معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۵

اخبار اقتصادی پاکستان - لاهور

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت پنجاب پاکستان در هفته دوم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:
  • سروزیر ایالت پنجاب به‌منظور بهبود بخشیدن به سیستم نظافت و فاضلاب در روستاها، تصمیم گرفت یک‌ نهاد مستقل تأسیس کند. سروزیر ایالت پنجاب گفت این نهاد برای فاضلاب و نظافت در روستا کار خواهد کرد در این راستا هیئت‌ مدیره مستقل برای این نهاد تشکیل می‌شود. بنا به دستور سروزیر، کار طرح "الگوسازی(پایلوت) 50 روستای ایالت پنجاب" شروع شده است.
  • یک هیئت اتاق بازرگانی و صنعت مولتان به ریاست خواجه محمد حسین از اتاق بازرگانی و صنعت لاهور بازدید به عمل آورد و در دیدار با مسئولان اتاق لاهور توافق کردند تلاش‌های مشترک در جهت حل مسائل و گسترش تجارت انجام خواهند داد. همچنین دو اتاق پیشنهادهای قابل اجرا برای بودجه آتی به دولت فدرال ارسال و برای رسیدن به اهداف مورد نیاز، یک استراتژی مشترک را طراحی خواهند کرد.
  • عثمان بزدار سروزیر پنجاب در دیدار با هیئت تجار و صنعتگران به ریاست انجم نثار رئیس سابق فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت پاکستان، گفت: دولت اقدامات گسترده‌ای برای مهار آلودگی هوا انجام داده است. ایشان به هیئت مذکور نسبت به حل مسائل آنها اطمینان داد. همچنین عثمان بزدار از دفتر نهاد "مجلس ترقی ادب" در لاهور بازدید به عمل آورد و طرح کتابخانه الکترونیکی را افتتاح نمود. ایشان موزه ادبی و چایخانه این نهاد را نیز افتتاح نمود.
  • با توجه به کاهش نرخ نفت در بازار جهانی، دولت تصمیم گرفت به جای کاهش نرخ محصولات نفتی در کشور، نرخ محصولات نفتی را ثابت نگه دارد. طبق اطلاعیه وزارت خزانه، نرخ محصولات نفتی تا 15 دسامبر طبق سابق خواهند ماند. اکنون بنزین به قیمت 146 روپیه و 82 پیسه، گازوئیل 142 روپیه و 62 پیسه و نفت سفید 116 روپیه و 53 پیسه به ازای هر لیتر به فروش می‌رسد. با کاهش نرخ نفت در بازار جهانی، این امکان وجود داشت در پاکستان نیز نرخ بنزین 6 روپیه کاهش یابد ولی دولت آن را در مالیات تعدیل کرد.
  • سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز پاکستان برای ماه دسامبر نرخ ال پی جی را کاهش داد و اطلاعیه آن را صادر نمود. طبق اطلاعیه، نرخ ال پی جی 14 روپیه و 31 پیسه به ازای هر کیلوگرم کاهش یافته است. کپسول گاز خانگی 8/11 کیلویی 168 روپیه و 90 پیسه ارزان شده است. نرخ جدید ال پی جی 202 روپیه به ازای هر کیلو تعیین شده است. نرخ جدید کپسول گاز خانگی 2390 روپیه و 44 پیسه شده است. لازم به یادآوری است در ماه نوامبر نرخ کپسول گاز خانگی 2559 روپیه و 35 پیسه بود.
  • میان نعمان کبیر رئیس اتاق بازرگانی و صنعت لاهور ضمن حضور در مراسم صدور گزارش سالانه "مؤسسه پژوهشی سیاست عمومی‌برکی" که در اتاق برگزار شد، اظهار کرد: همه‌گیری کرونا چالش‌های اقتصادی را پدید آورد و برای تضمین توسعه اقتصادی لازم است سیاست‌های کوتاه‌مدت و درازمدت طراحی شود. کارشناسان اقتصادی نیز در این مراسم حضور پیدا کردند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما