معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۴

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

دولت  مولداوی برقراری وضعیت فوق العاده در حوزه انرژی را اعلام کرد

        دولت تصمیم گرفت برای مدت 60 روز وضعیت فوق العاده در بخش انرژی اعلام کند. آندری اسپینو معاون نخست وزیر که این طرح دولت را به پارلمان ارائه داد، برقراری وضعیت فوق العاده را به اخطار گاز پروم مرتبط نمود که در صورت عدم پرداخت بدهی‌ها تا تاریخ 20 ژانویه، حق توقف انتقال انرژی به مولداوی را دارد. طبق قرارداد، مولداوگاز تا 20 ژانویه باید هزینه گاز ماه دسامبر را پرداخت نماید. در 14 ژانویه، هزینه ماه دسامبر پرداخت شد. تا 20 ژانویه همچنین باید 50 درصد پیش پرداخت ماه ژانویه حدود 63 میلیون دلار واریز شود. این پیشنهاد دولت در 20 ژانویه به تایید پارلمان رسید.

 

بانک اروپایی بازسازی و توسعه حمایت قاطع درباره انجام اصلاحات را به رئیس جمهور ابراز داشت

      مایا ساندو رئیس جمهور مولداوی در 19 ژانویه با اودیل رنو باسو رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه دیدار کرد. مقام اروپایی در این دیدار از تعهد دولت برای انجام اصلاحات حمایت قاطع نمود. طرفین درباره روند اصلاحات بخصوص مواردی که می‌تواند به کشور در دسترسی به اهداف توسعه کمک کند، تبادل نظر نمودند. ساندو گفت: در این ملاقات بر بهره وری و تنوع منابع انرژی، همچنین حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق منابع مالی مقرون به صرفه تمرکز کردم. علاوه بر آن راجع به جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل در روستاها و شهرها و نیز انجام پروژه‌ها با هدف توسعه زیرساخت های منطقه ای، تامین آب و فاضلاب شهرک‌ها و مدیریت جمع آوری زباله‌ها گفتگو نمودیم.

 

محصول سیب مولداوی و اوکراین در تاجیکستان عرضه می‌شود

       بختیار عبدالوحیدوف مشاور سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد ( فائو) اطلاع داد:  محموله‌های سیب بطور عمده از اوکراین و مولداوی در بازار تاجیکستان وارد می‌شود که با قیمت نسبتا بالا و عرضه بیش از حد، با موفقیت به فروش می رسد. به گفته وی، خریداران سیب در سوپرمارکت ها سیب های زیبا و بزرگ را ترجیج می دهند تا ریسک فاسد شدن ناشی از باقی ماندن در سوپرمارکت ها را کاهش دهد.

 به گفته وی، سیب های وارداتی از مولداوی با 22 سامانی ( حدود 1.95 دلار در کیلو) و سیب اوکراین ( 1.69 دلار در کیلو) می‌باشد. وی افزود، سیب محلی تاجیکستان 2.5 برابر ارزانتر می‌باشد و بصورت مرغوب و غیرمرغوب ( 0.71 دلار ) و (0.26– 0.36 دلار ) است. وی گفت: با این وجود کیفیت سیب های مولداوی و اوکراین از تاجیکستان بهتر است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما