد شده و سهم صنعت جهانگردی در تولید ناخالص ملی کشور یک پنجم عنوان شده است.

چشم انداز صنعت گردشگری آلبانی در سال 2022 با توجه به کاهش بیشتر محدودیتهای کرونایی در سالجاری روشن تر ارزیابی می‌گردد و پیش بینی می‌شود آلبانی مجدداً به رکورد آمارهای گردشگری خود در سال 2019 یعنی حدود 6.5 میلیون نفر گردشگر برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما