معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تکذیب خبر ادغام شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی SAA با شرکت هواپیمائی کنیاایرویز

هفته جاری خبری از قول یکی از روزنامه‌های کنیایی منتشر شده که بر اساس توافق صورت گرفته بین دو کشور در سفر رئیس جمهور کنیا به آفریقای جنوبی، قرار است شرکت هواپیمائی SAA آفریقای جنوبی با شرکت هواپیمائی کنیا ایرویز ادغام و شرکت منطقه‌ای پان آفریکن ایجاد شود و این شرکت پروازهای منطقه‌ای و بین المللی را تحت پوشش قرار دهد. این اظهارات زمانی جدی شد که رئیس جمهور کنیا آقای کنیاتا در سخنرانی سال نو خود این موضوع را مورد تائید قرار داد. اما سخنگوی شرکت هواپیمائی آج آقای ویلیام می‌ستری در اظهاراتی ادعای ادغام دو شرکت هواپیمائی را تکذیب کرد و اظهار داشت: بر اساس توافق اخیر دو شرکت همکاری نزدیکی را با یکدیگر خواهند داشت اما موضوع ادغام این دو شرکت هرگز مطرح نشده است. در سفر رئیس جمهور کنیا به آفریقای جنوبی بیانیه مشترکی از طرف کنیاتا و سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی در 23 نوامبر 2021 صادر شد و دو رئیس جمهور امضای چارچوب مشارکت استراتژیک بین SAA و کنیا ایرویز را تأیید کردند و اظهار داشتند که "این توافق در نهایت تجارت و سرمایه گذاری بیشتر را تسهیل می‌کند و رفت و آمد مردم دو کشور و در نهایت منطقه و فراتر از آن را افزایش می‌دهد". لازم به ذکر است در سال گذشته فروش بخشی از سهام شرکت SAA به کمپانی تاکاتسو مطرح شده که ظاهراً تاکنون این سهام واگذار نشده و گفته شده است بررسی دقیق شریک سهام استراتژیک SAA، (کنسرسیوم تاکاتسو) هنوز در حال انجام است.

کاهش قیمت سوخت در آفریقای جنوبی از هفته جاری

صندوق مرکزی انرژی روز دوشنبه اعلام کرد: قیمت خرده فروشی بنزین (93) هر لیتر 71 سنت و بنزین 95 هر لیتر 68 سنت کاهش می‌یابد. قیمت جدید از روز چهارشنبه برای مصرف کنندگان اعمال شد. قیمت عمده فروشی گازوئیل 67.8 سنت در هر لیتر کاهش می‌یابد. در حالی که قیمت پارافین 71 سنت در لیتر کاهش می‌یابد. کاهش قیمت سوخت به این دلیل است که رند بخشی از قدرت خود را بازیافته است. انجمن اتوموبیلرانان آفریقای جنوبی می‌گویند از ژانویه تا دسامبر سال 2021، بنزین ULP95 به میزان 5.87 رند در هر لیتر افزایش یافت، و بنزین ULP93 با افزایش 5.89 رند به طوری که در ماه دسامبر برای اولین بار در طول تاریخ قیمت سوخت از سد 20 رند عبور کرد. این انجمن ضمن استقبال از کاهش اندک قیمت اما معتقد است این کاهش در زندگی مردم عادی تاثیری نخواهد داشت. قیمت سوخت در آفریقای جنوبی هر ماه توسط صندوق مرکز انرژی تعیین می‌شود.

45 درصد والدین آفریقای جنوبی نتوانستند شهریه مدارس را پرداخت کنند

نرخ رو به رشد بیکاری و کاهش قدرت اقتصادی خانواده‌ها باعث شده است که بسیاری از والدین آفریقای جنوبی برای پرداخت هزینه‌های مدرسه کودکان با مشکل مواجه شوند، روندی که بر بودجه مدارس تأثیر منفی گذاشته است. به گفته دفتر اعتباری شبکه پروفایل مستاجرین Tenant Profile Network Credit Bureau، کاهش قدرت اقتصاد در 18 ماه گذشته بسیاری از آفریقای جنوبیها را تحت فشار مالی قرار داده و به نوبه خود، این امر مدارس سراسر کشور را نیز تحت تأثیر قرار گرفته زیرا والدین به جای پرداخت هزینه‌های مدرسه فرزندانشان، اولویت پرداخت سایر هزینه‌های مصرفی، مانند رهن یا اجاره، تسهیلات اعتباری و.. را مد نظر دارند. همه‌گیری کرونا و قرنطینه‌های متعاقب آن منجر به عدم پرداخت کامل هزینه‌های مدارس توسط بخش بزرگی از والدین شد. با توجه به اینکه مدارس برای تأمین هزینه‌های عملیاتی خود به این درآمد متکی هستند، تأثیر منفی این عدم پرداخت این است که مدارس برای انجام تعهدات مالی خود با مشکل مواجه هستند.

میشل دیکنز، مدیر اجرایی دفتر اعتباری TPN، گفت که در نتیجه این چالش‌ها، 66 درصد از مدارس دولتی و 65 درصد از مدارس خصوصی مجبور به کاهش بودجه از زمان شروع همه گیری شده‌اند.

تنها 23 درصد از مدارس دولتی و 26 درصد از مدارس خصوصی بودجه خود را با هزینه‌های جمع آوری شده مدیریت می‌کردند، در حالی که 11 درصد مدارس دولتی و 9 درصد مدارس خصوصی مجبور به استفاده از ذخایر خود برای پوشش هزینه‌ها شدند.

در مجموع 34 درصد از مدارس دولتی و 62 درصد از مدارس خصوصی پرداخت حقوق و دستمزد را در طول همه گیری در اولویت قرار دادند، در حالی که 42 درصد از مدارس دولتی و 15 درصد از مدارس خصوصی پروژه‌های سرمایه‌ای را در اولویت قرار دادند. قبل از همه‌گیری، 75 درصد از والدین می‌توانستند شهریه مدرسه خود را بپردازند. اما در سال 2020، در طول همه‌گیری، تنها 45 درصد از والدین توانایی پرداخت شهریه مدرسه را داشتند. دیکنز گفت: مشکلات مالی والدین در سال 2021 ادامه داشت و مسکن، مواد غذایی، حمل و نقل و سلامت را در اولویت قرار دادند.

از نظر قانونی، هر کودکی حق دارد در یک مدرسه دولتی در مجاورت محل زندگی خود تحصیل کند. اگر والدین توانایی پرداخت هزینه‌های مدرسه را ندارند، می‌توانند برای معافیت از پرداخت به مدرسه یا اداره آموزش و پرورش مراجعه کنند. دولت یا وزارتخانه هیچ حق قانونی برای احضار والدین برای پرداخت هزینه‌های معوقه مدرسه یا مصادره املاک آنها برای بازپس گیری هزینه‌های معوقه در صورتی که آنها بتوانند ثابت کنند که قادر به پرداخت نیستند، ندارند. اما وضعیت در مورد مدارس خصوصی متفاوت است زیرا والدین با مدرسه قراردادی منعقد می‌کنند که به موجب آن متعهد می‌شوند که هزینه‌های مدرسه را با جدیت همانطور که در قرارداد مقرر شده است بپردازند. در صورتی که والدین کودکان مدارس غیردولتی شهریه خود را که طبق قرارداد متعهد به پرداخت آن بوده‌اند، پرداخت نکنند، مدرسه مجاز است علیه والدین احضاریه صادر کند و حتی برای استرداد شهریه به دادگاه مراجعه کند

ورود اولین خودروی برقی BMW به بازار آفریقای جنوبی

BMW X1 جدید که سومین خودروی برقی است در آفریقای جنوبی وارد بازار شد. دو مدل قبلی در بازار این کشور عبارت بودند از i3 و Mini Cooper.

شروع قیمتی این مدل یک میلیون و 650 هزار رند است (هر رند برابر با 15.5 دلار است). این قیمت شامل نصب شارژر Wallbox، شارژ رایگان در ایستگاه‌های شارژ این کمپانی و بیمه رایگان برای سال اول است. برد خودروها برای مدل ix xDrive50 تا 630 کیلومتر و مدل ix xDrive40 تا 425 کیلومتر می‌باشد.

به منظور هماهنگی با محیط زیست، باتری‌های مورد استفاده در این خودرو سازگار با محیط زیست هستند. کبالت و لیتیوم مورد نیاز برای باتری‌های ولتاژ بالا را از منابع استرالیا و مراکش تهیه کرده‌اند. سلول‌های باتری با استفاده از انرژی سبز از منابع تأیید شده تولید می‌شوند. آلومینیوم تولید شده با استفاده از برق نیروگاه‌های خورشیدی خریداری شده است. داخل خودرو دارای چوب تأیید شده، چرم دباغی شده با عصاره برگ زیتون و سایر مواد طبیعی است. از جمله مواد خام مورد استفاده برای پوشش کف و حصیر، تورهای ماهیگیری بازیافت شده است. روترو موتور هم بجای استفاده از آهنربا از انرژی الکتریکی بهره می‌برد.

اهمیت مدیریت پروژه در دهه آینده

موسسه مدیریت پروژه بحثی را در یکی از شبکه  های مجازی در مورد مدیریت و اقتصاد مطرح نمود که در آن اظهار داشت ارزش فعالیت‌های اقتصادی پروژه محور در دهه آینده به 20 تریلیون دلار خواهد رسید.

این موسسه پیش بینی می‌کند که تعداد مشاغلی که نیاز به مهارت‌های مدیریت پروژه دارند، از رشد اقتصادی تا نرخ بازنشستگی، نیاز جهانی به 25 میلیون متخصص پروژه را تا سال 2030 ایجاد خواهد کرد. یعنی 2.3 میلیون مدیر پروژه باید هرسال پست‌های مدیریت پروژه را بعهده بگیرند تا با تقاضا مطابقت داشته باشد.

این موسسه توضیح می‌دهد که کشورهای جنوب صحرای آفریقا شاهد رشد 40 درصدی در فرصت‌های شغلی مبتنی بر مدیریت پروژه خواهند بود. به عقیده موسسه مزبور در حال حاضر حدود 65 درصد از پروژه‌های انجام شده در سراسر جهان ناموفق هستند.

بنا بر تحلیل این موسسه، در آفریقای جنوبی پروژه‌های پیچیده در انرژی، معدن و زیرساخت از توسعه مهارت‌ها در فضای مدیریت پروژه بهره مند خواهند شد. آفریقای جنوبی با توجه به تعهدات خود برای عبور از کربن و کاهش مصرف ذغال سنگ، در انجام این کار با موانع بزرگی روبروست. مهارت‌های مدیریت پروژه، چابکی سازمانی، توسعه مهارت‌ها و انعطاف پذیری از جمله مواردی هستند که می‌توانند در این امر به آفریقای جنوبی کمک کنند.

ورود اولین خودرو پیل سوختی هیدروژن پژو به بازار

شرکت خودروسازی پژو اولین خودروی تجاری پیل سوختی هیدروژنی خود را معرفی کرد. وانت پیل سوختی Peugeot E-Expert Hydrogen وارد مرحله تولید شده است. پژو به یکی از اولین تولیدکنندگانی تبدیل شده است که علاوه بر نسخه‌های احتراقی و باتری‌های الکتریکی خود، نسخه‌ای با پیل سوختی هیدروژنی را در بخش خودروهای تجاری ارائه کرده است. ارائه این مدل 15 ماه پس از معرفی مدل e-Expert با باتری در سال 2020 بود.

سیستم قدرت این خودروی هیدروژنی متشکل از یک سلول سوختی است که به لطف هیدورژن موجود در مخزن، الکتریسیته مورد نیاز برای به حرکت درآوردن خودرو را تولید می‌کند و دارای یک باتری قابل شارژ لیتیوم یونی با ولتاژ بالا با ظرفیت 10.5 کیلوولت ساعت است که می‌تواند دوباره شارژ شود. این خودرو را می‌توان در مدت 3 دقیقه برای مسافت بیش از 400 کیلومتر با هیدروژن پر کرد. حداکثر سرعت این ون 130 کیلومتر در ساعت است و دارای حجم بارگیری مشابه نسخه‌های برقی دیزلی و باتری است.

هیدروژن اکنون با اعلام پروژه‌های مختلف بین المللی در حال تبدیل شدن به ستون اصلی انتقال انرژی است. بویژه در اروپا، اکو سیستم در حال رشد است و اتحادیه هیدروژن پاک اروپا حدود 60 میلیارد یورو برای ترویج این راه حل سرمایه گذاری می‌کند. تعداد ایستگاه‌های هیدروژن در اروپا بطور مداوم در حال افزایش است.

 افزایش قیمت مواد غذائی در آفریقای جنوبی

بارندگی‌های شدید و از طرفی سرمازدگی محصول سیب زمینی در آفریقای جنوبی باعث شده قیمت این محصول در مقایسه با سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یابد. از طرف دیگر کمبود این محصول باعث شده است که کارخانه‌های تولید کننده چیپس نیز با کاهش تولید مواجه شوند. از سوی دیگر با افزایش تعرفه بر واردات مرغ به آفریقای جنوبی قیمت این محصول نیز افزایش یافته است. کمیسیون مدیریت بازرگانی خارجی اخیراٌ اعلام کرده که برای مبارزه با دامپینگ، تعرفه واردات مرغ از کشورهای برزیل، اسپانیا، ایرلند، لهستان و دانمارک افزایش یافته است. این میزان افزایش برای هر کشور متفاوت است. به عنوان مثال برای برزیل به میزان 261 درصد و برای اسپانیا 85 درصد اعمال شده است. این افزایش تعرفه‌ها تا پایان ژوئن ادامه خواهد داشت. تصمیم کمیسیون، مورد حمایت تولید کنندگان محلی مرغ قرار گرفته و آن را برای حمایت تولید داخلی مفید می‌دانند اما وارد کنندگان این تصمیم را باعث افزایش قیمت مرغ و عدم امکان خرید از سوی بسیاری از مردم می‌دانند.

تأخیر ترانزیت و ترخیص کامیون در مرزهای حوزه سادک باعث خسارت 5 میلیارد رندی به اقتصاد این حوزه شده است

بر اساس ارزیابی صورت گرفته، تأخیر در امر صادرات، واردات و ترانزیت در مرز کشورهای حوزه سادک باعث شده اقتصاد این کشورها در 5 ماهه گذشته نزدیک به 5 میلیارد دچار زیان شود. برای کاهش این خسارتها این اتحادیه تصمیم گرفته است بر اساس توافق سال 2009 یک نهاد مدیریتی واحد بر کوریدورهای حمل و نقلی این حوزه ایجاد نماید. در اولین اقدام قرار است مدیریت واحد کوریدور شمال به جنوب حوزه سادک که از بندر دوربان آفریقای جنوبی آغاز و پس از عبور از ژوهانسوبورگ کشورهای بوتسواناریا، زیمبابوه تا زامبیا، کنگو و مالاوی را شامل می‌شود، ایجاد گردد. ترانزیت و ترخیص کالا و کامیون در مبادی مرزی در حوزه سادک با تأخیر و ناهماهنگی‌های زیادی روبروست.

ارائه پیشنهاد افزایش حداقل دستمزد کارگران در آفریقای جنوبی

اخیراٌ کمیسیون ملی حداقل دستمزد آفریقای جنوبی، پیشنهاد افزایش حداقل دستمزد را برای دریافت اظهار نظر عمومی، در مطبوعات منتشر نمود. بر اساس پیشنهاد ارائه شده، حداقل دستمزد کارگران یک درصد بیشتر از تورم سال 2021 خواهد بود. بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره آمار تورم سال 2021 به میزان 4.5 درصد اعلام شده است. البته براساس پیشنهاد کمیسیون ملی حداقل دستمزد برای کارگران خانگی افزایش 21.5 درصد حداقل دستمزد است که در صورت تصویب میزان دستمزد انها در هر ساعت معادل 21.69 رند خواهد شد. مردم در خصوص پیشنهاد کمیسیون باید تا تاریخ 18 ژانویه سال آینده نظرات خود را اعلام نمایند. در عین حال کمیسیون گفته است که برای کارفرمایانی که نمی‌توانند این میزان دستمزد را به کارگران پرداخت کنند، تسهیلاتی در نظر گرفته است. لازم به ذکر است بر اساس اعلام اداره آمار آفریقای جنوبی در ماه آوریل، خط فقر غذائی هر فرد در آفریقای جنوبی ماهیانه 624 رند و خط فقر عمومی‌ برای هر فرد ماهانه 1335 می‌باشد.

جدا شدن بخش انتقال برق از اسکوم

در هفته جاری شرکت برق آفریقای جنوبی (اسکوم) طی بیانیه‌ای اعلام کرده که بخش انتقال برق از این شرکت جدا خواهد شد. در این بیانیه گفته شده این انتقال مشروط به موافقت طلبکاران این شرکت می‌باشد. آقای رامافوزا رئیس جمهور در سخنرانی بودجه سال 2019 اعلام کرده بود که شرکت اسکوم به سه بخش تولید، توزیع و انتقال جدا خواهد. وی گفت بخش تولید و انتقال تا پایان دسامبر سال 2021 و بخش توزیع تا پایان دسامبر 2022 از این شرکت منفک خواهند شد. در این بیانیه در مورد جدا شدن بخش تولید از شرکت برق اشاره‌ای نشده است. این بیانیه گفته بخش انتقال به شرکت national Transmission Company SA SOC واگذار خواهد شد.

افزایش مصرف ذغال سنگ با بهبود حرکت اقتصادی

آژانس بین المللی انرژی در گزارشی عنوان کرد که تقاضای جهانی برق با سوخت ذغال سنگ در بالاترین حد خود قرار دارد و اهداف صفر خالص را تهدید می‌کند.

بنا بر این گزارش، بهبود سریع اقتصادی در سال 2021 تقاضا را سریع‌تر افزایش داده است و همچنین افزایش شدید قیمت گاز طبیعی باعث رقابتی شدن ذغال سنگ شده است بنابراین تولید برق جهانی با سوخت ذغال سنگ به سمت بالاترین حد خود در حال حرکت است و انتظار می‌رود در سال 2021 با جهش 9 درصدی روبرو شویم.

این گزارش می‌افزاید در سال‌های 2019 و 2020 شاهد کاهش مصرف ذغال سنگ بودیم که در سال 2021 قضیه برعکس شد. از جمله با افزایش تولید سیمان و فولاد نیز روبرو خواهیم بود. تقاضای ذغال سنگ ممکن است برای دو سال آینده در سطوح بالا باقی بماند. این ماده بزرگترین منبع انتشار کربن در جهان است و نگرانی‌های زیست محیطی را افزایش می‌دهد.

در چین که بیش از نیمی از تولید برق جهانی با سوخت ذغال سنگ انجام می‌شود انتظار می‌رود در سال جاری تا 9 درصد رشد داشته باشد. در هند این رقم تا 12 درصد رشد خواهد داشت. این ارقام رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کنند در حالی که ظرفیت‌های چشمگیر خورشیدی و بادی نیز دارند. تولید برق ذغال سنگ در آمریکا و اروپا حدود 20 درصد در سال جاری افزایش می‌یابد.

آژانس می‌گوید با تعهدات کربن صفر که توسط بسیاری از کشورها از جمله چین و هند انجام شده است همچنان فاصله داریم. در سال 2020 تقاضای جهانی ذغال سنگ 4.4 درصد کاهش یافت، که بزرگترین کاهش در دهه‌های اخیر بوده است. در این سال تقاضای ذغال سنگ برای کل سال یک درصد در چین رشد کرد در حالی که در امریکا و اروپا نزدیک به 20 درصد و در هند و آفریقای جنوبی 8 درصد کاهش یافت.

پیش بینی می‌شود تولید ذغال سنگ در سال 2022 به بالاترین حد خود برسد و سپس با کاهش تقاضا متعادل شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما