معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۶

وضعیت صنعت برق صربستان

گزارش پیش رو برگرفته از مصاحبه آقای ولادیمیر مارکوویچ مدیر اجرایی توسعه پروژه‌های استراتژیک در صنایع برق صربستان (EPS) با ماهنامه دیپلماسی و تجارت صربستان می‌باشد. وی در این مصاحبه آخرین وضعیت صنعت برق در صربستان، بحران انرژی در اروپا و افزایش قیمت انرژی و نحوه عملکرد صربستان در این شرایط را تبیین کرده است.

وی خاطرنشان می‌سازد که به دنبال بحران انرژی در اروپا و افزایش قیمت گاز و برق، صربستان نیز در تولید زغال‌سنگ و برق با مخاطراتی مواجه گردید، اما موفق شد در بازه زمانی کوتاه، بازسازی و جبران نماید: "تقریباً تمامی واحدهای نیروگاه حرارتی نیکولا تسلا متوقف شده بودند، اما صنایع برق صربستان، شبکه را در مدت نسبتاً کوتاهی بازسازی کرد."

ولادیمیر مارکوویچ، مدیر اجرایی توسعه پروژه استراتژیک در صنعت برق صربستان (EPS)، اعلام کرد که در زمان بحران انرژی اروپا عرضه برق هرگز به خطر نیفتاد، صنایع برق صربستان به سرعت و کارآمد پاسخ داد و تولید در نیروگاه‌های حرارتی افزایش یافت. وی تاکید می‌کند که با وجود مشکلات تولید، شهروندان و اقتصاد، کمبود برق را احساس نکردند. برق وارد شد و صنایع برق صربستان (EPS) تولید را به صورت عادی تداوم بخشید. واردات با قیمت‌های بالا صورت پذیرفت، اما این بار، فقط بر دوش صنایع برق صربستان بود، و هیچ تغییری در قیمت‌ها برای شهروندان و اقتصاد به وجود نیامد.

وی معتقد است که صربستان در حال تجربه رشد اقتصادی است و صنایع برق صربستان، به عنوان بخشی از این فرآیند، توانست بار قیمت‌های بالای بازار سهام را به تنهایی تحمل نماید.

وی با اشاره به بحران انرژی در اروپا و اعمال محدودیت‌های ناشی از آن، تاکید می‌کند که در چنین شرایطی، صربستان از امنیت عرضه برخوردار می‌باشد: "در شرایطی که کل اروپا بزرگ‌ترین بحران انرژی تاکنون را پشت سر می‌گذارد، زمانی که محدودیت‌ها در اروپا اعلام می‌شود و کارخانه‌ها به دلیل کمبود برق تعطیل می‌شوند، صربستان از امنیت عرضه برخوردار است. صنایع برق صربستان (EPS)  کار می‌کند، برق تولید می‌کند، و به دلیل مشکلات تولید، تا حدی موجه، مورد انتقاد قرار می‌گیرد."

"صنایع برق صربستان (EPS)، پشتیبان ثبات اقتصاد و کل جامعه است. الکتریسیته محصول فرآیندهای پیچیده و متعدد فناوری از معادن تا نیروگاه‌های حرارتی و سپس انتقال و توزیع برق است. به لطف تعمیر و نگهداری و نوسازی، EPS با یک صنعت کامل مکانیکی و الکتریکی، با تقریباً 100000 کارگر در تمام بخش‌های مرتبط ساخت و ساز، خدمات، مهندسی مکانیک، چندین نسل از مهندسان جوان را دارد که اعتماد خود را نشان داده‌اند. یک مثال آن، تعمیرات اساسی واحد B1 در TENT است."

مارکوویچ خاطرنشان می‌سازد که سالانه حدود حدود 300 میلیون یورو در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و در این راستا پروژه‌های متعددی در حال پیگیری است:

"از سال 2016، بزرگ‌ترین چرخه سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شده است. ما سالانه حدود 300 میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌کنیم و حتی 70 درصد از ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در صربستان باقی می‌ماند، بقیه فناوری‌ها و تجهیزات خارج از کشور است که ما نداریم. صنایع برق صربستان (EPS)، سه درصد به طور مستقیم و به همان اندازه غیرمستقیم، به تولید ناخالص داخلی کمک می‌نماید. «میلوراد گرچیچ»، سرپرست صنایع برق صربستان، بزرگ‌ترین چرخه سرمایه‌گذاری را آغاز نموده و پروژه‌های زیست‌محیطی برای گوگرد ‌زدایی در TENT A و B به ارزش حدود 400 میلیون یورو در حال انجام است. "

"تعمیرات اساسی با بیشترین حجم در تاریخ صنایع برق صربستان (EPS) در حال انجام بوده و تجهیزات کامل کارخانه در حال تغییر است. پروژه ساخت واحد B3 در "Kostolac" از صفر آغاز گردید، نیروگاه‌های برق آبی Đerdap 1"، "Đerdap 2 در حال نوسازی هستند و بازسازی HPP "Bajina Bašta" و "Zvornik" تکمیل شده است. با وجود قراردادهای بد به ارث رسیده با پیمانکاران، کارشناسان صنایع برق صربستان کسانی هستند که تمام پروژه‌ها را پیش می‌برند. آن‌ها مسئول انتخاب بهترین فناوری‌ها و تجهیزاتی هستند که در آینده امکان بهره‌برداری سازگار با محیط‌زیست نیروگاه‌های حرارتی و در نتیجه تامین امنیت عرضه را فراهم می‌کند. پس از 35 سال، پروژه تاریخی Buk Bijela برای نیروگاه برق آبی در درینا آغاز گردید و این نخستین بار است که EPS از مرزهای صربستان عبور کرده و با توسعه منطقه‌ای آغاز شده است."

او در پاسخ به سوال خبرنگار درخصوص تعطیلی نیروگاه‌های حرارتی و ترویج انرژی سبز، و موضع وی در این زمینه، پاسخ می‌دهد:

"صنایع برق صربستان مخالف انرژی سبز نیست. برعکس، ما پروژه‌هایی را برای منابع تجدیدپذیر توسعه می‌دهیم. ما در حال بازسازی و ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی جدید هستیم، ما روی پروژه‌هایی برای مزارع خورشیدی و نیروگاه‌های بادی کار می‌کنیم. ما می‌خواهیم یک نیروگاه برق‌آبی تلمبه‌ای ذخیره‌سازی جدید در Bistrica بسازیم، که امنیت ساخت اضافی منابع تجدیدپذیر خواهد بود. با این حال، زغال سنگ و نیروگاه‌های حرارتی واقعیت ما هستند. ما باید از منابعی که از قبل در اختیار داریم بهره گیریم، زیرا بدون آن، هیچ رشد اقتصادی و منافعی برای شهروندان ما وجود ندارد. ما در حال سرمایه‌گذاری در نوسازی نیروگاه‌ها و معادن حرارتی خود هستیم تا الزامات قوانین اروپایی در زمینه حفاظت از محیط زیست را برآورده نمائیم."

وی در خصوص نحوه تامین امنیت انرژی، کاهش مصرف زغال سنگ و افزایش انرژی‌های تجدید‌پذیر تاکید می‌کند که استقلال انرژی، به معنای اقدامات برنامه‌ریزی شده و کار سیستماتیک در آینده ایمن تامین است:

"نیروگاه حرارتیKolubara B  به عنوان یک ظرفیت جایگزین برای نیروگاه‌های قدیمی، و درعین‌حال ذخیره استراتژیک در مواقع بحران یا تولید برق اضطراری یا گران‌قیمت برای صادرات در نظر گرفته شد. طرح‌های برق حرارتی آلمان، فرانسه و لهستان اکنون به طور کامل در طول این بحران با استفاده از زغال سنگ وارداتی از کلمبیا کار می‌کنند و آلمانی‌ها زغال سنگ خود را برای برخی از دوره‌های بحرانی آینده نگه می‌دارند. بر اساس تحلیل‌های استراتژیک داخلی در زمینه امنیت عرضه 2050-2030، صنایع برق صربستان (EPS)، با تمایلات وزارت نیرو برای افزایش سهم منابع انرژی گران‌قیمت و غیرقابل اطمینان موافق نیست. این امر منجر به اختلال در عملکرد شبکه انتقال، کمبود برق مقرون به صرفه و کاهش رقابت اقتصادی خواهد شد.

[1] Vladimir Marković

منبع:

http://www.diplomacyandcommerce.rs/vladimir-markovic-executive-director-for-strategic-project-development-at-electric-power-industry-of-serbia-attacks-of-ministry-at-eps-damage-to-the-state/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما