معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۳

الگوی سازمان نوآوری‌ نروژ و نحوه توسعه مشارکت بین المللی شرکت های نروژی

سازمان نوآوری نروژ (Inovation Norway) مهم ترین ابزار دولت نروژ برای کمک به نوآوری و توسعه شرکت ها و صنایع این کشور می‌باشد. این نهاد با برنامه‌ها و اقدامات حمایتی به توسعه کسب و کار و سودآوری مجموعه‌های تجاری و صنعتی در سراسر نروژ و بازارهای خارجی آنان کمک می نماید. این برنامه‌ها و خدمات برای افزایش کارآفرینان موفق تر، شرکت هایی با ظرفیت رشد بیشتر و خوشه‌های تجاری نوآورتر اعمال می‌گردند.

حوزه‌های فعالیت های سازمان نوآوری نروژ  عمدتا در موارد ذیل متمرکز می‌باشد:

-معرفی نروژ به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب

- ترویج شرکت های نروژی

- تضمین توسعه در مناطق روستایی

- افزایش نوآوری در شرکت ها و صنایع نروژ

- ایجاد شرکت های رقابتی نروژی در بازارهای داخلی و بین المللی

- تبدیل ایده‌ها به موارد تجاری موفق

- ترویج تعامل بین شرکت ها، جوامع دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی

- کمک به رشد و صادرات پایدار برای مشاغل نروژی از طریق سرمایه و تخصص

 در بعد بین المللی و گستره  فعالیت های این نهاد که از طریق 34 دفتر خارجی در 29 کشور  انجام می‌گیرد، شفافیت قوانین و مقررات و شرایط و معیارهای برخورداری از تسهیلات برای شرکتهای نروژی بدقت مشخص و مکتوب گردیده است تا از این طریق  فرصت های برابر و بدون تبعیض در اختیار همگان قرار گیرد. در این گزارش به بخش مربوط به معیارهایی که برای مشارکت در فعالیت های B2B بین المللی سازمان نوآوری‌های نروژ وجود دارد اشاره می‌گردد.

 

شرایط عمومی متقاضیان برنامه‌های حمایتی سازمان نوآوری نروژ :

متقاضی باید:

-  برای فعالیت در بازار بین المللی توانمندی لازم را داشته  باشد.

- در مورد همکاری و تعاملات  بین المللی برنامه بلند مدت  داشته باشد.

- در قالب 7 سوال زیر شناخت لازم از بازار هدف را کسب کرده باشد :

1- بازار خود را چگونه توصیف می‌کنید؟

2-  نیازهای مشتری شما چیست؟

3- چرا مشتری باید محصول شما را انتخاب کند؟

4- آنها چگونه با محصول شما آشنا خواهند شد  و چگونه  می‌توانند خرید کنند؟

5- مهمترین رقبای شما در بازار هدف چه کسانی هستند؟

6- چرا مشتری‌ها آنها را  انتخاب کرده اند؟

7- چگونه می‌توانید متفاوت یا جذاب تر از رقبای خود باشید؟

 - درک خوبی از آنچه از طریق  فعالیت های بین المللی  B2B  به دست خواهد آورد، داشته باشد و آموزش های لازم از جمله آمادگی‌های قبل و بعد از یک فعالیت بین المللی را کسب کرده باشد .

- در رابطه با سیاست قیمت گذاری در همه سطوح فروش از جمله قیمت خالص/قیمت ناخالص/ حق کمیسیون و... قیمت ها را با نرخ بازار هدف، سازگار  نموده باشد.

- محصولاتی را ارائه کند که قابلیت تامین منظم و امکان پیش خرید و سفارش توسط مشتری را داشته باشد و  همچنین ساختار پاسخگوئی سریع به سوالات در طول سال را فراهم آورده باشد(حداقل  از طریق ایمیل).

کارکنان بخش خدمات مشتری آن به زبان انگلیسی هم کتبی و  هم شفاهی مسلط باشند.

- صفحات وب شرکت و یا محصول با اطلاعات کافی و به زبان انگلیسی در دسترس عموم باشد.

 

شفاف سازی انتظارات

 شرکت‌های نروژی که برای توسعه بازارهای خارجی خود از خدمات سازمان نوآوری نروژ Inovation Norway  بهره برداری می‌کنند، می‌تواند انتظار داشته باشند که:

-  مشاوره لازم و مرتبط در مورد فعالیت مورد نظر را قبل از برگزاری هر رویداد دریافت خواهند داشت.  

- در برنامه‌های توسعه بازار، از مشتریان خارجی مرتبط،  دعوت خواهد شد.

-  برنامه ریزی فعالیت ها و جلسات به صورت حرفه ای انجام خواهد شد.

انتظارات سازمان برگزار کننده از شرکت های مشارکت کننده:

-  اطلاعات لازم در مورد مشتری را قبل از انجام ملاقات و مذاکره، جمع آوری و کسب کرده باشد.

-  مقدمات لازم قبل از هر فعالیت را فراهم نموده باشد (مثل تهیه اطلاعات مورد نیاز مشتری)  و جهت  پیگیری‌های بعدی حسب موارد مطروحه در  مذاکرات، آمادگی و اراده کافی داشته باشد.

- حتی الامکان اطلاعات لازم در مورد بازارهدف را قبلا کسب نموده باشد مثلاً در وبینارها/سمینارهای قبلی که از سوی نهادهای نروژی سازماندهی شده اند شرکت کرده باشد.

- در تمام مدت فعالیت و تا زمانی که مشتری حضور داشته باشد در برنامه ریزی‌ها حضور و مشارکت فعال داشته باشد.

- به مقررات احترام گذاشته و دستورالعمل های نهاد برگزار کننده را رعایت نماید.

هزینه‌ها و مسئولیت در فعالیت مشترک:

➢خدمات به چه کسانی ارائه می‌شود؟

- شرکت های کوچک و نوبنیان می‌توانند از این  برنامه‌ها به عنوان مقدمه ای برای  ورود به یک بازار خاص استفاده کند.

-شرکت هایی که به دنبال اپراتورهای خاص در بازار هدف خود هستند .

-شبکه‌هایی از  شرکت ها/ محصولات که برای افزایش فروش در یک بازار خاص نیاز به تبلیغ یک پیام مشترک دارند.

➢ظرفیت

ظرفیت نهاد نروژی  محدود بوده و  لذا اقدامات و فعالیت های عملیاتی و اجرائی، حسب  اولویت ها برنامه ریزی می‌گردد. همچنین برای هر بازار هدف، حداکثر دو برنامه سالانه طراحی و اجرا خواهد شد.

➢برنامه ریزی

 برای اینکه سازمان نروژی بتواند کمک خوبی به متقاضیان ورود به بازارهای جدید ارائه دهد، می‌باید درخواست ها را حداکثر تا ژانویه همان سال دریافت کرده باشد. موارد درخواست های جدید در ژانویه سال آینده  مورد بررسی قرار خواهند گرفت .

حق انتخاب

با توجه به محدودیت ها و در صورت دریافت درخواست های  متعدد در ارتباط با فعالیت های مشابه در یک بازار واحد، نهاد نروژی حق انتخاب مرتبط ترین  شرکت ها برای برخورداری از تسهیلات حمایتی را خواهد داشت.

- نمایشگاه‌های B2B :

سازمان نوآوری نروژ مسئولیت اجاره فضای غرفه و طراحی را بر عهده خواهد داشت که شامل کلیه تجهیزات مربوطه و تبلیغ در کانال های و رسانه‌های مربوطه نیز می‌گردد.

دفاتر سازمان نوآوری نروژ، شرکت های عضو و متقاضی را قبل یا در حین برگزاری نمایشگاه  به جلسات توجیهی  و سمیناری آموزشی مرتبط دعوت می نماید. علاوه بر این، بسته به نیاز شرکت کنندگان، ممکن است عناصر  و برنامه‌های دیگری نیز در بودجه بندی‌های هر بازار،  پیش بینی و گنجانده شوند.

 

- برگزاری تورهای آشنایی و بررسی بازارهای هدف

➢ بعنوان فعالیت های جانبی، ارائه خدماتی نظیر برگزاری تورهای میدانی جهت آشنایی با بازارهای هدف نیز اجرا می‌شود. اینگونه تورها با همکاری شرکت های  مستقر در منطقه، ترتیب یافته و اجرایی خواهند شد.

➢  سازمان نوآوری نروژ ، هزینه حمل و نقل مشارکت کنندگان این برنامه‌ها از مبدا تا مقصد را پوشش می دهد.

➢  نهادهای مستقر در مقصد و یا شرکای آن، هزینه‌های اقامت، حمل و نقل محلی، غذا و نوشیدنی، راهنمای محلی و غیره را پوشش خواهند داد.

➢  نهاد مقصد، با هماهنگی نزدیک با سازمان نوآوری نروژ، برنامه‌های مناسب مطابق با هدف تور را برنامه ریزی و اجرا خواهد نمود.

➢  سازمان نوآوری نروژ افراد و شرکت های متقاضی که ثبت نام  شده اند را  برای  همه جلسات و  گفتگوها  قبل از انجام تور،  دعوت خواهد نمود و تمام اطلاعات مرتبط به بازار هدف را  در قالب یک  کتابچه راهنما در اختیار آنان قرار می دهد.

➢  نهاد مقصد، مسئول تهیه و تولید دفترچه راهنمای محصولات و خدمات تجاری است که در طول بازدید در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد. سازمان نوآوری نروژ  ممکن است با ایجاد یک  وبسایت به این امر کمک کند.

مسئولیت ها در فعالیت های مشترک

➢  سازمان نوآوری نروژ مسئولیت کلیه جزئیات عملی مربوط به برگزاری کارگاه و کلیه هزینه‌های مربوط به آن از جمله اخذ رویداد، اجاره محل برگزاری جلسات، هزینه غذا و تجهیزات فنی را بر عهده دارد.

➢ دفاتر محلی سازمان نوآوری نروژ مسئولیت تولید کتابچه راهنمای محصول و راهنمای بازار را برعهده  دارند.

➢ دفاتر محلی سازمان نوآوری نروژ، افراد و شرکت های متناسب با ترکیب شرکت کنندگان را در رویدادهایی مثل وبینار، سمینار و کارگاه برای ارائه اطلاعات در مورد روندهای مهم در بازار هدف  و همچنین افزایش بینش مشارکت کنندگان  دعوت خواهند نمود.

➢ علاوه بر این موارد ممکن است عناصر دیگری بسته به مشخصات هر بازار در برنامه‌ها افزوده شود.

ارزیابی

تمام فعالیت های انجام شده توسط سازمان نوآوری نروژ novation Norway  باید ارزیابی شوند.

- سازمان نوآوری نروژ مسئولیت ارسال فرم نظرسنجی و ارزیابی برای همه شرکا و مشتریان درگیر در هر رویداد را بر عهده دارد. همچنین ارسال نتایج نظر سنجی‌ها  به صنایع  و موسسات و شرکت های نروژی  مرتبط از دیگر وظایف این نهاد می‌باشد.

هزینه‌ها

 هزینه هر رویدادی در شرح هر برنامه و ذیل  صفحات B2B در پایگاه سازمان نوآوری نروژ Inovation Norway، آورده شده است. ( https://business.visitnorway.com/b2b)

- کلیه قیمت ها حسب هزینه  نهایی و  اسناد معتبر  مندرج در شرایط توافقنامه بین نهادهای ذیربط درج خواهند شد.  

توافقنامه همکاری بین نهادها و موسسات

- به محض تایید هر رویداد و فعالیتی ، توافقنامه ای در مورد همکاری بین سازمان نوآوری نروژ و طرف دیگر تهیه و امضاء می‌گردد.

-  قرارداد باید شامل هزینه کل و  لیست قیمت هر فعالیتی باشد که شریک/شرکت در آن ثبت نام کرده است.

- در متن قراردادها و تعهدات باید حتی الامکان  از ذکر عنوان "وغیره"  و عناوین مشابه اجتناب شود.

- اگر در طول اجرای فعالیت ها، موارد هزینه ای که در قرارداد همکاری پیش بینی نشده باشد، صورت گیرد، باید موارد با مشخص کردن قیمت در ایمیلی که به عنوان ضمیمه قرارداد به ثبت خواهد رسید، به تایید نهایی طرف مقابل نیز برسد.  

گزارش مالی:

صورتحساب مربوط به هر رویداد بلافاصله پس از اتمام آن محاسبه نهایی و جهت مشارکت کنندگان گزارش می‌گردد. مبالغی که توسط دفاتر محلی سازمان نوآوری نروژ و به ارز محلی بازار هدف هزینه شده توسط مسئولین محلی هزینه تمامی رویدادها و  فعالیت های بین المللی از  طرف دفتر مرکزی سازمان نوآوری نروژ گزارش می‌شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما