معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۴۲

اخبار اقتصادی پاکستان - لاهور

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت پنجاب پاکستان در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:
  • سردار عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب گفت دولت ایالت پنجاب برای پیشرفت یکنواخت همه مناطق ایالت پنجاب بسته توسعه360 میلیارد روپیه ای ارائه داده است. دولت 85 میلیارد روپیه به بودجه برنامه توسعه سالانه 22-2021 افزود که در پی آن مقدار بودجه مذکور به 740 میلیارد روپیه رسید. در طول تاریخ ایالت پنجاب، هیچ دولتی چنین بودجه کلانی برای توسعه اختصاص نداده است.
  • میان اسلم اقبال وزیر صنعت و تجارت ایالت پنجاب طی گفتگو با رسانه‌ها گفت دولت فدرال برای کنترل کمبود گاز اقدامات لازم انجام می‌دهد. در این راستا منابع جدید گاز جستجو می‌شوند. تأمین گاز برای مشترکان تجاری و خانگی لازم است و دولت برای تأمین نیازمندی‌های گاز هر دو بخش تلاش می‌کند.
  • فرخ حبیب معاون وزیر اطلاع‌رسانی فدرال گفت از 31 دسامبر لغایت مارس به 120 میلیون خانوار ایالت پنجاب کارت سلامت اعطا خواهیم نمود و در حالی‌که از قبل به ساکنان شهرهای دیره غازی خان، ساهیوال و بهاولپور کارت سلامت اعطا شده است. هر خانوار می‌تواند با ارائه کارت سلامت در بیمارستان مورد نظر و پزشک دلخواهش تا سقف یک میلیون روپیه به‌صورت رایگان از تسهیلات درمانی برخوردار شود.
  • عثمان بزدار سروزیر پنجاب خبر داد که دولت پنجاب برای راه اندازی سرویس آمبولانس هوایی مبلغ 1.16 میلیارد روپیه اختصاص داده است. این طرح در سال مالی جاری آغاز خواهد شد و دسترسی به مناطق دوردست و صعب‌العبور ممکن خواهد بود. بیماران از تسهیلات سریع امداد و نجات برخوردار می‌شوند.
  • عمران خان نخست وزیر روز دوشنبه (در تاریخ 22 آذر) ضمن حضور در مراسم راه‌اندازی طرح کارت بیمه سلامت پنجاب در کاخ استانداری لاهور اظهار داشت: تا ماه مارس سال آینده کارت بیمه برای همه خانوار میسر خواهد شد و بدین وسیله به هر نفر تسهیلاتی درمانی به ارزش یک میلیون روپیه ارائه می‌شود. جهت این طرح در پنجاب مبلغ 440 میلیارد روپیه سالانه هزینه خواهد شد. با طرح بهداشت جامع، شبکه بیمارستان‌ها در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود. او افزود: با "طرح کارت جیره احساس"، تخفیف 50 درصدی (در مورد خرید کالاهای اساسی) به خانواده‌های با درآمد کمتر از 50 هزار روپیه تعلق خواهد گرفت. همچنین با مبلغ 47 میلیارد روپیه، بورسیه دانشجویی برای دانشجویان مستحق تأمین می‌شود. دولت در شرایط سخت، همه تلاش‌های خود را می‌کند تا زندگی مردم را تسهیل کند.
  • سردار عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب در مراسم "پاکستان جدید برای همگان" که در کاخ استانداری برگزار شد، گفت پس از کرونا، با چالش‌های اقتصادی زیادی مواجه شدیم. شاهد دینگی و حمله ملخ‌ها نیز بودیم. در دوره دولت سابق، بودجه بهداشت 169 میلیارد روپیه بود. دولتمان بودجه بهداشت را افزایش داده و به 399 میلیارد روپیه رساند. " کارت سلامت پاکستان جدید" به کلیه شهروندان ایالت پنجاب اعطا خواهد شد. با استفاده از این کارت هر خانوار سالانه از تسهیلات درمان رایگان به ارزش یک میلیون روپیه برخوردار خواهد بود. از ماه ژانویه این کارت در سراسر پنجاب صادر خواهد شد. 30 میلیون خانوار و 110.5میلیون نفر ایالت پنجاب از این کارت بهرمند خواهند شد. برای "کارت سلامت پاکستان جدید" 440 میلیارد روپیه تأمین خواهد شد.
  • کامران علی افضل سیکرتری ارشد پنجاب در دیدار با یک هیئت اتحادیه کشاورزان پاکستان به ریاست خالد محمود کهوکهر، گفت: دستیابی به کود شیمایی با نرخ تعیین شده دولت را تضمین خواهیم کرد. برای حل مشکلات کشاورزان اقداماتی در حد امکان انجام می‌شود. هیئت مذکور مشکلات کشاورزان را به اطلاع سیکرتری ارشد رساند.
  • سید طارق محمود الحسن معاون رئیس کمیسیون پنجاب برای پاکستانی‌های مقیم در خارج اعلام کرد که گردهمایی دو روزه جهانی پاکستانی‌های مقیم در خارج در روز 23 دسامبر برگزار خواهد شد. در این گردهمایی سازمان‌های بین‌المللی پاکستانی‌ها و سرمایه‌گذاران مقیم در 80 کشور شرکت خواهند کرد. هدف از این گردهمایی آگاهی‌بخشی از اقدامات انجام شده و استراتژی دولت می‌باشد و با این کار، گردشگری و سرمایه‌گذاری نیز رونق خواهد یافت.
  • حسان خاور سخنگوی دولت ایالت پنجاب گفت دولت برای کاهش حجم گرانی اقدامات مؤثری انجام می دهد. مردم به زودی کاهش گرانی را احساس خواهند کرد. دولت به منظور رفاه مردم طرح هایی از قبیل " کارت سلامت"، "طرح جیره احساس" و... راه‌اندازی کرده است. همچنین برای کنترل قیمت آرد و شکر و صفر کردن مالیاتی که بر محصولات نفتی وضع شده، نیز اقدام می‌کند.
  • اتاق صنایع و بازرگانی لاهور نسبت به افزایش یک درصد نرخ بهره توسط بانک مرکزی پاکستان ابراز نگرانی کرد و احتمال داد در پی این امر، هزینه تولید افزایش یافته و به اقداماتی که جهت گسترش صنایع انجام می‌شود، ضربه وارد خواهد شد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما