معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۳

ظرفیت های معدنی سنگال

ظرفیتهای معدنی کشور سنگال به شرح زیر ارائه می‌گردد:

فسفات آلومین

این ماده معدنی بصورت گرم و بطور گسترده در منطقه لم لم ناحیه پالو واقع در استان تیس وجود دارد که در جهان منحصر بفرد است. از سال 1950 بهره برداری از معدن مذکور توسط شرکت رون پولن شروع شدو پس از آن توسط شرکت فسفات تیس سنگال دنبال شد . بدنبال توقف فعالیتهای این شرکت، از سال 2009 میلادی توسط گروه اسپانیایی تولسا فعالیتهای استخراج با اخذ شش مجوز بهره برداری از معادن کوچک در منطقه 8 سنگال از سر گرفته شد. میزان ذخایر موجود در این معدن به 80 میلیون تن بالغ می‌گردد که بطور متوسط شامل 28 درصد 205P و 30 درصد آلومینا 203 می‌باشد. ظرفیت اسمی معدن مذکور صدها میلیون تن فسفات برآورد می‌شود. از فواید صنعتی و اقتصادی این ماده می‌توان به تهیه کود طبیعی که برای کشت برنج مناسب است اشاره نمود. همچنین با توجه به دارا بودن مکمل های معدنی از آن می‌توان برای تولید غذاهای دامی استفاده نمود.

آهن

معادن آهن بطور کلی در منطقه کدوگو ناحیه فالمه واقع شده است. شرکت معادن آهن سنگال شرقی در سال 1975 تاسیس شد که هدف آن بهره برداری از معادن این ناحیه است که در جنوب شرق سنگال قرار دارد. این معدن در فضای باز در مرز بین مالی و گینه قرار گرفته و مساحت آن 1100 کیلومتر مربع است. در این ناحیه 750 کیلومتر راه آهن قدیمی وجود دارد که 43 کیلومتر آن از ناحیه بارگنی تا ناحیه تامبا باید بازسازی شود ، 311 کیلومتر از ناحیه تامبا تا ناحیه فالمه باید بطور کلی ساخته شود و تنها 6 کیلومتر راه آهن عملیاتی هست. همچنین در این ناحیه بندر معدنی الوراکیه قرار دارد که دارای یک اسکله تخلیه و بارگیری بطول 22 متر با قابلیت پهلوگیری کشتی‌های 30 هزار تا 350 هزار تن می‌باشد. در این منطقه امکان استخراج 12 تا 20 میلیون تن سنگ آهن در سال با امکان تولید فولاد وجود دارد. این معدن بصورت اکسید شده متشکل از 50 درصد مواد معدنی است و ظرفیت آن در حدود بیش از 750 میلیون تن آهن هماتیت می‌باشد.

از جمله تاثیرات اجتماعی و اقتصادی این معادن برای سنگال می‌توان گفت موارد ذکر شده یکی از 27 پروژه درخشان برنامه سنگال در حال ظهور است که هدف آن کمک به ایجاد جاده کمر بندی و صنعتی کردن مناطق جنوب شرقی این کشور است. همچنین ایجاد 20 هزار شغل شامل 4 هزار شغل مستقیم و 16 هزار شغل غیر مستقیم در زمینه‌های معدن و راه آهن با ایجاد واحد ذوب آهن، همچنین امکان ایجاد 5 هزار شغل دیگر خواهد بود.

لیتیوم

این ماده معدنی دارای رنگ خاکستری نقره ای است که خیلی سریع در اثر تماس با هوا و آب اکسیده می‌شود و در نهایت به رنگ سیاه در می آید. لیتیوم به میزان محدود در صخره‌های مغناطیسی منطقه وجود دارد و بیشتر تمرکز آن در گرانیت است. در نواحی که سنگهای گرانیتی یافت می‌شود احتمال اینکه لیتوم به مقدار زیاد وجود داشته باشد هست. معادن مذکور در منطقه کدوگو واقع در استان سارایا بین نواحی یلی مالو و سارودیا قرار دارد. ذخایر معادن لیتیوم در حدود 5 هزار تن برآورد می‌گردد. از فواید صنعتی و اقتصادی این ماده می‌توان به کاربرد آن در صنعت شیشه سازی ، سرامیک سازی و چینی سازی اشاره نمود. همچنین از آن در تهیه انواع باطری‌ها ، روغن‌های روان گردان ، آلیاژها و مواد داروئی استفاده می‌شود.

بوکسیت

سنگ بوکسیت دارای آلومینا 203AL و اکسید آهن است که منجر به تولید آلومینیوم می‌گردد. این فلز از مواد معدنی شامل هیدروکسید و اکسید آلومینیوم ، هیدروکسید و اکسید آهن و تیتان تشکیل شده است. بوکسیت در منطقه کدوگو شامل نواحی بوالبا ، کیم بلی و بوال سارایا وجود دارد. از مزایای صنعتی و اقتصادی این ماده اینکه با آلومینیوم می‌توان همراه با مقدار کمی مس، منیزیم ،منگنز، سیلیسیوم و دیگر عناصر آلیاژ های متنوعی تولید نمود. همچنین این ماده در بخش های حمل و نقل شامل اتومبیل های سواری و کامیون، هواپیما، قطار، کشتی و دوچرخه، همچنین قوطی سازی از جمله صنایع غذایی شامل کنسرو، ساخت در و پنجره، لوازم آشپزخانه، آینه و کابل های برق کاربرد دارد.

فلزات پایه و دیگر موارد

بطور کلی این گونه فلزات در منطقه کدوگو و تامباکوندا وجود دارند. بعنوان مثال مس در نواحی گابو، باکل ،کوسانف ماکو و کانه مره یافت می‌شود. ذخایر این فلز در حدود 100 میلیون تن با درجه خلوص 1 تا 3 درصد برآورد می‌گردد. کروم و نیکل نیز در صخره‌های ناحیه گابو، کرومیت 203 نیز با درجه خلوص 38 تا 6/43 درصد یافت می‌شوند. ذخایر الماس نیز در ناحیه واسانگارا و کاراکنین واقع شده است. منابع باریتین یا سولفات باریوم در منطقه تامباکوندا در استان باکل وجود دارد. همچنین در یک کیلومتری ناحیه کیدیرا معان کوچکی وجود دارد که دارای لایه‌هایی به ضخامت 15 تا 30 سانتیمتر باریتیوم می‌باشند که ذخایر آن در حدود 30 هزار تن است. مزایای صنعتی و اقتصادی باریتین عبارتند از دادن رنگ سبز و زرد به مشعلهای صنعتی، همچنین مورد مصرف به شکل نیترات کلرات در آتش بازی و پرتو افشانی است. سولفات باریوم نیز در رادیولوژی معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مناطق فالمه و کدوگو نیز ذخایر اثبات شده آهن به میزان 630 میلیون تن قرار دارد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما