معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۱- ۱۱:۰۰ - مشاهده: ۵۳۷

اخبار اقتصادی عمان

اهم اخبار اقتصادی عمان در هفته سوم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

۱۸ ملیارد دلار ارزش سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عمان

سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عمان در گزارشی خبر داد تا پایان سال ۲۰۲۰ ارزش سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عمان بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار بوده که در این میان بیشترین سهم مربوط به سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی دقم با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۹ میلیارد دلار است. نایب رئیس سازمان مذکور خبر داد مهمترین پروژه‌های در دست اجرا در منطقه دقم عبارتند از: پروژه پالایشگاه دقم که ۸۶ درصد کار آن به اتمام رسیده است. انبار بزرگ نفت خام، بندر صید و پروژه مشترک عمانی ـ قطری موسوم به کروه جهت ساخت و مونتاژ انواع اتوبوس های مسافربری از دیگر پروژه‌های مهم این منطقه است. وی گفت منطقه  آزاد صحار که در همجواری کشورهای شورای همکاری قرار دارد، دومین منطقه مهم اقتصادی عمان به شمار می آید و بیشتر در پروژه‌های معدنی و صادرات مجدد فعالیت دارد. نایب رئیس سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عمان همچنین درباره منطقه آزاد صلاله گفت: سیاست سازمان بر این اصل استوار است که این منطقه در آینده علاوه بر فعالیت در عرصه‌های لوازم یدکی انواع خودروها، مواد غذایی و گاز و غیره به پروژه‌های مربوط به صنایع دارویی و پزشکی اختصاص یابد. به گفته وی، مزیونه از دیگر مناطق آزاد عمان است که در استان ظفار و در مرز با کشور یمن قرار دارد و در زمینه صادرات و واردات انواع کالا و مواد غذایی فعالیت می‌کند.

افتتاح پروژه بزرگ نفتی ـ گازی «جبال خف» عمان

پروژه نفتی ـ گازی «جبال خف» عمان توسط معاون نخست وزیر در امور دفاع این کشور رسما افتتاح شد. این پروژه با ظرفیت تولید روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت، ۵ میلیون متر مکعب گاز و استخراج ۲۳۵ تن گوگرد مایع، دومین ابر پروژه شرکت توسعه نفت عمان پس از پروژه «رباب ـ هرویل» واقع در جنوب عمان به شمار می آید. شهاب بن طارق طی سخنانی خاطرنشان ساخت که صنعت نفت و گاز همواره بزرگترین حامی و پشتیبان برای اقتصاد ملی و همچنین اقتصاد جهان باقی خواهد ماند.

بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار مجموع درآمدهای عمومی عمان تا پایان اکتبر ۲۰۲۱

وزارت دارایی عمان در گزارش ماهیانه خود اعلام کرد درآمدهای عمومی‌ کشور با ۲۸ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۲۰ به بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار تا پایان ماه اکتبر ۲۰۲۱ رسیده است. در این گزارش آمده است که دلیل این افزایش، رشد قیمت نفت و در نتیجه افزایش ۳۵ درصدی درآمدهای نفتی با متوسط قیمت ۵۸ دلار در هر بشکه در سال جاری میلادی است. در ادامه این گزارش آمده در هزینه عمومی‌ کشور با ثبت بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تغییر چندانی حاصل نگردیده، اما کسری بودجه حدودا ۶۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد.

بررسی نهایی لایحه بودجه عمان در مجلس دولت عمان

کمیسیون اقتصادی مجلس دولت عمان لایحه بودجه کشور برای سال ۲۰۲۲ را مورد بررسی نهایی قرار داد. بر اساس ماده ۵۲ قانون مجالس عمان، لوایح مربوط به طرح های توسعه ای و بودجه کل کشور پس از تدوین آن در شورای وزیران، برای بررسی به مجلس شورا و یک ماه بعد برای بررسی نهایی به مجلس ارجاع می‌شود و پس از گذشت حداکثر یک ماه، طی گزارشی مکتوب به هیات دولت ارسال می‌گردد. شایان ذکر است جلسات دو مجلس شورا و دولت عمان برای بررسی طرح های توسعه ای و بودجه، به صورت غیر علنی برگزار می‌شود.

مشارکت عمان در سی و دومین نشست مجمع عمومی سازمان دریایی بین المللی

هیات عمانی به ریاست خمیس الشماخی معاون وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات در سی و دومین نشست مجمع عمومی سازمان دریایی بین المللی در لندن شرکت کرد. به گفته این مسئول عمانی، این مشارکت با هدف تقویت جایگاه عمان در نقشه حمل و نقل دریایی بین المللی و ایجاد فرصت های جدید همکاری در صنعت دریانوردی صورت گرفته است.

مشارکت اتاق بازرگانی عمان در همایش جهانی بازرگانان « آ سه آن» در دبی

هیاتی از اتاق بازرگانی عمان به ریاست معاون اتاق، در همایش جهانی بازرگانان کشورهای «آ سه آن» در دبی با شعار (شراکت های اقتصادی فرامرزی) شرکت کرد. در این همایش دو روزه که با همکاری با اکسپوی ۲۰۲۰ دبی برگزار شد، تعدادی از وزرای کشورهای آ سه آن نیز حضور داشتند و موضوعات مهم اقتصادی و بازرگانی جهانی در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دوازده ایستگاه تولید باران مصنوعی در عمان

وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آب عمان از وجود ۱۲ ایستگاه تولید باران مصنوعی در ارتفاعات مختلف عمان خبر داد. در گزارش وزارت مذکور با اشاره به این که دو ایستگاه در ارتفاعات استان ظفار و الباقی در سلسله جبال شرقی و غربی الحجر واقع شده، آمده است آب های زیر زمینی ۸۳ درصد، آب های تولید دستگاه‌های آب شیرین کن ۱۰ درصد و آب های سطحی تنها ۵ درصد از منابع آب کشور عمان را تشکیل می دهند که سهم بسیار ناچیزی به شمار می آید. شایان ذکر است که نخستین ایستگاه تولید باران مصنوعی در عمان در سال ۲۰۱۳ روی کوه السراة در شهر عبری به ارتفاع ۲۳۳۷ متر احداث شد.

عمان به دنبال تولید روزانه ۱۰ تن روغن زیتون

در شهر بهلاء واقع در استان الداخلیه عمان اخیرا یک کارخانه بزرگ روغن گیری زیتون با برند الشرع احداث گردیده که محصول زیتون از داخل عمان (جبل الاخضر) و البته بخش عمده آن از سوریه که به زودی حجم واردات از این کشور به ۲۵۰ تن خواهد رسید وارد این کارخانه می‌شود؛ کارخانه ای که به گفته مالک آن، ظرفیت تولیدش روزانه به ده تن روغن بکر می رسد. در این کارخانه همچنین از مخلفات زیتون در تولید انواع صابون و و اسپری‌های روغن زیتون استفاده می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما