معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۱

افزایش قیمت کود شیمیایی در مکزیک

بخش هایی از برگردان گزارش مجله بوثوس مکزیک با عنوان " تاثیر افزایش قیمت کود شیمیایی بر تولیدکنندگان سینالوآ " که به بررسی افزایش قیمت کود شیمیایی و سوخت و پیامدهای آن پرداخته است، به شرح زیر ارائه می گردد.

افزایش قیمت انواع کود شیمیایی به شدت بر سودآوری تولیدکنندگان کوچک کشاورزی در سینالوآ تأثیر می‌گذارد و آینده ثبات اقتصادی آن نهاد فدرال را به خطر می اندازد. دهقانان وضعیت خود را "بسیار وخیم" توصیف می‌کنند و معتقدند علیرغم اینکه مقامات برای بهره وری کشاورزی در سینالوآ پیشنهادی برای مقابله با تورم در این منطقه استراتژیک داده اند ولی این پدیده اقتصادی در حال افزایش است. به گفته افراد آسیب دیده، قیمت فعلی کود تقریبا سه برابر بیشتر از سال گذشته است. به عنوان مثال، قیمت کود اوره از 12750 به 20700 پزو در هر تن و آمونیاک از 17400 به 27600 پزو در هر تن افزایش یافته است.

به همین دلیل کشاورزان به خبرنگار این مجله اظهار کردند که مجبور شده اند به شرکت های مالی-اعتباری رجوع  کنند که نرخ سود آنها بسیار بالاست و با وجود این شرایط، برای کشت زمین خود، زیر بدهی می روند. خوآن د خسوس لموس،  تولید کننده ذرت، نخود و لوبیا از اخیدو[1] کانیادا د گوآموچیلیتو در شهرداری ناولاتو، گفت که قیمت مواد فوق به طور فزاینده ای بالا است و تولید محصولات کشاورزی را به خطر می اندازد. وی توضیح داد که وضعیت اخیداتاریوها[2] و زمین داران کوچک اسفناک تر است زیرا شرکت های مالی برای زمین داران بزرگ که مساحت زیر کشت بیشتری دارند، پوشش اعتباری بیشتر و نرخ بهره کمتر و قیمت بهتری برای کود ارائه می دهند. به عبارت دیگر، رفتاری که این شرکت‌ها با یک اخیداتار می‌کنند با «مالک 400 هکتاری» یکسان نیست. به همین دلیل، زمانیکه تولیدکنندگان کوچک به این وام دهندگان روی می‌آورند، سهمیه‌های تقریبا غیرممکن تولید در هکتار را نیز طلب می‌کنند و به آنها وام‌های بسیار پایینی می‌دهند که فقط برای خرید بذر، کود و سایر هزینه‌های جزئی کافی است.

روزاریو روئیز ایبارا، تولیدکننده ذرت و لوبیا از اخیدو لاکونستانسیا، شهرداری ال فوئرت، به مجله بوثوس گفت: «بی‌تردید، سال خوبی که قبلا به دلیل قیمت‌های خوب داشتیم، تمام شده است. و حتی اگر امسال دوباره قیمت‌های خوبی برای ذرت داشته باشیم، نمی‌دانیم در نهایت چگونه خواهد بود، چون حاشیه سود بسیار پایین است همه چیز به قیمت بازار بستگی دارد ".

قیمت بالای گازوئیل عامل دیگری است که کشاورزان کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد، زیرا با وجود مدیریت مستقیم دولت فدرال بر توزیع و هزینه آن، قیمت آن کمی‌گران شده است. رویز ایبارا افزود، توزیع گازوئیل باید توسط دولت بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا «نقش مهمی در تولیدات کشاورزی دارد. با توجه به تأثیر قیمت سوخت بر رژیم غذایی همه مکزیکی‌ها، باید با قیمت های منصفانه تری تهیه شود...»

معاون وزیر کشاورزی در ایالت، رامون گالیگوس، تأثیر افزایش قیمت کود برای تولیدکنندگان کشاورزی در سینالوآ را جدی دانست و قول داد که حمایت بهتری از سوی وزارت کشاورزی ایالتی تحت خطر انجام شود. وی با این حال تلاش کرد تا بحران وضعیت تولیدکنندگان داخلی را به حداقل برساند و افزایش قیمت کود را بخشی از یک مشکل جهانی دانست و اینکه تاثیر افزایش قیمت کود به اندازه آنچه که توسط پاندمی‌کرونا ایجاد شد جدی نبوده است. وی همچنین کاهش تولید کود نیتروژنی را ناشی از کمبود مواد اولیه دانست.

عمده ترین کودهای مورد استفاده در سینالوآ آمونیاک و اوره است که قیمت آنها تا 100 درصد افزایش یافته و سود کشاورزان را به شدت کاهش داده است.سینالوآ فنی ترین کشاورزی را در کشور دارد که به آن امکان بهره وری عالی را می دهد. بیشترین کشت محصولات کشاورزی خیار، گوجه فرنگی، کدو تنبل، بادمجان، فلفل، حبوبات، انبه، خربزه، هندوانه، ذرت، لوبیا، سویا، سیب زمینی، گلرنگ، برنج، گندم و سورگوم است.اراضی کشاورزی این واحد 33.63 درصد از سطح زمین را با یک میلیون و 180 هزار و 591 هکتار زیر کشت تشکیل می دهد که 41 درصد آن تحت سیستم آبیاری و مابقی، دیم است.علاوه بر این، دارای 1195 کیلومتر راه آهن، چهار فرودگاه که سه تای آنها بین المللی، و دو بندر بزرگ، مازاتلان و توپولوبامپو، که هر دو بالقوه برای جابجایی بارهای سنگین به ایالات متحده و آسیا هستند.

کشاورزی آبی عمدتا در مرکز و شمال ایالت، در شهرداری‌های الفورته، الوتا، گواساو، آنگوستورا، ناولاتو، کولیاکان و آهوم واقع شده است. کشاورزی دیم در نواری بین سیرا مادره غربی، ساحل و بخشی از ناحیه شمال مرکزی، در شهرداری‌های کولیاکان، الوتا، موکوریتو و سینالوآ واقع شده است. ساخت کارخانه کود در توپولوبامپو انتظارات زیادی را ایجاد کرده است، اما تا دو یا سه سال دیگر آماده خواهد شد. بنابراین در حال حاضر نمی‌تواند به حل مشکل ناشی از افزایش قیمت این نهاد کمک کند. به همین دلیل، این چرخه کشاورزی (2022-2021) برای تولیدکنندگان سخت خواهد بود، اگرچه آنها این امید را دارند که در میان مدت، کودهایی با قیمت بهتر داشته باشند...

[1] اخیدو زمینهایی هستند که دولت برای کشت در اختیار کشاورزان قرار میدهد و قابلیت تقسیم، فروش و یا به ارث رسیدن ندارد.

[2] اخیتادورها کشاورزانی هستند که بر این زمینهای دولتی حق کشت و برداشت دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما